Nu alla körfrälsta måste en hoppnörd få lite hjälp!

Baddy96

Trådstartare
Det är så att jag hittat ett jättefint 6-årigt sto som jag är intresserad av att köpa. Jag håller på med hoppning och hästen hoppar kalasbra men, och här kommer det stora menet, den är helt avlad för körning. Finns inte en enda liten hopphäst i hennes stam. Stammen är e. Ganges-alpinist (KWPN)....stoet är byggt som en körhäst, ganska lång i kroppen och med höga benlyft och mycket hals och nacke...frågan är om en häst som är avlad för hoppning, men som är som hon och har stor hoppkapacitet är lika hållbar (om den används till hoppning alltså) som eh häst som är avlad för hoppning...nån som vet?Hur kan det komma sig att en häst utan en enda hopphäst i stammen har blivit så bra i just hoppning? snälla, alla ni som vet hjälp mig:)

Sv: Nu alla körfrälsta måste en hoppnörd få lite hjälp!

Det är så att jag hittat ett jättefint 6-årigt sto som jag är intresserad av att köpa. Jag håller på med hoppning och hästen hoppar kalasbra men, och här kommer det stora menet, den är helt avlad för körning. Finns inte en enda liten hopphäst i hennes stam. Stammen är e. Ganges-alpinist (KWPN)....stoet är byggt som en körhäst, ganska lång i kroppen och med höga benlyft och mycket hals och nacke...frågan är om en häst som är avlad för hoppning, men som är som hon och har stor hoppkapacitet är lika hållbar (om den används till hoppning alltså) som eh häst som är avlad för hoppning...nån som vet?Hur kan det komma sig att en häst utan en enda hopphäst i stammen har blivit så bra i just hoppning? snälla, alla ni som vet hjälp mig:)

En körhäst ska helst vara kort i kroppen...

Jag tycker inte du ska hänga upp dig så mycket på vad hon är avlad till att göra, har hon bra hoppkapacitet så kan hon väl lika gärna bli en hopphäst som en körhäst? Bara för att man betäcker ett hoppsto med en hopphingst så är det ju inte säkert att fölet blir en bra hopphäst, det kan lika gärna bli en bra körhäst, eller bli bra på båda delar. Att hoppa en körhäst är ofta väldigt bra för rörligheten, så det är många körhästar som både körs och hoppas :)

oki..tack för svaret...oj då, där ser man, trodde ofta körhästar var långa i kroppen...men du tror inte hållbarheten är sämre då?

Varför skulle hållbarheten vara sämre på en häst som är avlad för körning än en som är avlad för hoppning? Det beror nog snarare på individen.

oki..fick bara höra att eftersom hästen är avlad för körning så kommer den inte hålla lika bra i hoppningen som en hoppavlad häst....tyckte själv att det lät konstigt....körning är ju också en tuff sport liksom

Har du sett en enda häst i svenska landslaget som ser ut att vara avlad för ridning? hihi* Robin z är inte den mest smidiga, då har vi bättre lyckats med ex spender S

Hoppa på du, eller kör, variation är det bästa!

Holländare är oftast mera hållbara än andra hästar. Har haft 4st och ingen har varit skadad, annat än små sår, mugg osv.

Mycket hållbara oftast, menn man vet aldrig..

/M

Holländare är oftast mera hållbara än andra hästar. Har haft 4st och ingen har varit skadad, annat än små sår, mugg osv.

Mycket hållbara oftast, menn man vet aldrig..

/M

Liknande trådar

Avel Har hittat ett jättefint 6-årigt sto som jag är intresserad av att köpa...men har lite funderingar....hon har rent körblod e...
Svar
14
· Visningar
1 346
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur