Nötboskap till ridning!

Q

Qwyxz

Vet att det finns en tråd om detta sedan förut men tänkte dra upp det i gen...

Om man ska rida på nötboskap:

* Ska man ha en kviga, ko, tjur, eller stut/oxe?

Kor och kvigor har ju ett juver, som kanske är lite jobbigt att springa omkring med.
Tjurar har ofta ett mindre trevligt lynne.
Borde inte en stut/oxe vara bäst för detta ändamål, d.v.s. ridning? De har ju inget juver (och inga kulor heller för den delen) och är kanske lite lugnare i lynnet än en tjur.

* Ska man ha en kött- eller en mjölkras?

En köttras är ju tyngre, vilket gör att det kanske blir för mycket påfrestning på bl.a. leder. Det gör ju också att de blir lite klumpiga. Å andra sidan så är de ju skönare att rida, då de inte är lika "kantiga", som mjölkraser kan vara.
Men om man väger för- mot nackdelar, så borde väl en mjölkras fungera bäst?

* Vilken ras ska man ha?

Om man nu vet om man ska ha en kött- eller mjölkras, vilken ras inom denna kategori ska man då välja?
Om man väljer en mjölkras, så bör ju en Jersey vara ett bra alternativ. De har ju ett trevligt och lugnt lynne.

Någon med Jersey - boskap får gärna lägga in info och bilder!

Jag vill höra kommentarer! Kviga, ko, tjur eller stut/oxe? Kött- eller mjölkras? Vilken ras inom denna kategori?

Sv: Nötboskap till ridning!

Kop direkt fran en bonde som vet hur djuret ar i temperament,vi avlar SLB och majoriteten ar hur gulliga som helst men det finns aven vissa linjer dar modrarna nedarver bade temperament och lite opalitlighet hehe.:smirk:

Du bor valja nagon mycket framat och nyfiken, en som borrar sig fast i marken ar inte vidare rolig, hellre bromsa ner an driva!

Skulle rekommendera en stut av smacker, hogrest typ. Vi har haft kvigor och jag har ridit ibland som yngre:angel:

Vi later vara kalva vid 3ars alder, och vi har ibland forsokt med vissa vid 4ars om dem inte tagit sig och har en fin linje vi vill forsoka med. Men kroppen andrar sig och vissa blir ratt tunga vid denna alder.
Annars ar det enkelt kopa en tvilling, alltsa kviga+tjur eftersom dem ar sterila.
dessutom Jersey tycker inte jag far nagon hojd!!! Har sett stutar och tycker dem ar for klena i kroppen for anvandas i ridning, korning gar utmarkt.

Tycker du ska satsa pa en hogre ras! Kommer se mera proportionerligt ut och den kommer orka battre.:idea:

Varför skulle tvillingkalvar vara sterila??

Jag vet att vissa anser det påståendet vara en "sanning", men jag vet ju om tvillingkalvar som vuxit upp och i sin tur kalvat, så inte tror jag på det i alla fall..

Har lite svårt att förstå varför folk tror att just nötboskap och inga andra idisslare ska få avkommor som är sterila bara för att de är tvillingar.

Samtidigt vet jag att födelsevikterna hos tvillingkalvarna är lägre än hos ensamkalvar, och tvillingarna får möjligtvis en lite sämre start i livet eftersom de få dela på moderns resurser vilket möjligen gör att de växer lite sämre i början och därför kanske blir könsmogna något senare, men i dagens mjölkbondesamhälle, går ju sällan kalvarna med kon speciellt länge så det spelar ju ingen roll ur den synvinkeln då de får den mat de behöver.

Finns det någon forskning i ämnet, så länka gärna, då jag inte hittar någon som helst information, som styrker den "myten"..

Nej alla är inte sterila, men 90% är det. En sån kviga kallas för Free Martin!
Det är i kossans mage som könshormon från tjurkalven typ går över till kvigkalven.
Oftast får kvigorna ett lite tjuraktigt utseende.
De kan vara helt utan livmoder eller ha en väldigt outvecklad livmoder.
De finns många som chansar o sparar sina free martin kvigor för att se om de är fertila, vilket det oftast inte är.
Har dock hört talas om en som blev dräktig, den lyckades dock aldrig att bli dräktig igen efter sin första kalv.

Och jag vet inte varför det här bara gäller kor, det är jag oxå nyfiken på att veta.

Att 9 av 10 kvigor som är tvillingar med tjurar är infertila beror på att dom delar blodomlopp i livmodern och kvigan får då "överdos" av manligt könshormon! Har själv tidigare haft SLB och föder idag upp highland cattle och har fått min beskärda del av tvillingar och endast 1 har lämnat kalv de andra har slaktats vid lagom ålder pga att dom inte blivit dräktiga trots en hel sommars betesgång med tjur! Men visst finns det en chans 9 av 10 är ju inte 100 %!

Vad jag har hört så är det inte bra att rida på nötdjur. De är inte byggda i skelettet så att de bär upp en människa lätt, utan att få snedbelastning och förslitning. Tror att de saknar nyckelben el.dyl, vilket inte hästen gör, eller om det var tvärt om?

Vad jag har hört så är det inte bra att rida på nötdjur. De är inte byggda i skelettet så att de bär upp en människa lätt, utan att få snedbelastning och förslitning. Tror att de saknar nyckelben el.dyl, vilket inte hästen gör, eller om det var tvärt om?

Nja, det stämmer nog inte. Skelettet hos nötdjur och hästar är uppbyggt i princip detsamma. Dock är skelettet mer "utdraget" hos hästar, som bl.a. har längre ben och högre manke (?).
Det du menar är nog muskeluppbyggnaden, vilken skiljer sig en hel del mellan nötdjur och hästar. Hästar har mer ryggmuskler, vilket gör att de lätt klarar av att bära en ryttare på ryggen. Nötdjur har inte lika stor andel ryggmuskler och är mer "kantiga" längst med ryggen. Det blir därför jobbigare för dem att bära en ryttare på ryggen.

Jag väger ungefär 50 kg. Skulle en stut/oxe verkligen ta skada av en tur på en timme med mig på ryggen några gånger i veckan?

jasa vad intresant, precis som du har fatt svar sa ar inte alla sterila men chansen ar hog och jag vet inte manga bonder som behaller en kvigkalv som ar tvilling med en tjur!! (vi ar sjalva bonder och bor i ett bondesamhalle) Blir det tva kvigkalvar ar dem inte sterila etc men just kombinationen ger for det mest sterialitet. Tyvarr!

Att 9 av 10 kvigor som är tvillingar med tjurar är infertila beror på att dom delar blodomlopp i livmodern och kvigan får då "överdos" av manligt könshormon! Har själv tidigare haft SLB och föder idag upp highland cattle och har fått min beskärda del av tvillingar och endast 1 har lämnat kalv de andra har slaktats vid lagom ålder pga att dom inte blivit dräktiga trots en hel sommars betesgång med tjur! Men visst finns det en chans 9 av 10 är ju inte 100 %!

Helt riktigt! Av alla tvillingfödslar tjur och kviga har vi aldrig fått någon kviga dräktig. På dom senaste 20 åren så har vi haft rätt många tvillingfödslar på det höga djurantal vi har och har i eget "forskningssyfte" varit extra noga med dessa kvigor för att se om vi någon gång skulle lyckas.....men icke!

Kicki :)

jasa vad intresant, precis som du har fatt svar sa ar inte alla sterila men chansen ar hog och jag vet inte manga bonder som behaller en kvigkalv som ar tvilling med en tjur!! (vi ar sjalva bonder och bor i ett bondesamhalle) Blir det tva kvigkalvar ar dem inte sterila etc men just kombinationen ger for det mest sterialitet. Tyvarr!

När man som vi har lösdrift så blir det ju inte lika kostsamt att behålla och prova, lyckas det inte så blir det ju ett slaktdjur istället så det är ju inte bortkastat.

Kicki :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 874
Senast: Lejonelle
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
19 226
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar