Nu är det här! Äckliga hagar! Vilken skulle ni ha valt?

kanske

Trådstartare
Är detta på fel ställe, så får någon flytta den. Visste inte riktigt i vilken kategori det skulle vara.

I nuläget har jag två hagar att välja på: vinterhagen och en till hage som är tänkt som sommarhagen. I början av sommaren så kommer det att finnas två hagar till, till förfogande, så fort jag har fått upp stängslen.
Men nu till saken.
Vinterhagen ser ut som hagen från hel-te! :rage: Den är nu totalt genomdränkt på grund av det eviga regnandet som vi nu har haft i flera dagar och all den smälta snön har ju också gjort sitt. Nu är den som en swimmingpool kombinerat gyttjebad, och jag skojar inte! :down:
Den andra hagen, har dom varit i 1-2 dagar nu på vårkanten, så den är mycket bättre, och den verkar inte bli lika upptrampad heller, stadigare och bättre mark, endast vid öppningen som den kan bli lite väl lerig.
Men, i vinterhagen (den värsta) så finns det vindskydd, men i sommarhagen så finns det ingenstans att söka skydd just nu och den är på en helt öppen plats. Och nu kommer vi att ha 12-15 m/s i flera dagar framåt och nu sitter jag och funderar på vilken hage jag ska välja.
Det är som att välja mellan pest eller kolera: utan vindskydd men behöver inte klampa runt i en massa lera och vatten, eller med vindskydd men lera och vatten upp över kotorna :banghead:
Vilken skulle ni ha valt och varför?

Sv: Nu är det här! Äckliga hagar! Vilken skulle ni ha valt?

Är dom ute dygnet runt? Eller bara dagtid?
Enbart dagtid = sommarhagen, om du har råd att offra den.
Ute dygnet runt = torr ligghall.
Alternativet är väl att flytta dem på morgonen till sommarhagen och låta dem gå över till ligghallshagen på kvällen (om dom nu är ute hela dygnet)
/B

Härnere har det faktiskt funnits de stall som fått förbud att använda vissa hagar p g a att hästarna haft för mycket lera att gå runt i. Jag tycker du har fått bra förslag ovan, att låta dem traska runt i lera är inte OK.

Nej, det är ju inte det, och jag vill inte använda den där hagen överhuvudtaget tills den har torkat upp ordentligt och man har kunnat åtgärda den. Men då är vindskyddet i den och vi ska få en helsikes vind här vareviga dag nu.
Men om jag lägger höghalsen på den ena och vanligt täcke på den andra så måste de ju klara sig även fast det blåser mycket och de är utan vindskydd en tid.

Är de bara ute dagtid hade jag inte oroat mig för vindskydd faktiskt, om inte hästarna är extremt känsliga.

Den ena är en häst av äldre modell, som har lätt för att bli stel av vind, så därför jag oroar mig :( Men det måste ju gå att lösa, bara jag "paketerar" in honom ordentligt så att han inte får kallt och inte får drag inpå kroppen.

Vissa står ju med röven mot vinden och spänner sig, har själv haft en sådan och han blev ju stel. Inte av själva blåsandet så mycket som hans egen reaktion på den, d v s att stå och spänna sig i en ställning större delen av dagen.

I ditt ställe hade jag absolut provat den lösningen, hellre än att ha dem i gyttjebad.

Jaa, det stämmer ju. Och eftersom det finns lite gräs och liknande att gå och plocka med i hagen utan vindskydd så kanske han inte står på samma ställe och spänner sig hela dagen heller, utan går och plockar lite med det istället.

Antar att hagarna inte ligger bredvid varandra? Gör de det kan man ju stängsla om så de kan gå till vindskyddet om det behövs, men hålla sig på den torra marken övrig tid. Antar dock att så inte är fallet, eftersom markerna verkar vara väldigt olika.
Annars tycker jag det låter bra att täcka. Om det är flera dagar det handlar om har du ju också chans att se hur stel han blir/om han blir stel, och ta ett eventuell nytt beslut (alltså flytta dem då). :)

Jag hade valt den lite bättre hagen, täckat ordentligt och riskerat att hästen eventuellt blev lite stel, än gyttjebad. Iof får min häst väldiga problem med hovarna av att stå i lera, så det kan vara därför jag ser valet som självklart.

Tack för alla svar!

Flyttade hästarna till den bättre hagen i fredags och där har dom fått vara nu hela helgen.
Den äldre täckade jag ordentligt i fredags och lördags med 200g fullneck då vi hade rejält blåsväder här och det blåste kallt. Jag var dock lite orolig för att han skulle få för varmt, men inte. Han såg ut att trivas och kändes inte för varm under (kontrollerade flera gånger om dagen) Hästarna livade upp sig ordentligt då dom fick komma till en bättre hage, lekte och busade och galopperade som galningar. Den äldre herremannen blev som en 3 åring och drog in den andra i lek hela tiden. härligt att se :D
Visst, hagen blir lite upptrampad, men inte lika jäklig som den andra, och det finns ju andra hagar att lägga dem i då det är dags för sommarbete, så jag bryr mig inte om det. Huvudsaken att de får gå någonstans där de faktiskt trivs och kan röra sig ordentligt! Och dessutom finns det lite gräs som dom går och noppar i sig av hela dagarna så dom har något att göra hela tiden, och inte bara står och väntar på nästa utfodring.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 701
Senast: Trolle
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 625
Senast: a1agnlju
·
M
Hästmänniskan Ja jag är en dålig medryttare. En av dom som ofta ställer in när jag sagt att jag ska rida. En sån som i perioder inte orkar med. Men...
2
Svar
36
· Visningar
5 577
Senast: emlem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar