Nosludd i panbandet?

F

Fladde

Hej..

Jag har en häst som reser sig hökt och nu undrar jag om man sätter ett sånt fårskinns nosludd i panbandet ser dom upp då?
Kan det hjälpa?

Sv: Nosludd i panbandet?

Har aldrig hört om det som en fungerande lösning .... men du har haft detta problemet ett bra tag ute på tråd nu och det verkar inte bli bättre.... har du någon som hjälper dig? Det är INTE ett lättsamt eller litet problem att ha med en stegrande häst då det är svårt att korrigera och återfå kontrollen om det hinner gå för snett och därmed kvickt utvecklas till en stor olat då hästen lär sig att den kan ta till detta och komma undan..... Har du hjälp du kan vända dig till?

En gammal "bonnlösning" till stegring är ju att ha en martingal som är spänd väldigt kort så hästen inte får huvudet så fritt att stegra.... Stegring är än en gång en så pass allvarlig olat, (om det är en olat och inte pga smärta/rädsla hos hästen dvs) att man måste få bukt med den illa kvikt, så även om det innebär en sk drastisk åtgärd för att få hästen att sluta så anser jag att det är dessvärre ett nödvändigt ont, för det är viktigare att få ett snabbt slut på ovanan innan den totalt faller ur kontroll. Men om du ska ta till såna här åtgärder så tycker jag dock att man definitivt ska ha hjälp av någon erfaren vid sidan när man prövar.....

jag är dock fortfarande tveksam till orsakerna runt din häst stegringar då du berättat att hon haft ryggont etc.... skulle va 100% säker först på att det är utläkt innan jag började ta till åtgärder per ovan. är du det?

Det är det jag vill med vara 100% säker.
Jag ska prova nosluddet imorgon för att se.
Jag skrittar trva LITE bara nu progrund av att jag själv går med gipsad fot.
Om ca 3 veckor ska jag på Åbesök till Djursjukhuset.

Jag skulle fundera på om hästen fortfarande har ont någonstans, ett nosludd kommer nog inte hjälpa iallafall, hästen behöver ju inte se uppåt för att stegra sig.
Jag tycker du skall nämna det iallafall när du är på återbesök så att dom inte bara kollar upp om dom problemen hästen har haft utan även andra orsaker, det kan ju vara saker som kommer fram nu som inte har synts pga andra saker har gjort mer ont om du förstår.

Nosluddet kommer garanterat inte att bidra till att du blir 100% säker. det där att de inte stegrar sig om de har något ovanför huvudet som "blockar" är en total myt.

om du har så mycket problem skulle jag hellre välja att vänta helt med att hålla på och rida tills du fått utredningen på kliniken100% klar , än att hålla på och krångla om du inte rår på att hon stegrar. Du åstadkommer inget om du inte har kontrollen annat än att befästa beteendet/alternativt riskera att det är en reaktion på smärta, i vilket fall du förvärrar genom att rida....

Jag skrittar som sakt mäst nu och då går det lite bättre tänker göra det till återbesöket.
Jag säger exakt vad hästen gör sen får dom kolla upp henne igen.
Sen ibörjan gav jag henne lugnade vid ridning men slutade med det för ca 6 veckor sen.

Men varför låter du inte någon rida din häst nu när DU är skadad, å hästen ska ridas igång?
Det är inte bra, ur säkerhets synpunkt att rida med gipsad fot(ben) på en ostabil häst...!

Ang. nosludd på pannbandet? Varför?
Har du funderat på varför din häst reser sig? (jag antar att det är för mycket foder för lite motion+att hon testar dig som ryttare, eftersom du inte haft henne så länge, å eftersom att hon under din ägotid mestadels varit skadad.)
Jag tror dock personligen inte att det hjälper, men jag kan inte hindra dig från att testa.

En stegrande häst är oftast tecken på att den har ont...

Hittar ingen som vågar sitta på henne :crazy:
Jag vet och för mig känns det som om det är ryggen igen :(
Har snackat med Vet som säger skritta och trva lite till återbesöket

Lämna henne på tillridning?
Dom har betalt för att rida knepiga hästar, (om det nu är så att det bara är trams fån hennes sida, så att hon inte har ont).

Det låter som en konstigt veterinär råd, om hon misstänks fortfarande ha ryggproblem, att då rida, även om det bara är i skritt......skulle aldrig göra det om det var min häst, särskilt inte om hon stegrar i processen - då anstränger hon ju ryggen ytterligare dessutom....

Problemet hon hade i ryggen från början ifl var Ryggskott och skulle ridas bort :crazy:
Jag ska mäst gå med henne under denna tiden ifl..

Fladde skrev:
Problemet hon hade i ryggen från början ifl var Ryggskott och skulle ridas bort :crazy:
Jag ska mäst gå med henne under denna tiden ifl..

Ja men GÅ med henne då, alltså skritt vid hand!!
INTE uppsuttet, varför rider du övht, om du nu säger att du ska gå med henne??

Varför fortsätter du rida på henne när du vet att hon fortfarande har ont? Skritta för hand måste ju vet ha menat?

Vid återbesöket tycker jag du ska kräva en grundligare undersökning av henne, det är ju uppenbarligen så att hon har ont. Har en Equiterapeut tittat på henne?

Okej..

Ja en Fysioterepeft'(stavas :angel: )
Hon blir oftast rätt jobbig om jag bara går med henne hae jag gjort det 1 eller 3 dagar sen går hon knappt hantera

Men du vet, man kan inte gå bara 10-15 minuter...

Långa ordentliga promenader, det klarar hon.
Men det kanske är dumt när du har din fot?

Okej.. Vad ger du henne för foder då? Kraftfodret kan du ju skära ner på rätt rejält om hon ens behöver det nu...?

Passa också på att träna ledarskap med henne nu och lek mycket så hon börjar lita och blir trygg med dig!

Asså jag går ca 11 timme ibland mer

Hon får Hästbiten specilgjort föe henne med lite energi i

1 timme, eller 11timmar?

Jag säger som domino,
jobba med hästen, ledarskaps övningar, din häst behöver använda huvvet, jobba.

Ta bort kraftbodret helt?

Jag vet inget om din häst Fladde, men jag tycker att det låter som att hon antingen har ont på något sätt, eller så är hon ordentligt ouppfostrad. Jag håller med om ledarskapsövningar - ni måste få bättre kontakt med varandra. Om du är det minsta rädd för henne känner hon ju det och blir bara osäker och ännu svårare att hantera. Och jag kan tänka mig att du är lite osäker på henne dels för att hon är ny hos dig, dels för att du är skadad och dels för att hon visat sig vara lite "svår" på olika sätt.

Det bästa vore om du kunde få hjälp av någon med stor erfarenhet av knepiga hästar, gärna någon med NH-kunskap.

Lycka till. :)

//C

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 305
Senast: Häst_
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama