Nosövningar som inte(!) är spår?

Jag testade hårda spår på asfalt med strumpvatten för första gången i veckan, hur kul som helst! Lägg dina använda strumpor i vatten över natten. Häll vattnet i en sprayflaska. Hitta en asfalterad plats som inte är så trafikerad, parkeringsplatser bakom stora butiker kan funka bra. Spraya strumpvatten i varje fotspår och gå ett rakt spår på typ 30 m. Gå ut ur spåret och ta en "omväg" tillbaka. Krävs ingen liggtid, ta ut hunden. Belöna direkt när hunden går i kärnan!

Sen kan man försvåra genom att spraya i varannat fotsteg, och sen minska ännu mer.

Har funderat lite mer på det där nu. Hur ska jag göra med belöningen? Känns ju fel att avbryta henne för att belöna? Fungerar det med ett kort spår och belöning i slutet tro? Frågan är också om jag ska ha någon speciell utrustning på henne vid spåret i hopp om att hon ska koppla ihop just det med spåret.. Hon vet ju tex mycket väl vad det innebär när jag packat ryggsäcken full med lure coursing-grejer och vi sedan går till bilen. När vi hoppar ur bilen så är hon helt jäkla galen och letar som en tok efter något som liknar en tävlingsbana :p
 
Har funderat lite mer på det där nu. Hur ska jag göra med belöningen? Känns ju fel att avbryta henne för att belöna? Fungerar det med ett kort spår och belöning i slutet tro? Frågan är också om jag ska ha någon speciell utrustning på henne vid spåret i hopp om att hon ska koppla ihop just det med spåret.. Hon vet ju tex mycket väl vad det innebär när jag packat ryggsäcken full med lure coursing-grejer och vi sedan går till bilen. När vi hoppar ur bilen så är hon helt jäkla galen och letar som en tok efter något som liknar en tävlingsbana :p

Hur uthållig resp lättdistraherad är hon? Det funkar ju absolut inte att lägga ett spår som är längre än hon är villig att jobba. Däremot kanske du kan lägga in belöningar i spåret? Antingen ngt så enkelt som en liten godbit var x:e meter, eller någon form av markeringar som hon får belöning från dig för att hon når?

Många använder något slags spårsignal i form av särskild utrustning, men själv tycker jag bara det är krångligt (för att jag är lite lätt disträ och har svårt att hålla reda på saker :p). Jag har ett kommando för att spåra ("spår!", keep it simple stupid - det är alltså jag som är "stupid" i det här fallet ;)) och tycker det räcker alldeles utmärkt.
 
Hur uthållig resp lättdistraherad är hon? Det funkar ju absolut inte att lägga ett spår som är längre än hon är villig att jobba. Däremot kanske du kan lägga in belöningar i spåret? Antingen ngt så enkelt som en liten godbit var x:e meter, eller någon form av markeringar som hon får belöning från dig för att hon når?

Många använder något slags spårsignal i form av särskild utrustning, men själv tycker jag bara det är krångligt (för att jag är lite lätt disträ och har svårt att hålla reda på saker :p). Jag har ett kommando för att spåra ("spår!", keep it simple stupid - det är alltså jag som är "stupid" i det här fallet ;)) och tycker det räcker alldeles utmärkt.

Låter klokt!
I många fall, tex vid lydnadsträning är hon otroligt lättdistraherad, men när hon bestämt sig för att spåra i skogen så är hon ju i jakt-läge och då hade en bomb kunnat sprängas en meter från henne utan att hon reagerat... Att lägga in små godbitar i spåret känns spontant som ett vinnande koncept, då kan hon ju fortsätta gå med nosen i backen och behöver inte fundera på varför hon spårar. Ett spår-kommando ska jag absolut ha! Hon har ett stort behov av att förstå olika situationer och blir lätt stressad eller lättstörd när hon inte är helt inställd på vad som ska göras, så ett kommando för att spåra kan nog göra henne säkrare på det hela.

OM man annars skulle pyssla med personspår i skog, visst går det då att tävla i det på något vis? Jag vet ju att man kan tävla i viltspår, men personspår, blir det bruksspår då och med lydnadsdel också eller hur fungerar det?
 
För att tävla i personspår så gäller som du sa brukset med då en lydnadsdel. Men det finns även BSL, har en lydnadsdel, och FH, är endast spår.
 
Frågan är också om jag ska ha någon speciell utrustning på henne vid spåret i hopp om att hon ska koppla ihop just det med spåret.. Hon vet ju tex mycket väl vad det innebär när jag packat ryggsäcken full med lure coursing-grejer och vi sedan går till bilen. När vi hoppar ur bilen så är hon helt jäkla galen och letar som en tok efter något som liknar en tävlingsbana :p
När det gäller "spårsignal" så har jag att jag har selen över axeln på väg till spåret (linan är påkopplad o släpar efter så linan trasslas ut helt) och strax innan spårstart tar jag på selen, håller i remmen över ryggen, går in på spårstart, ser till att han kopplar själv vad han ska göra och sedan släpper jag på honom med ett "spåra!".
Låter kanske lite klyddigt, men det gjorde att (spårade mest i sommar på raslägret) både han och jag var fokuserade när vi började. Tpg 2 spår, sen fattade han hela proceduren och vad den betydde.
Vill man tävla och har lika dåliga tävlingsnerver som jag så gör det ju även att man kanske kan koppla bort det lite iom att man har sin lilla rutin som man alltid gör.
 
Jag har en väldigt tydlig ritual inför spårarbete, och upplever att det gör stor nytta för kvaliten på arbetet. Förutom den spårspecifika selen, linan och reflexvästen så gör vi alltid ett minisök innan påskick och de tillfällen vi ska gå ID-spår eller presentationsspår på ny djurart så får han en ID övning där jag kontrollerar att han väljer rätt individ.
 
Jag gör som Migo, en hel del ritualer, däremot säger jag inget direkt. Men korta spår så fixar jag med spårslut i bakluckan brevid hunden, lägger spår, tar ut jycken går undan för kisspaus. Sen på med selen, väntar tills hunden ruskar på sig, lite hans eget sätt att försätta sig i spårläge, sen kör vi.
Jag har en Nome-sele som jag ofta trasslar med, tror inte det gör så mycket då blir bara ritualen längre.
 
Det har inte blivit något spårande för oss än, har varit lite mycket hemma senaste dagarna, MEN ikväll berättade jag för min morsa om grejen med att lägga strumpor i vatten och ordna som ett personspår på en parkering. Hennes första reaktion blev "Åh vad kul det låter! Jag kanske kan vara med då?" och vips blev det bestämt att Aysu ska få prova att spåra morsan någon dag ;)

Därefter började morsan fundera på om en liten gullig lurvhund kunde tänkas gilla sådant också, för i så fall skulle hon ju kunna hålla på med spår och andra nosövningar med den hund hon eventuellt köper i framtiden. När jag sa att en hund för henne säkert skulle älska sådant så blev hon jätteglad, så ja, nu ska morsan få träna på att lägga spår genom att hjälpa mig med Aysu :D Det här hade jag nog aldrig trott för något år sedan när morsan fortfarande tänkte att "små promenader runt huset och sitta i soffan resten av dagen" borde vara utmärkt för en liten hund. Jag gillar verkligen hur alt ändras i takt med att hon får mer kunskap om allt kring hundar :)
 
Jag testade hårda spår på asfalt med strumpvatten för första gången i veckan, hur kul som helst! Lägg dina använda strumpor i vatten över natten. Häll vattnet i en sprayflaska. Hitta en asfalterad plats som inte är så trafikerad, parkeringsplatser bakom stora butiker kan funka bra. Spraya strumpvatten i varje fotspår och gå ett rakt spår på typ 30 m. Gå ut ur spåret och ta en "omväg" tillbaka. Krävs ingen liggtid, ta ut hunden. Belöna direkt när hunden går i kärnan!

Sen kan man försvåra genom att spraya i varannat fotsteg, och sen minska ännu mer.

Husses strumpor ligger i blöt och jag tänkte snart gå ut och lägga ett spår. Men det slog mig, visst bör jag lägga en belöning i slutet av spåret?
 
Jag gömmer godis högt och lågt. Pillar in dom i barken på träd, gömmer dom i bokhyllor inne osv. Gör det svårt helt enkelt istället för att "bara" kasta ut en näve godis.

Uppletande är roligt. Perfekt att "råka" tappa en vante på promenad.
 
Risken finns att de vindar belöningen i och med att det ligger så öppet. Vi hade godis i handen som vi kastade ut i spåret när hunden gick bra. Lite knepigt med timing och precision, men det gick bra ändå.
 
Håller på i stora helhet med spår och vi tränar allt ifrån att hitta godis inomhus till kantarelljakt i skogen. Personspår har vi tränat lite och det är absoluta favoriten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 265
Senast: Johdan96
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 453
Senast: Ldsi
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 559
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp