Novis med många funderingar

R

Ruffa

Jag lägger mina frågor här på barock, eftersom det här verkar vara mycket intressanta diskussioner med kunniga människor. Jag hör dock inte till vad som kallas barockryttare eller dressyrryttare heller för den delen då jag är en person som rider lite på sin fritid och inte har speciellt mkt kunskap eller erfarenhet i bagaget. Efter att ha läst en miljard trådar här plus ett gäng böcker har jag en hel del ostrukturerade funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med;

Hästen jag rider tuffar ofta på som en ångvält och jag drar alldeles för mycket i stackarns mun. Då han ofta också försöker sticka iväg har jag ridit honom på ett skarpare bett (ledat pelham) för att få stopp på honom. Jag känner att detta inte är rätt väg att gå. Jag vill ju förstås att han ska balansera upp sig själv, jag ska ha mjuk hand och aktiviteten komma bakifrån - MEN hur fan kommer jag dit??? Jag har försökt rida på lösare tyglar (om man kan säga så), men då kan han knappt hålla balansen (inser då att jag har försökt balansera upp honom med handen :crazy: ). Jag har också försökt med pass då jag bara arbetar mjukt i skritt och jobbar med sätet (svårt tycker jag - hur ska jag använda min kropp då jag gör en halvhalt?). detta kan gå bra en stund tills han bestämmer sig för att kasta sig iväg åt något håll och då får jag inte stopp på honom på vanligt bett.
Jag rider för intruktör som tycker att det börjar gå mkt bättre för mig, men jag har en gnagande känsla av att sättet jag rider på är fel, för mycket "hålla emot ifram" om ni förstår vad jag menar. Då han går lugnt och vi kan jobba utan stök känns det som om han knäpper av i nacken.
Hur ska jag då komma till en mjukare ridning som hästen trivs med?

Det här blev otroligt långt, ostrukturerat och visar att jag inte har någon större koll, men finns det någon av er som kan förbarma sig lite och ge mig någon form av vägledning?

Innan jag började läsa här på barockforumet, och en massa böcker (Hempfling etc) trodde jag att jag var på rätt väg.... nu känns det som om jag har kommit på att allt jag gör är fel - men jag kan inte ändra på det. :(

Sv: Novis med många funderingar

Kan bara svara på vilka tankar som dyker upp hos mej o vad jag skulle göra. Först kolla utrustningen! Sadeln passar?

1. Arbeta hästen från marken, tömköra - gärna med instruktörshjälp, träna hästen på att lyssna på rösten och lära den balansera sig i lämpligt tempo utan ryttare på ryggen

2. Vid ridning - ut i skogen/terrängen över stockar o stenar så att hästen bromsar/balanserar upp sig naturligt o måste tänka på var den sätter fötterna, lätt följsam sits o långa tyglar

3. Att träna mig själv på att inte störa hästens balans i en centrerad sits (Läs Sally Swift).. många hästar rusar för att man med sitsen driver omedvetet

4. Byta bett. Jag skulle använda mig av ett oledat pelham med två tyglar och bara ha stångtygeln hängande om det inte måste nödbromsas (för min egen trygghet). Mjuka fina följsamma händer som tänker framåt o inte tjuvbromsar

Jag skulle arbeta så här i skritt tills det fungerar bra och sedan ge mig på travarbetet efter det.

Jag tycker du ska börja med akademisk ridkonst! Det låter som om du har kommit "till insikt" på ett positivt sätt. Försök hitta en duktig AR tränare som kan hjälpa dig på vägen!

Hej
Det jag kan säga är att lyssna på din magkänsla. Du säger att det är för mycket "hålla emot därfram" och att det inte känns bra. Då är det inte bra oavsett vad tränare säger. Du känner din häst och vad han signalerar till dig. Lyssna på det.
Ridmässigt låter det faktiskt som om du behöver börja från början. Ett för att bryta en ond cirkel som ni är inne i och två för att lära honom och dig att bära upp sig och balansera sig bättre. Han måste lära sig från marken hur han skall bära sig, röra sin kropp för att kunna bära dig. Från marken lära honom egen balans där du har inflytande över hans rörelsemönster. Sedan applicera det från rygg. Etablera ett ledarskap från marken, så att han inte sticker iväg med dig till höger och vänster.
Ha roligt med honom, släpp alla ambitioner som du har nu. Prova "alternativa vägar" och ta "alternativa" tränare till hjälp.
Sen är det något positivt du är inne i nu! För vilken väg du än tar härifrån så blir den annorlunda mot tidigare och då får du ett annorlunda resultat än du hittills fått.
Lycka till och ha roligt!

Tack för era svar!
Idag var jag faktiskt ute och tog en promenad med honom (jag gick bredvid alltså), och det var riktigt härligt och avslappnat.
Jag har som ni har förstått en del att tänka på, och ska försöka få tag på någon tränare som kan hjälpa mig, både med hanteringen och ridningen.
Jag såg att du GLOIN bor i Uppsala. Om du har tips på någon tränare får du gärna skicka ett pm till mig!

Min första tanke var, fungerar start, stopp och sväng?
Vissa hästar som hänger på bettet har inte lärt sig vad det är till för, de har bara lärt sig att det är något jobbigt som ryttaren gör en massa saker med.

Man börjar helt enkelt med start och stopp. Hästen ska stanna för tygeln och i början kan man behöva ta ett kraftigare (snabbt) tygeltag, INTE rycka. Det viktigaste är att inte bli hängande. Fungerar inte tygeltaget, ta igen. När hästen stannar, en ordentlig eftergift och mycket beröm.

Detta kan ta några gånger innan hästen lyssnar på det lilla tygeltaget. Hemligheten är ju som i allt, eftergiften och berömmet.

När hästen kan stanna och starta kan man börja svänga. Detta gör man gärna ur en halt så att hästen är koncentrerad och med på noterna. Gör man det i farten så är det lättare att den slänger sig åt sidan. Sedan är det bara tt bestämma sig för vilka hjälper man vill använda för att få hästen att svänga. Ledande tygeltag, trängande tygeltag, skänklarnas placering och vikten. I början kan man behöva kombinera ledande och trängande t.ex. för att hästen ska förstå.

När hästen har svängt så även här eftergift och beröm. Inte hänga i tygeln. Ta gärna koner till hjälp så lär sig hästen fortare och får även stöd av konerna.

(någon som känner igen övningarna från någon bok? :) Inget AR-ryttare men väldigt bra övningar på både unghästar och felridna saker tycker jag.)

Ibland kan skarpare bett faktiskt leda till ännu mer okontrollerad häst. Om du inte har svårt att rida med två tyglar skulle jag rekommendera att någon gång testa kapson och bett, eller side-pull och bett tillsammans. Då kan du ta ett inledande tygeltag i kapsonen/sidepullen och om hästen inte lyssnar förstärka med bettet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30