NPF-diagnos som vuxen. Gör det någon skillnad?

Funderade på det där med att en diagnosen kan vara hindrande i vissa yrkesval eller liknande. Hur fungerar det om personen i fråga inte säger något? Jag är helt med på att det kanske inte är ett bra alternativ (eller etiskt för den delen), men rent teoretiskt. I det här fallet utgår jag ifrån en person som är högfungerande trots sin diagnos.

I min värld finns diagnosen på pränt i ens journal och ingen annanstans om du väljer att inte berätta för omgivningen. Men journalen nås väl i princip enbart av sjukvården och en själv?
Jag är bara insatt i hur antagningsprocessen för brandman ser ut och om jag minns rätt där så är det ett formulär du fyller i samt en läkarundersökning och EKG. Sen är det lite fysiska tester med som kompletterar. Men om du då i formuläret skulle fylla i att du inte har några problem så antar jag att de går på det formuläret och inte har tillgång till din journal? Antar att det är liknande på ex polisutbildningen och liknande utbildningar.

Samma sak angående körkortet som nämndes tidigare i tråden. Enligt transportstyrelsens hemsida är det ett formulär som fylls i där du själv kryssar i om du har någon neuropsykisk funktionsnedsättning vilket i sin tur leder till krav på läkarintyg. Det är reglerat i förordningen så du kör i sådana fall olagligt - men hur kontrolleras det? Det är ju kanske inte din sjukvårdsjournal polisen kontrollerar om de stoppar en vid en rutinkontroll.

Frågan är kanske bättre formulerad som "vilka har tillgång till din journal och kan se en eventuell diagnos?".

Som tidigare nämnt, jag är helt med på att det principiellt inte är en bra idé och vill inte uppmuntra någon till att ljuga i dessa fall! Men undrar hur systemet fungerar.
Ingen av de du nämner har tillgång till journal. Journalen är ju sekretessklassad så varken polis, arbetsgivare, antagningsnämnd eller liknande har tillgång. Men man kan ju inte veta att det aldrig kommer fram och då kanske det kan slå tillbaka på en.
Jag tycker att man ska komma ihåg att de här yrkena osv där en diagnos blir problem ändå är yrken där man bedömer att tex koncentrationssvårigheter eller impulsivitet (som exempel) kan ställa till med problem. Och man har ju samma svårigheter oavsett om man har diagnos eller inte.
 
Ingen av de du nämner har tillgång till journal. Journalen är ju sekretessklassad så varken polis, arbetsgivare, antagningsnämnd eller liknande har tillgång. Men man kan ju inte veta att det aldrig kommer fram och då kanske det kan slå tillbaka på en.
Jag tycker att man ska komma ihåg att de här yrkena osv där en diagnos blir problem ändå är yrken där man bedömer att tex koncentrationssvårigheter eller impulsivitet (som exempel) kan ställa till med problem. Och man har ju samma svårigheter oavsett om man har diagnos eller inte.
Även om de inte har direkt tillgång kan det ju bli som hos försäkringsbolag när man ansöker om ersättning att de kräver att få läsa ens journal om de ska utreda för ersättning.

t ex om man söker jobb hos polisen så tänker jag mig att man inte går vidare i antagningen om man inte samtycker till att de får läsa ens journal.
 
Även om de inte har direkt tillgång kan det ju bli som hos försäkringsbolag när man ansöker om ersättning att de kräver att få läsa ens journal om de ska utreda för ersättning.

t ex om man söker jobb hos polisen så tänker jag mig att man inte går vidare i antagningen om man inte samtycker till att de får läsa ens journal.
Läser de ens journal vid antagningen till Polis? Det visste jag inte.
 
Även om de inte har direkt tillgång kan det ju bli som hos försäkringsbolag när man ansöker om ersättning att de kräver att få läsa ens journal om de ska utreda för ersättning.

t ex om man söker jobb hos polisen så tänker jag mig att man inte går vidare i antagningen om man inte samtycker till att de får läsa ens journal.
Jag jobbar som medicinsk administratör och har bara varit med om att polisen begärt journalkopia vid misstänkt brott. Vår jurist sa att vi bara får lämna ut journalkopia om brottet ger mer än en viss tid (som jag glömt).
Sen finns det ju så många kliniker, jag kan ju ha en adhd diagnos på en mottagning i en annan region, och inte ha någon journal på vuxenpsykiatrin så jag tror att det blir väldigt svårt att kolla upp, om den blivande polisen inte själv lämnar in en journalkopia.
 
Läser de ens journal vid antagningen till Polis? Det visste jag inte.
Jag skrev ”kan det ju bli” och ”tänker jag mig” dvs jag vet inte. Men man får inte bli polis om man har adhd. Jag antar att om de nu tycker att det är så viktigt har de väl metoder för att säkerställa att ingen med adhd blir polis. Annars blir bestämmelsen verkningslös.
 
Jag jobbar som medicinsk administratör och har bara varit med om att polisen begärt journalkopia vid misstänkt brott. Vår jurist sa att vi bara får lämna ut journalkopia om brottet ger mer än en viss tid (som jag glömt).
Sen finns det ju så många kliniker, jag kan ju ha en adhd diagnos på en mottagning i en annan region, och inte ha någon journal på vuxenpsykiatrin så jag tror att det blir väldigt svårt att kolla upp, om den blivande polisen inte själv lämnar in en journalkopia.
Även vid patientens skriftliga samtycke?
 
Jag skrev ”kan det ju bli” och ”tänker jag mig” dvs jag vet inte. Men man får inte bli polis om man har adhd. Jag antar att om de nu tycker att det är så viktigt har de väl metoder för att säkerställa att ingen med adhd blir polis. Annars blir bestämmelsen verkningslös.
Jag tror inte de kollat journaler. Däremot kan man säkert bli av med jobbet senare om det framkommer att man ljög under antagningen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 221
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp