Nu är första löpet igång

L

liljekonvall

Jag har väntat på det men så kom det NU.....Jag o sambon ska till Göteborg i helgen och jag har för första gången fixat hundvakt sen vi tog hem henne.Jag har två alternativ och frågan är om ni skulle vilja hjälpa mig vilket alternativ som är bäst för henne.

Alternativ 1 : Hon får vara hos sambons föräldrar.Där kommer hon få sitta i hundgård dagtid och vara inne på natten då de har tre tikar o en hanhund också.Hon har vart i hundgård innan(inte hos mig) och har träffat alla inblandade hundar/människor.

Alternativ 2 : En kompis som har hund tar henne."Problemet" är att hennes tik på 8 år är tjurig mot andra vuxna tikar.De har träffats ca 5 ggr,vart lösa och lekt men det har tagit en stund innan de kommit igång.Dessutom är min kompis tvungen att lämna dem ca 4 timmar under lördagskvällen.Jag vet ju inte hur hon reagerar nu när hon löper mot den andra tiken.

Min lilla älskling är mest trött och går omkring och suckar åt allt.Är tvärtemot vad jag hört väldigt matglad (är petig i maten i vanliga fall)men har ingen vidare energi.Så nu frågar jag er hur ni hade gjort.Jag litar på båda men är inte riktigt nöjd med att hon får vara så länge i hundgården eller att kompisen lämnar dem ensamma...Vi ska lämna henne fredagkväll och hämta söndagkväll..:confused:

Sv: Nu är första löpet igång

Jag hade testat nu under veckan att åka till kompisen för att låta tikarna träffas och se hur det funkar. Funkar det hade jag lämnat hunden där. Enligt mig är det bättre att vara ensam tillsammans med en tik man inte riktigt gillar i 4 timmar, än att sitta i en hundgård hela helgen.

Men funkar det absolut inte med kompisens tik så får hon sitta i hundgården. Hon överlever ju och mår bra och det är ju det som är det viktiga egentligen.

Tack för ditt tips men tyvärr är det inte möjligt att träffa henne då hon jobbar kväll och jag natt nu innan fredag.Vi träffades hemma hos henne i förra veckan(för att kolla hur hennes var i hemmamiljö med min)och det gick bra.Vet du om det kan påverka mycket att hon löper nu?Min är ju snäll ,om än lite dominant,men det har ju funkat innan:crazy:

Jag gör ingen grej av att mina löper utan behandlar de likadant som jag alltid gör. Varför hetsa upp sig liksom?

Lämna tiken där du känner att hon kommer att tas omhand på bästa sätt och låt inte din Göteborgs-resa förstöras pga att tiken löper!

Ska tikarna vara själva hemma de fyra timmar hon är borta?

Kan hon separera dem i varsitt rum när hon åker bort?

Om hon inte kan separera dem så hade jag inte lämnat till henne, jag hade en daghund tillsammans med min egna ensamma i 10 minuter, det slutade med veterinär besök för daghunden:(

Jag hade inte lämnat två hundar som inte känner varandra väl själva, när jag tog min omplacering så var de åtskilda han och gammelhunden på nätterna och när jag inte kunde se dem, ändå lekte de glatt ihop från första dagen, men jag ville inte att det skulle hända något och tog det säkra före det osäkra.

Det är pest eller kolera:crazy: hoppas hon har möjlighet att dela på dem för hundgård låter inte särskilt kul.

Tack igen för era råd.Hon kan separera dem och ja de är helt ensamma.Det är pga av att de blir lämnade själva som jag tvekar då hon inte är jättenöjd av att vara själv i vanliga fall och nu då också i en främmande miljö för henne..Har ju ett par dagar till på mig att fundera men jag gillar inte att lämna henne alls.Hon är en omplacering som redan vart i tre olika hem på 10 månader.Jag har haft henne i tre...:(

Oj ja då förstår jag mycket väl att det är extra känsligt:crazy:

Jag lämnar ju helst inte min omplacering ensam långa stunder heller, det är först nu han klarar att jag åker iväg en timme...

Jag har haft honom sen han var sex månader och nu är han 10 månader.

Lämna henne där hon kan vara i hundgård. De kan väl växla hundar under dagen så att ingen behöver vara där hela tiden? Dels känner hon stället och hundarna, dels är hundgård ett rätt trevligt alternativ om hunden är van. Dofter och synintryck är inte fy skam.

Att lämna en löptik hos en surkärring kan leda till problem. Pilska löptikar kan reta gallfeber på en gråsten, och är hon redan osocial blir det knappast bättre av att gästen har svallande hormoner.

Alternativ 1, både för att hon känner till stället och för att inte riskera något med den andra tiken. Har själv en tik som inte fungerar med andra vuxna tikar, fram tills första löpet går det bra men efter det är risken för bråk stor. Risken för stress är nog mindre i alternativ 1 än i alternativ 2.

Håller med. Hade också valt alt.1.

Jag lämnar hellre hunden själv än ensam tillsammans med en annan hund hon inte kommer överens med. Alla gånger.

Visst är det typiskt att löpen kommer när det är som mest olämpligt.
Min lilla ströva tax löpte lagom till My Dog utställningen, vilket betyder att hon troligen kommer löpa på världsutställningen också. Så det är bara att glömma att anmäla henne dit.

Jag lämnar hellre hunden själv än ensam tillsammans med en annan hund hon inte kommer överens med. Alla gånger.
Fast vad är det som säger att de inte kommer komma överens. Det står ju i TS första inlägg att hundarna lekt tillsammans och allt varit ok på det viset.

Visst är det typiskt att löpen kommer när det är som mest olämpligt.
Min lilla ströva tax löpte lagom till My Dog utställningen, vilket betyder att hon troligen kommer löpa på världsutställningen också. Så det är bara att glömma att anmäla henne dit.

Varför kan du inte ställa ut din tik för att hon löper?

Varför kan du inte ställa ut din tik för att hon löper?

Höglöpande tik som går med svansen rätt i vädret, taxar ska ha svansen neråt.
Tycker inte det är riktigt snällt mot hanarna som blir halvt tokiga när de känner av löptiken. Visseligen åker deras svansar också upp då, det ger ju min hund en fördel.

Tack för era tips (även om ni har delade åsikter så jag är lika förvirrad;)) Har iallafall fått lite synsätt hur ni tänker och utgår från det:):bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 948
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 644
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Idag, eller troligtvis i natt började hunden löpa( såg första blodfläcken i dag på morgonen på lakanet). Första löpet, 9 månader gammal...
Svar
14
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka