Novell om släktskap och ryttarjakt!

W

Wanilj

Jag har försökt hänga med gällande fadershingstar och vad de lämnar etc.. Ställt tusen frågor, känns det som iallafall, om olika hingstar.. Kom på mig själv imorse hur urbota dum jag är som inte också kikar efter samband på stonas nedärvning..
Min lilla är ju undan Wieta, Wermounths mamma, och efter Borys.. Det som då visade sig vara spännande är att han är linjeavlad på Borexia.. Så vår lilla har Borexia i tredje och femteled,tajt jag vet!
Nu vet jag inte om det går att läsa ut så mkt av detta men säg gärna vad ni tror?
Borexia återfinns, bland hästarna 2005, i tre av de fem första hästarna på topplistan, dvs både hos 1, 2 och hästen på delad fjärde. Tioitopp finns hon hos fyra hästar, av dessa tio är en nordis och två korsningar..

Så vår lilla borde ju ha lite distansblod?

Då kommer vi till fråga två:
Jag har ju en rygg som inte vill läka, kommer inte kunna rida ngr riktiga distanser de närmsta, samt vi ska försöka utöka familjen lite;) Den lilla gick omkull i vintras, slog förmodligen av ett litet fragment på höftbensknölen, enligt veterinär så är det inte så ovanligt och de trodde att hon skulle kunna gå bra inom distansen ändå.. Vi ska åka och göra en grundlig klinikbesiktning ändå.. Jag har nu den sista tiden velat fram och tillbaka gällande försäljning-betäckning med arab eller hbl.. Hon har en mkt god extriör så hon skulle kunna få mkt fina föl med vilket som!
Det svåra är att hon är mkt speciell, då hon är så enormt anpassningsbar samt läskigt söt! Jobbigt att sälja med andra ord!

Jag skulle ju hemskt gärna vilja att hon fick en chans att visa vad hon kan prestera, då hon är mkt bra byggd, häftig skalle, halvbror som tävlar samt det jag beskrev ovan om stammen..
Tror ni att någon seriös ryttare skulle kunna tänka sig att träna och tävla henne om de fick lov att använda henne under en längre period? Givetvis med en sådan satsning så vill man ju ha referenser och erfarenhet.. Jag kan tänka mig att stå för hennes tävlingslicens samt försäkring.. Hon är fyra år men oinriden= inköpt i höstas och var då helt ohanterad.. Har fått lägga all grund under vintern.
Vore tacksam om någon kunde ge mig tips då jag inte vill att hon ska "förfaras".. :bow: :bow: :bow:
Jasmine

Sv: Novell om släktskap och ryttarjakt!

Hej!

Tänkte försöka mig på att ge ett råd. Alltid enklare när det inte är ens eget beslut...

Jag tror att det kan vara bra att rida in henne först och betäcka henne sedan. Försök att hitta en medryttare som kan hjälpa dig på hemmaplan ett par/3 dagar i veckan. (hon behöver säkert en allsidig, vanlig ridning i början). Då har du lite längre tid på dig och hinner se hur det blir på det privata planet.

När hon sedan fått sitt föl och avvänjningen är gjord, så är det dags att börja träna. Då kanske ryggen är läkt och skulle det inte vara läge då, så kanske det finns någon som kan tänka sig att träna upp henne och tävla henne med någon form av avtal er emellan.

Vad tror du om det?

Så det blir inte "sent" att komma igång vintern mellan fem och sex? Men grunden ska hon ju då ha iallfall om hon rids vanligt.. Kruxet för min del är att vi bor såpass avigt till att medryttare är nästintill hopplöst att hitta.. Mår jag som jag gjorde med min lilla dotter så innebär det fyra månader med kräkningar dygnet runt samt jag vill inte rida så mkt när jag är gravid och har svag rygg. Närmaste hästtäta område är tre mil bort.. även paddock.. ridhus fem mil.. Personligen har jag inga problem med att åka då jag tycker att det är bra träning för hästarna.. Men många tycker att det enbart blir besvärligt.. Annars ett mkt bra tips!!! Tack tack!!
Men det var en tanke att betäcka först och sen iväg på lite hårdare träning!
Tanken var att se om det kanske även fanns ngn här som var intresserad? Men det kanske jag inte får lov att göra?:o

Sen får jag tillägga att för en satsning så är vi villiga att låna ut henne under längre tid än under en graviditet..:D

jätte bra att betäcka dom som unga de stärker så väl kroppen , ben senor liggament... ett föl e tungt att bära. Som hjärta och lungor detta e de bästa förutsättning du kan ge din häst inför framtida distans prestationer...

betäck gärna tidigt direkt ef inridning sen träna upp tävla några år betäck igen o sen har du en dunder häst!!!

TP

Ok, tack så hemskt mkt för tips!

Liknande trådar

W
Distans Hej på er! Jag har nu i höst köpt två arabflickor. En fyra åring, Wanilj, samt hennes 16 åriga mamma, Wieta. Som gammel hoppryttare hade...
Svar
6
· Visningar
1 682
Senast: Piruetta
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 339
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka