Jojojosefine

Trådstartare
Hej, min häst rids just nu på ett Nova bett men hon blir väldigt stark när jag ska hoppa med henne så jag har funderat på ett lite skarpare bett har ni något förslag på de?

Det är bara att prova sig fram =)
Rakt plats/gummibett ( oböjligt )
Två/tredelat gummibett
Vanliga tränsbett i metall och fungerar inte det så någon skarpare.
Jag rider alla mina på Nova bett, när jag vill ha lite skarpare tar jag ett tvådelat tränsbett eller rakt bett i metall.

Jag rider min häst på Novabett och hon blev stark i hoppningen, men vi har löst problemet med lydnad/träning. Har även ridit med hackamore, vet min ridlärare tyckte jag skulle stoppa in ett jaktkandar, men jag är väl den som inte gillar skarpa bett och vill tro att alla hästar kan ridas på oskarpa bett med rätt träning/ridning. :)

Säger som jag brukar göra, bettejp :love:. Hahaha, har nog inte svarat på en bettråd utan att flika in denna produkt.

Sedan är bett en djungel, testa testa testa är det enda råd man kan ge. Dock kan man ju smala av vilka bett som känns rimligast och utgå ifrån det, men det är inga garantier. Hästar kan besluta sig för att gilla ett bett de logiskt borde hata och vice versa.

SÅ för att smala av råden kan man fråga saker som ex: Vad annars har du testat? Vad trivs hon inte med? Ålder? Storhäst eller ponny och i så fall ska hon tävlas? Hur blir hon "stark"? Bara stark och tung eller springer hon på likt ett ånglokomotiv? Är det bara att hon skiter i dig och kör sitt eget race eller är hon mer stressad och/eller övertygad? Hamnar hon lätt bakom eller över lod? osv.

Kanske inte, men det drar åtminstone inte i hästens mun och det är det jag personligen inte gillar med skarpa bett. :)
Hästar är mycket känsliga över nosryggen, minst lika känsliga som i munnen, så att just hack skulle vara så juste köper jag inte. Alla mina hästar rids med bettlösa alternativ (bettlöst utan hävstång) och det är lika ridbara på det som på bett så hävstång i munnen eller över näsan måste vara jämförbart eller närapå jämförbart. Jag ser verkligen inte hack som särskilt milt - även om det nu råkar sitta utanför munnen.

Hästar är mycket känsliga över nosryggen, minst lika känsliga som i munnen, så att just hack skulle vara så juste köper jag inte. Alla mina hästar rids med bettlösa alternativ (bettlöst utan hävstång) och det är lika ridbara på det som på bett så hävstång i munnen eller över näsan måste vara jämförbart eller närapå jämförbart. Jag ser verkligen inte hack som särskilt milt - även om det nu råkar sitta utanför munnen.
Jag skrev aldrig att det var milt heller, skrev bara att jag ridit på det en gång och att jag inte gillar skarpa bett. ;)

Jag tycker att trycket fördelas på en lite större yta med ett hack än med ett bett eftersom bettet är smalare. Inget av dom är väl dock bekvämt om ryttaren är för hård i handen. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 137
Senast: dukie
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 626
Senast: villhöver
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
732
Senast: skogaliten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka