NU är försäljningen nära, hur tar man sig igenom det?

T

TeamWahlund

När spekulanterna sätter sig på honom så blir han helt stel och lägger öronen bakåt och blir på sin vakt.. HUR KAN JAG GÖRA SÅ MOT HONOM????
Han sköter sig bra när dom rider och slappnar av efter en stund men de gör fortfarande ont.. jag sviker honom.....
Detta är det jobbigaste jag nånsin gjort.. sälja den häst jag älskar mest....
Hur gör man för att klara att genomföra det?

Sv: NU är försäljningen nära, hur tar man sig igenom det?

Hej!

Jag sålde min c-ponny för drygt två år sen pga. att jag väx ur henne och det var det jobbigaste jag någonsin gjort. Hon var min bästa vän och dessutom den första och hitills enda häst jag sålt. För att ta mig igenom det så var jag jätte noga med vem som kom och provred, jag vet inte hur många jag nekade på telefon eftersom jag bara ville att folk som verkade hästkunniga och trevliga skulle komma och prova henne. Dessutom hjälpte jag dem som red så mycket jag kunde. Jag fick också påminna mig själv när det kändes jobbigt varför jag sålde henne. Att det var för att jag var alldeles för stor, jag visste att hon skulle få det bättre hos en annan liten ryttare som kunde rida henne än hos mig. Sen tillslut hittade jag en jätte gullig tjej som jag sålde till. Det var jätte jobbigt när hon åkte och jag grät massor men vi hade skrivit in en prövotid på en månad så att jag han hälsa på henne. Detta gjorde att de hade rätt att lämna tillbaka henne och jag hade rätt att ta tillbaka henne under den månaden. Sen skrev jag även in i kontraktet att jag hade förköpsrätt om de skulle sälja henne.

Mitt tips är att noga gå igenom varför du säljer din häst? Om det är av ett bra skäl och att du vet att han kan få det bätte hos någon annan, påminn dig själv om det.
Var noga med vilka du låter komma och provrida och känns det inte bra låt dem inte rida längre. ¨
Jag tror att när du väl hittat rätt köpare kommer det kännas som ett bra beslut även om du kommer vara ledsen och sakna.

Lycka till!

Jag har sålt många hästar(ponnyer) förut, men de e första gången jag pratar med spekulanterna själv och "ansvarar" för det. Förut va de mamma som valde vilken som skulle få köpa nu e de jag... (ja e ju trots allt nitton nu)
Jag menar inte att de va lätt att sälja mina ponnier för de va de inte jag grät massor men de e ändå jobbigare nu på nått vis.. Jag vet inte men jag har aldrig älskat en häst så mycket som jag älskar han...
Jag säljer för att han och jag inte kommer längre i hoppningen tillsammans...
Jag vill bli en av de bästa och då behöver jag en häst som jag kommer överens till 100% i hoppningen med.....

Ush, låter jobbigt. Du kan inte bara låna ut honom?

Jag har också sålt nån häst som jag fortfarande ångrar att jag sålde- trots att det är flera år sedan. Det var hoppningen som inte fungerade där heller, men idag hade jag hellre värdesatt gemenskapen som vi trots allt hade. Jag hade inte sålt om jag kände som du.

Min häst är min kompis och jag har inte sådana ambitioner som du. Men jag har sålt en häst. Det är en lång och tråkig historia som jag inte orkar berätta. Men jag har ångrat mig många gånger och kan fortfarande få ångest när jag tänker på henne trots att det är fyra år sedan. Min första tanke när jag läste din tråd var Sälj inte utan låna ut den i stället. Men sedan om jag tänker lite till. Om du verkligen vill komma långt med ridningen och det kan jag förstå även om jag valde bort det för länge sedan så kommer du säkert att vara tvungen att byta häst många gånger. Det är kanske bara att acceptera att man måste vänja sig vid det om man vill komma långt? Jag vet som sagt inte hur man ska göra det. Jag hade aldrig sålt min nuvarande häst. Jag känner nu att det här blev mest svammel och antagligen inte till någon hjälp alls. Men nu har jag skrivit det så..

Tips till de som hamnar i liknande situation: Du tar dig igenom det enklast genom att prata mycket med folket innan de kommer och tittar. Se till så det bara är seriöst folk som kommer och tacka direkt nej till dem som inte känns bra.
Känns folket inte bra med din häst när de kommer och tittar så tackar du nej till dem. Kontakten med köparen är det viktigaste..

Om du nu älskar din häst så mycket varför vill du då sälja honom?

Jag sålde honom för att komma vidare i mitt tävlande vi funkade inte helt i hoppningen....
Jag tyckte de flesta var seriösa som tittade på honom har kanske att göra med att han såldes för ett sex siffrigt nummer....
Jag älskar honom och kommer alltid att göra men njag är tävlingsryttare och blir i och med de tvungen att göra sådana här val ibland..

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt