Nova i dressyren

glitter

Trådstartare
Kort fråga, som kommer från en som läst i TR men inte vågar tolka själv. Är nova ok i fälttävlansdressyren, vanlig öppen H100???

Sv: Nova i dressyren

Å då menar jag även de andra trevliga mjuka, raka gumibetten så som nathe å poponcini...

Ingen som vet om dessa går under figur nr 7 i TR???

Nej det står ju gummiöverdraget så alla såna bett borde ju vara ok men jag hade nog mailat förbundet o frågat.

Jag är rätt säker på att ett bett måste ha en kärna av metall för att vara godkänd, och då går ju tyvärr nova betten bort.

Fast var står det? Jag kollade igår o där finns ju t ex figurer på ett rakt tjockt gummibett o Poponcini kan ju lätt passera för ett sånt.

I fälttävlansdressyr bör Nova vara okej, man väldigt fri med material där:
"Bett kan vara tillverkat av gummi, plast, läder eller metall. Metallbett kan vara överdragna med gummi, läder eller plast."
Samma sak står vid bilden som visar godkända bett:
"Tränsbett i gummi, läder, plast eller stål, ledat eller oledat"
Nova-bettet är väl ett oledat bett i plast.

I vanlig dressyr är däremot Nova otillåtet eftersom det är gjort i mjuk plast:
"Alla bett (...) skall vara gjorda av metall eller hård plast. Överdrag med gummi/latex är tillåtet."

Så är det nog. Överdraget innebär ju att det finns en hård kärna. Ft- TR brukar vara mkt mer generösa med olika slags utrustning.

så allas tolknig är att det är ok i fälttävlan med nathe å popo??
Försökte kika lite på folk i helgen, men tidschemat va lite för tufft...

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 167
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar