Nostalgi hästböcker vi minns

Någon som minns en eller två engelska böcker där en vuxen kvinna skriver i jagform och så är det några ungdomar, tex hennes syskonbarn, som ger sig ut på långritt när de är hos henne på sommarlov?
Jag undrar om du menar Pat Smythe och böckerna om The Three Jays, ungdomarnas namn började på J. Två var hennes släktingar och en tredje tjej som kom dit var ganska kaxig.
 
Jag kom på en bok som kanske inte handlade om hästar egentligen men utspelade sig till stora delar i stallet. Strawberry betyder smultron av Marie Louise Wallin, en otroligt sorglig historia.
 
På tal om Britta och Silver så har Radio Värmland (oklart varför just dem) gjort en dokumentär om Lisbeth Pahnke eftersom det är 50 år sen den första Silverboken kom ut. Om jag fattade det hela rätt (var där uppe och hade skrivkurs igår) så ska den sändas i morgon. Ett tips till alla fans. :)

Själv hade jag faktiskt Lisbeth som ridlärare ibland när jag var liten. Och det påverkade mig en hel del att jag kände någon som skrev hästböcker. Det gjorde att det verkade fullt möjligt att jag också skulle kunna det. :)
Stopp och belägg!!!!
Det är faktiskt Radio Dalarna:mad: Eller snarare en reporter där (vän till mig ;) ) som gjort den, finns att lyssna på redan nu i länken jag la ut tidigare:)
 
Stopp och belägg!!!!
Det är faktiskt Radio Dalarna:mad: Eller snarare en reporter där (vän till mig ;) ) som gjort den, finns att lyssna på redan nu i länken jag la ut tidigare:)

Åh, förlåt!!! Men ... jag lyssnade på Radio Värmland och de sa att det var deras reportage??? Och så hade de intervjuat folk på stan om vilka hästböcker de gillade bäst - och ingen av de de frågade hade någonsin läst en hästbok. Urtrist.
 
Bland mina första hästböcker fanns böckerna om Vitnos.
Sen hade jag också nån "flicknamn" lär sig rida, eller nåt. Om nån tjej som gick på ridskola. Minns inte alls vad den hette, men det var jättefina bilder minns jag :p. Amanda, kan hon ha hetat det tro?
Fullblodsserien i Pollux var också en favorit, likaså böckerna om Britta och Silver. Läste rätt många Pollux-böcker överlag.
Svarta hingsten och Black Beauty läste jag också, gillade BB bättre än Svarta hingsten minns jag.
 
Jag undrar om du menar Pat Smythe och böckerna om The Three Jays, ungdomarnas namn började på J. Två var hennes släktingar och en tredje tjej som kom dit var ganska kaxig.
JAA! Jag visste att hon hette nåt i stil med Patti Smith, men det kändes så korkat att skriva det. Tack!
 
Jag måste slå ett slag för Din Vän Hästen, en tjock gammal grön bok med guldtext som var noveller både om riktiga hästar (fantastisk berättelse av Hans Gunther Winkler om hur han och Halla vann OS i Stockholm) och andra noveller och inbakat i dem små pedagogiska förklaring om skritt, trav och galopp och rasbeskrivningar.

Åh den har jag. Fast den är röd med en guldig häst tryckt på framsidan om jag inte minns fel.

Har för övrigt hela bokhyllan full med mina gamla hästböcker. :o Många gamla från Wahlströms. Många av de titlar ni har nämnt redan är ju favoriter. Läste senare även en serie som heter Heartland som min mormor köpte åt mej varje jul. Den försvann sedan så går inte få tag i hela serien. Eller det kanske går men då är det nog engelska som gäller. :)
 
Jag minns att jag och min kompis lånade en specifik hästbok från skolans bibliotek och läste den flera gånger. Jag är lite lite osäker på titeln men TROR (efter visst grävande i minnets arkiv) att den hette "Tjurskallen - en hästs äventyr". I alla fall är jag ganska säker på att hästen hette Tjurskallen.

Som jag minns det så var det en svart häst på omslaget. Vad de eventuella äventyren gick ut på är däremot höljt i dunkel (det är nog sådär 35 år sedan jag läste boken). Jag hittar inget som passar in på beskrivningen genom googlande, men kanske kan någon i denna tråd bekräfta att denna bok funnits/finns?
 
Jag älskade Sandra och Vildros-böckerna(mitt nick kommer från dessa böcker :D)

Var även helt hooked på Windy-böckerna. Minns fortfarande hur knäckt jag var efter att ha läst boken där han dog... :(
 
När jag fyllde tio fick jag min första klara-bok. Det var 1999 när de precis kommit ut, jag ÄLSKADE dem från första stund. Precis som någon annan hoppas jag fortfarande att det ska komma fler. Läser dem fortfarande då och då, trots att jag i princip kan alla böckerna utantill.
.

Får väl se om jag orkar ta tag i det där och om bokförlaget också tycker att det vore en rolig idé. De var ju måttligt förtjusta sist jag skrev en hästbok för vuxna. MEN så roligt att höra. :)
 
Tror att Pat Smythe var Storbritanniens första kvinnliga ridsportolympier. Hon tog brons i laghoppning i Stockholm 1956 på Flanagan. Hon skrev flera böcker om sina hästar och karriär som hoppryttare.
Ja, det tror jag att jag har läst. Som jag minns det kände jag mig på nåt sätt hemma med de där böckerna om ungdomarna. Om de tex förde bildade konversationer vid matbordet, eller något ditåt?
 
Får väl se om jag orkar ta tag i det där och om bokförlaget också tycker att det vore en rolig idé. De var ju måttligt förtjusta sist jag skrev en hästbok för vuxna. MEN så roligt att höra. :)
Ja snälla skriv en fortsättning! :) Jag och min bästa kompis sträckläste Klara-böckerna när de kom, fick alltid tjata att hon skulle läsa dem snabbt så jag skulle få låna dem av henne sen. Vi blev alltid lika glada när en ny bok kom.

Det hade varit jätteroligt att få veta hur det gick för allihopa (och för hästarna förståss!)
 
Mina favoriter var nog böckerna om Sandra och Vildros (:love:) samt Klara-böckerna. Men jag gillade också Svarta Hingsten, Britta och Silver, Follyfoot, en hel radda Polluxböcker (fullblod, Diabolo, Hästarnas ängel och Sara-böckerna är väl de jag främst tänker på) , Jill, Flicka, och en hel massa som jag glömt bort. Mamma var som liten minst lika hästtokig som jag, så jag har fått överta en hel del.

En bok jag inte hittar trots Google handlade om en flicka som fick sin häst stulen, men återfann den i Camargue. Jag tror att hästen hette Nuja men lyckas som sagt inte få fram vad böckerna hette.

Vet inte vad den första boken hette, men nummer två hette "Nuja kommer tillbaka" och handlar om hur Martina åker till sydfrankrike där hon hittar hästen och hur den sedan kommer tillbaks dräktig till henne i Tyskland :)
 
Mina favoriterserier var Jill, Britta och Silver, Lotten hästskötare, Pirkko, Annika. ..

Tyckte jättemycket om Bess och Botvid, Sedan red jag Dunet, Twiggy också.

Som vuxen läste jag även Ryttare, men de var väl sådär...
 
Läste en intervju med en av Pullein-Thompson systrarna, den enda som är kvar i livet tror jag ;) som bl.a skrev en serie av böcker med samma huvudpersoner, och bland dom fanns det en kille som hette Henry och en flicka som hette Noel. Man kunde ana en liiiiiten underförstådd romans mellan dem, men Josephine Pullein-Thompson berättade att hennes förlag var stenhårda på att det inte fick vara någonting romantiskt mellan dem. Det mesta som hände var att Noel tittar på Henry och undrar om han är ute med debutanter i London och att en av de andra berättar att en flicka är 'rather keen' på en annan pojke. That's it :D

Gillade på något sätt det, att det inte är varje kvinnlig tonårings dröm att hitta drömkillen. Det är väl ett tema som går igen i många svenska hästböcker också, att romantik/kärlek är någonting oviktigt och tom negativt. Tex, Piglets äldre syster, Maria i Dunet serien. Och att manliga karaktärer är enbart vänner/ovänner/medtävlare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp