Noskvalster

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 6 141
B

**BORTTAGEN**

Hej! Någon som känner till hur noskvalster kan drabba hund, om det är smittsamt, hur det behandlas, om det har några likheter med skabb m m?

Tacksam för svar!

Båda mina hundar har haft noskvalster.
Det yttrade sig så att hundarna "snorade bakåt" och fick lite vitt skum runt nosen. På endel hundar försämras luktsinnet,men det var inget jag märkte på mina.
Mina hundar blev behandlade med tabletter och vet. ställde diagnosen utifrån symtom. Man kan även behandla noskvalster genom att spola rent nosen med Ivomec (?) men det kan vara väldigt obhagligt för hunden.

Jag tror det smittar via direkt kontakt mellan hundar men att det har någon likhet med skabb kan jag inte tänka mig.

vad jag har förstått så kan en del hundar bära på noskvalster utan att ha några symptom. någon som kan bekräfta? misstänker man att hunden har noskvalster så är det bara att ge medel mot detta, hjälper inte det får man göra en grundligare undersökning. jag tycker att det är onödigt att söva hunden och spola hela näsan som förstaåtgärd, men tyvärr finns det en del veterinärer som inte är så snabba på att anamma nya metoder :(

Noskvalster är ett litet vitt kvalster som trivs bra i fukten och värmen i en hundnos. Smitta sker oftast vid direktkontakt mellan hundnäsor eftersom kvalstern helst undviker miljöer utanför nosen. Det är svårt att ställa diagnos genom att "hitta" kvalstren då dom gillar att gömma sej långt upp i nosen. Ofta ställs diagnosen på symptom, tappat luktsinne, bakåtsnorklingar och liknande. Behandling består ofta av subkutana (under huden) injektioner av Ivomec, dvs man behöver inte söva hunden för nossköljning. För raser som är känsliga för Ivomec, ex collieraser finns ett licenspreparat som heter Interceptor som ges i tablettform 1 dos en gång i veckan i 3 veckor. Det är dyrt men effektivt. Funkade bra på min flock här hemma. :D

I senaste numret av "Jakthunden" står det en del om noskvalster. Där står bl.a. att det sällan smittar nos mot nos, utan nos mot ända! :idea: Larverna är dock väldigt snabba och tar sig till hundens nos på mindre än en minut (på en stor hund). :eek: Hos SVA sägs det att man inte är säker på hur smittspridningen sker. Direkt smitta från hund till hund verkar troligt, men även indirekt smitta kan förekomma eftersom parasiterna lever relativt länge utanför hunden. :crazy:
/ Digge

Våran setter hade noskvalster, men det var ju enkelt åtgärdat! Men det var ju läskigt att se honom "snorkla" helt förtvivlat. :( Som tur var blev ingen annan hund smittad

Läste att dom kunde få kvalstrena genom att nosa på döda djur osv. Det skulle stämma in på våran hund med allt han hittar i skogen...suck..

jaja, nu var det ju ett par år sedan. Hoppas man slipper eländet ;)

jag hade interceptor till mina hundar, kostar ca 250 kr/behandling åt 2 stora hundar eller 8 tabletter. ges 1 tablett var 8:e dag i tre omgångar. fungerade utmärkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 738
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 356
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka