Nu är det bara för mycket!

Miran

Trådstartare
Vet inte vad jag ska ta mig till snart. Först får min pålla kolik. Koliken utlöser fång. Bytet till enbart hö ger henne hosta. Och nu när hovslagaren ska korta tårna på henne (p.g.a fången) så upptäcker han hovröta i ena fram. Karvar bort halva hovväggen på ena sidan, det ser för jävligt ut.

Och jag har alltså haft häst i 15 år utan att behöva ta hem veterinär en enda gång. Nu kommer allt på en gång och det är bara för hemskt.

Pållan själv är pigg, men inte så värst glad. Hon är ett matvrak och att se andra äta gräs medan hon inte får är rena tortyren. Igår började hon attackera träden på jakt efter löv. Grenarna satt högt, så hon höll på att vrida nacken ur led (fattas bara det också!)

Så det var bara ut med sågen och sabba det lilla nöjet för henne också ... Tycker så hemskt synd om henne.

Det kommer att bli bättre. Visst är det synd om hästen men man får intala sig själv att det är för hennes eget bästa hela tiden.
Önskar er lycka till *Diabetikern som själv har en skadad häst*

Vad berodde koliken på och hur fungerar det om du blöter höet? Kan inte hon också äta gräs istället för hö? Risken för kolik med så saftigt foder borde ju vara obefintlig + att det inte dammar som hö kan göra. Vad spelar det för roll om hon äter bark, skott och löv från grenarna?

Jo, jag blöter höet nu och då har hostan försvunnit. Alltid något.

Gräs ska hon ju inte äta nu när hon fått fång. Och vad koliken berodde på är ju svårt att veta. Kanske åt hon för fort så att det bildades en gasficka, kanske fick hon i sig något konstigt.

Vet inte hur det är med löv egentligen, men jag antar att det finns samma substanser i det som i gräs och nu tar jag inga risker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka