Nu är det färdi kört

P

pufffan

på ett bra tag för mig. I dag var jag med om någe rikti otäkt må ni tro.
Jag skull fare som vanligt till Valdemar för lit 9 kaffe och hämte mjölk som jag och Kotte gör var dag. Idag tog jag med 2 flaskor av mitt goa och hemmgjorde vinbärs vin då jag vet att Valdemar tyck myck om det.
Jo, vi kom farende på vägen i ganske rask trav som vi bruker.
Rätt var det är så gör Kotte en enorm inbromsning han tar i så det tilloch med kommer en rejäl umpebrus. Och han bruk vare diskret.
Jo, jag far av vagnen som bare den. Slår skall i skacklen och stuker till högre hand.. Jag kan int ta mig upp heller utan ligg där och hoppes på att Kotte ska stå stll.Blodet rinner ner i öget på mig så jag tar av mig shaletten och torker mig med den.
Nu blev ju Valdemar lit orolig när jag blev så sen så tack och lov för Valdemar som tog sin fine traktor och for etter mig.
Ja,ja han hjälpe mig upp. Vinflaskorna hade gått tras. Synd på så gott vin. Jag och Valdemar tog oss hem ialla fall.
Hur ska jag göre med Kotte nu. Vi kör ju minst en mil var dag. Jag vet att han int ska ha kraftfoder för risken med korseförlamning.
Kommer att till att vare arg och irritered på mig nu när jag int kan köre? Det var skönt att få skriv av sig.

Sv: Nu är det färdi kört

Usch och fy vilken otur du verkar ha just nu :( Varför tror du att det är färdigkört på ett bra tag? Gjorde du dig mycket illa, eller blev du mest rädd?
Kämpa på!

Trollis skrev:
Usch och fy vilken otur du verkar ha just nu :( Varför tror du att det är färdigkört på ett bra tag? Gjorde du dig mycket illa, eller blev du mest rädd?
Kämpa på!
Jo, visst blev jag rädder som ena harunge.
Jag har värk i handa och värk i skall. Klarer int av att sele Kotte nu. Tur att Valdemar kom till och hjäpe.Jag har liksom ine kraft i handa heller.Mest synd är det om Kotte. Han kan ju int begrip varför vi int kan fare etter mjölk i morgon. Vad skall han tro om mig?

Ojdå, det var värst vad du råkar illa ut hela tiden. Jag tror nog att kotte kan tycka det är skönt med lite vila nu. Annars så kanske Valdemar kan hjälpa dig och sela så kan ni åka på tur ihop.Jag tror inte att Kotte kommer att känna sig bort glömd.

Oj, du har verkligen haft otur på sistonde..
hoppas att du mår bättre nu..

Men vad är umpebrus för något?

Trygg skrev:
Oj, du har verkligen haft otur på sistonde..
hoppas att du mår bättre nu..

Men vad är umpebrus för något?
Jo tack trygg lit bätter mår jag nog allt. Jo, visst har jag otur men det är nog bare till och inse att man är för gammel för hästeriet. Hade int Valdemar anet ugglor i brunn så hade det nog vare ut med mig nu.
Jo, umpebrusar det är ju vad man kaller fiser för. :o

Rätt var det är så gör Kotte en enorm inbromsning han tar i så det tilloch med kommer en rejäl umpebrus. Och han bruk vare diskret.

Ok, då förstår jag... :D

Vilka roliga uttryck ni har där du kommer ifrån! Ana ugglor i brunnen tex...och så umpebruset med.. :rofl:

Kommer du från Gotland kanske?

Trygg skrev:
Ok, då förstår jag... :D

Vilka roliga uttryck ni har där du kommer ifrån! Ana ugglor i brunnen tex...och så umpebruset med.. :rofl:

Kommer du från Gotland kanske?

Rolige och rolige det vet jag int. Kom int på vart man bruker ane uggler så jag tog bare brunn i all hast.
Jag bor i norr. Int på öa Gotland int.Har tjatat om det hele. Det är int lätt när man är gammel.

Jaha, jag som var bomsäker på att du kom från Gotland! :D

Får man lov att fråga hur gammal du är?

Trygg skrev:
Jaha, jag som var bomsäker på att du kom från Gotland! :D

Får man lov att fråga hur gammal du är?

Jo, det tror jag skäkrt att du får lov till. Fråg på du bare.

Duvar mig allt lik enviser som en gammel tjurig åsne :o Sist jag fyllt år så fyllt jag 89år. Så nu kanske ni förstår att jag int kan fare hit och dit som ena kyrkeklocke och tävle. :o Men ni skall vete att det är krut i mig än så länge.

Oj....89 år!! :eek:

Det var inte dåligt, då är det ju inte du som ska fråga oss om råd utan tvärtom. Du har säkert en massa kunskap att dela med dig av!

Hoppsan det trodde jag inte. :eek: Visst har jag förstått att du är en äldre dam men 89år. :eek: Du är inte dålig du. Jag lovar jag ska inte be dig börja tävla...

89! Då förstår jag. Bara 11 kvar ... ;)

LIA
PS! Det är "Ugglor i mossen". I brunnen finns det snokar eller grodor. :) DS

Hej du!

Men arma människa du borde inte vara ute själv!!
Vad skulle du göra utan Valdemar!
Nästa gång kan det ju gå ännu mer illa fast detta var på nypen!
Har du undersökt dig hos doktorn då!?
Du kan ju ha fått mindre hjärnskakning!

Jag tycker du ska bara ge han hö nu när han inte går nått.
Fast han har väl rätt stort att röra sig på?
Om man ger en häst kraftfoder och låter den jobba var dag och sen en dag inte jobbar med hästen men ger den kraftfoder, är risken stor för korsförlaming. Men du ger ju inte Kotte kraftfodret nu och det är ju en bra början iaf. Han blir nog inte arg men kan bli lite skuttig och busig om han bara går hemma.

Du får binda Kotte efter Valdemars traktor och så får han köra hem å tebaka får Kotte lite motion! :idea:

Mvh Lisa

_L_ skrev:
Hej du!

Men arma människa du borde inte vara ute själv!!
Vad skulle du göra utan Valdemar!
Nästa gång kan det ju gå ännu mer illa fast detta var på nypen!
Har du undersökt dig hos doktorn då!?
Du kan ju ha fått mindre hjärnskakning!

Jag tycker du ska bara ge han hö nu när han inte går nått.
Fast han har väl rätt stort att röra sig på?
Om man ger en häst kraftfoder och låter den jobba var dag och sen en dag inte jobbar med hästen men ger den kraftfoder, är risken stor för korsförlaming. Men du ger ju inte Kotte kraftfodret nu och det är ju en bra början iaf. Han blir nog inte arg men kan bli lite skuttig och busig om han bara går hemma.

Du får binda Kotte efter Valdemars traktor och så får han köra hem å tebaka får Kotte lite motion! :idea:

Mvh Lisa
Men käre nån hur skall jag göre om jag int kan gå ut själv?Jag kan ju int ha sällskap om jag bare ska ta en tur till dasse.
Ja Valdemar han är det int lätt att klare sig uten. Det är vi två orgnal här i bygda.Han är en riktig vän. Om jag har vare hoss doktorn? NEJ Jag har vare hoss doktorn 4ggr i mine dager och det räkte gott. Dit våger ju ingen gå dom tog ju bene för mig :eek: Jag har ju bare en lit hage till Kotte där är han varje onsdag då jag far till stan och handler annars så går han löser här på gårda.
Jo, jag skall säge er att Kotte har fått spring idag. Men hur det vet i hinken om jag våger tale om här för då tror ni väl att jag har gått och blevet skogstokig.Annars så är det ganske bra. Har lit ont i skll och handen verker så jag tror jag blir tokig iblad. Men det skall nog löse sig med det.
Jag har ju er att skriv av mig hoss.

Men snälla pufffan du skall nog ta dig till en doktor ialla fall. Du kan ju ha fått en spricka i handen. Och som _L_ skriver en hjärnskakning.
Försök att tänka lite mindre på Kotte och lite mer på dig själv.Vi blir faktiskt oroliga för dig. Du är ju lite till åren kommen om man säger så.

Jag har det ganske bra med min hand nu.Kotte måst ju gå i förste tåge. Jag kan ju int bare strunt i han nu bare för att handen väerker. Synd bare att han smutser ner så myck i boxen. Lit jobbit att göre rent.

pufffan skrev:
Jag har det ganske bra med min hand nu.Kotte måst ju gå i förste tåge. Jag kan ju int bare strunt i han nu bare för att handen väerker. Synd bare att han smutser ner så myck i boxen. Lit jobbit att göre rent.
Ett upprop till alla bukefalister i norra delen av Sverige! Samlen eder och gör en insats för pufffan och Kotte. Det är tydligt att hon behöver hjälp med mockningen och motionen av Kotte. Ni däruppe är ju vana vid långa avstånd så för er går det väl på en kafferast att svänga över till pufffan och fixa lite. Jag skulle jättegärna träffa pufffan IRL för att dryfta livet och hästar men avståndet....
//marti

Liknande trådar

P
Körning Hej mine venner. Jag har så varmt här i stugen så det går ju int till att sove. Så jag tänkt titt in lite här. Jag trodde int att det...
Svar
4
· Visningar
955
Senast: Fia-Lina
·
P
Körning Idag så skull min kere Far ha fyllt år om han hade vare i live. Man kan ju int låte bli att fundere lit på han och hur det va förr.Månge...
Svar
9
· Visningar
1 248
Senast: loch
·
P
Körning Hej mine venner. Jag for bort till Valdemar i dag. När jag kom där på hans gate så sa Valdemar att Kotte gick konstigt. Jag blev så...
Svar
8
· Visningar
1 251
Senast: åke
·
P
Körning Nu har det blitt myck stress här. Valdemar är sjuk.Så jag och Kotte måst fare åt han 3 gånger på ena dag nu. Han är riktigt uslier må ni...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar