NTLDRIVE saknas...

malumbub

Trådstartare
Japp, ni ser ämnet i rubriken. Nu var det ett tag sen jag behövde hålla på med det här, och jag känner mig lite förvirrad just nu, men har någon lust att hjälpa mig?

Det handlar om min gamla burk som brorsan lånat grafikkortet från. Stoppade in kortet idag igen, då jag ville kolla på DVD i mitt rum, men då ville burken inget annat än att påpeka att NTLDRIVE saknas och att jag ska starta om... Vad har hänt? Har bror kommit åt nånting...?
Jag ser inget fel när jag tittar igenom alla sladdar m m, men visst, saker går ju sönder...

Någon som kan hjälpa en trött Malumbub?

...Malumbub... :eek:
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

Nja, är väll troligen bara något mjukvaru fel.
Boota upp windows skivan och välj sen att reparera din installation.

Hojta till om jag är oklar i min förklaring.
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!
Vill inte!!! Orkar inte!!! (Har bara 98:an på skivan, och den versionen är ju Packard Hells "version" och den suuuuuuuuuuuger.)
Ja ja, tar det nästa gång jag har långledigt...

...men undrar varför det blev fel bara så där då... Vi har ju inte direkt gjort nåt med burken...bara tagit ut grafikkortet...och det har vi gjort förr utan problem...

FAN!

*funderar vidare*
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

Grevinnan skrev:
Tanka hem ny uppdaterad grafikdrivare

Lär väll destu värre inte göra nån större nytta om hon inte ens kommer in i datorn. En annan risk är visserligen att grafikkortet har råkat ut för ESD. Ofta minimala o skumma fel som dessvärre ofta blir värre med tiden :(
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

*gigantsuck*

Jaja, det märker vi när jag provar att boota om...sen...nån gång...
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

Vad är det för OS?
Funkar inte VGA-läge eller Felsäkert läge?
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

Det senare...

(2000 var ju bara skit, enligt mig -inget funkade som det skulle... Men det är en HELT annan diskussion!)
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

Renkött skrev:
Då det står NTLDRIVE borde det vara win2000 eller WinXP.

Finns ju fortfarande dom som kör Nt4 eller 3.51 :smirk: så man kan ju inte förutsätta att det är w2k eller xp!

Det är inga problem att göra en parallel installation i t.ex c:\wint_new eller någon liknande katalog.
Konfigurerar man sedan os:et lika med samma patchnivå är det bara att kopiera över dom ev. filer som saknas i winnt\system32 (troligtvis är det där det saknas något)
Detta kan vara lite tidsödande så oftast är går det snabbare att installera om.


Är det ESD fel så klagar os:et knappast på någon drivare utan då är det i 99,9% fall så att skiten inte funkar alls!!
Dvs ESD-skadat grafikkort = helt svart skärm!
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

Grevinnan skrev:
Är det ESD fel så klagar os:et knappast på någon drivare utan då är det i 99,9% fall så att skiten inte funkar alls!!
Dvs ESD-skadat grafikkort = helt svart skärm!

Uppfattat.
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

Inte så att det står "NTLDR" saknas? Det skulle vara sannolikare..
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

Grevinnan skrev:
Finns ju fortfarande dom som kör Nt4 eller 3.51 :smirk: så man kan ju inte förutsätta att det är w2k eller xp!

Det är inga problem att göra en parallel installation i t.ex c:\wint_new eller någon liknande katalog.
Konfigurerar man sedan os:et lika med samma patchnivå är det bara att kopiera över dom ev. filer som saknas i winnt\system32 (troligtvis är det där det saknas något)
Detta kan vara lite tidsödande så oftast är går det snabbare att installera om.


Är det ESD fel så klagar os:et knappast på någon drivare utan då är det i 99,9% fall så att skiten inte funkar alls!!
Dvs ESD-skadat grafikkort = helt svart skärm!

Annars kan man ju göra en reperation på den gamla installationen. Betydligt smidigare och går "nästan" alltid perfekt.

Där vill jag invända, betydligt vanligare att grafikkort uppför sig lite småknäppt än att de inte fungerar alls. Och jag har varit med om att trots ett ny installerade system har det blivit mongo nästan direkt o klagat på just NTLDR saknas. Känns kanske ologiskt men inte alltid saker o ting är logiskt ;).

Grafikkort o minnen är inte helt ovanligt att klåpare lyckas ha sönder.
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

Renkött skrev:
Grafikkort o minnen är inte helt ovanligt att klåpare lyckas ha sönder.

Hehehe! Den kommentaren ska min brorsa få höra!!!

...Malumbub...[som inte orkat fixa med burken än]
:o :angel:
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

SORRY, nu såg jag mitt fel!

Till alla som har lust:
Nu har jag äntligen fått upp lust o energi att fixa bl a gammelburken, så nu får ni hjälpa mig! :p
Började idag med att försöka starta på vanligt sätt...ifall att det skulle råka funka... :D Men nej. Försökte starta om i felsäkert läge, men alla kommandon jag kom på som skulle leda till det var bara vindpustar. Vägra funka.
Nu har jag rotat igenom alla lådor och CD-fodral jag hittat i lyan, men inte hittat någon passande skiva. Brorsan verkar ha alla hos sig, och han är inte hemma på några veckor... *suck*

Har ju den här burken att surfa på, men jag vill liksom sitta bekvämt...LIGGA bekvämt, i min säng o kolla på film o spela lite äldre spel. Jag skiter i huruvida gammal data sparas, jag vill bara kunna titta på film o spela spel. Spelen har jag ju i bokhyllan, så de kan jag installera om, och save-filerna...ja, visst, men jag vet ju hur jag ska spela för att komma dit, så...

Frågan är om mitt enda alternativ nu är att vänta på att jag får tag på bror (inom några dagar) för att kunna gå hem till honom o rota bland hans grejer :devil: eller om det finns nåt jag kan prova nu? För det är väl en drivrutin som saknas?!? Och då spelar det ju inte nån roll att byta grafikkortet...eller? :confused:

Hjälp mig snälla - det är så tråkigt att sitta upprätt o titta på film...
 
Sv: NTLDRIVE saknas...

Ok, nu gör jag ett sista försök.

Uppdatering:
Har hittat Windows-skivan, men datorn VÄGRAR fatta att den finns med. Jag kommer till Windows-loggan (när den laddar) och direkt efter det kommer meddelandet att "NTLDR saknas. Var god starta om datorn." Tjena - det hjälper inte att bara starta om. Jag har provat att ta ut grafikkortet o sätta dit det igen, men ingen förbättring. Jag har försökt starta om i felsäkert läge jag vet inte hur många gånger, men jag får ingen respons.

Så, finns det nån som kan hjälpa mig med fler tips än de jag fått ovan? Vad kan jag göra om jag inte får igång burken - ska jag byta ut nåt? Min brorsa, som jag tidigare kunnat låna delar från, har nu flyttat, och jag tänker inte plocka från mammas nya dator - de är säkert inte ens kompatibla. Så i så fall blir det till att köpa nytt. Vad?
HJÄLP MIG!

...Malumbub...[desperat]
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 783
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 124
Senast: As_Vegas
·
IT & mobiler Lång rubrik. Men jag har köpt en nu mobiltelefon då den förra drabbades av akuta, letala krosskador typ :devil: Jag vill ha in musik...
Svar
10
· Visningar
1 981
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp