Noskvalster- 3 sprutor??

Lillsillen

Trådstartare
Vi sprutade hunden med ivomec mot noskvalster för 14 dar sen, och då sa vet att han skulle ha en spruta till inom 10 dar.

Vi åkte till ny vet och gav spruta nr 2, som säger att han även ska ha spruta nr 3 om 1 vecka.....?????!!!!!!

Är det så att man ger 3 sprutor????

Hur ger man tabletterna?

Dagligen i x antal dagar ??
eller
x antal tabletter med x antal dagars mellanrum??

Sen finns det väl nån ha på nacken variant med?
Hur ofta ger men den??

Å e den nån som har koll på vad det skiljer sig i pris på de olika behandlingsmetoderna??
 
Sv: Noskvalster- 3 sprutor??

varför ger ni sprutor? jag har alltid gett tabletter. "1 tablett ges 3 gånger med 7-10 dagars mellanrum" står det på asken.
 
Sv: Noskvalster- 3 sprutor??

det vanligaste är att hunden nyser "inåt". har man hört det en gång går det inte att ta miste på. det är ett väldigt speciellt ljud.
 
Sv: Noskvalster- 3 sprutor??

Jo, innan vi gav spruta nr 1 hade vi ingen aning om att det fanns andra metoder...vilket ju har framkommit nu efteråt...

å det känns mer rätt att fortsätta behandlingen så som vi började den, dvs inte byta till tabletter mitt i behandlingsperiden...
men det verkar ju som om det ska va 3 ggr med tabletterna i allafall. så då e det väl de med sprutorna med kanske??

Varför behandla?? Jo, snörvlar o nyser o jagar inte bra,,,men nu e de andra bullar minsann!! snacka om effekt :)
 
Sv: Noskvalster- 3 sprutor??

kan tillägga att jag har gett interceptor, är det någon skillnad med ivomec någon?
 
Sv: Noskvalster- 3 sprutor??

Jo, innan vi gav spruta nr 1 hade vi ingen aning om att det fanns andra metoder...vilket ju har framkommit nu efteråt...

å det känns mer rätt att fortsätta behandlingen så som vi började den, dvs inte byta till tabletter mitt i behandlingsperiden...
men det verkar ju som om det ska va 3 ggr med tabletterna i allafall. så då e det väl de med sprutorna med kanske??

Varför behandla?? Jo, snörvlar o nyser o jagar inte bra,,,men nu e de andra bullar minsann!! snacka om effekt :)


Men det var väl ändå inte ni som gav hunden sprutan själva?!??!!! Den som gav er hund sprutan borde väl för 17 veta om att det finns andra alternativ! ??? :confused: Tycker det är snudd på tjänstefel om ni inte blev upplysta om alternativen innan behandling.
 
Sv: Noskvalster- 3 sprutor??

Jo, man ska ge 3 sprutor. Men är väldigt förvånad att det finns veterinärer som fortfarande ger sprutor. Jag trodde alla hade gått över till tabletterna, för de är ju ändå gjorda för hundar. Sprutorna har man ju licens för att få ge till hundar (var så förr iallafall)
 
Sv: Noskvalster- 3 sprutor??

Nej ivermectin är inget man ger.på licens till hund, en sådan licens skulle knappast godkännas i dagsläget, det är ett preparat registrerat på andra djurslag.
Det finns idag inget preparat registrerat på hund med noskvalster som godkänd indikation!
Det finns tre lämpliga preparat som är registrerade för andra indikationer på hund Stronghold, Advocate o Interceptor. Interceptor är billigast men har också kortast verkningstid.
Ivermectinerna(ivomec mfl) är billiga o bra men riskabla varför det är tveksamt om det idag är motiverat att använda dem. Men visst jag gör det själv(efter noggran diskussion) i enstaka fall där ägaren har ett flertal större hundar o där kostnaden annars skulle bli orimlig.
PL
 
Sv: Noskvalster- 3 sprutor??

Som jag skrev så är interceptor billigast men även det far iväg när man måste använda flera tabletter per gång o den korta verkningstiden kan ibland vara ett problem.
PL
 
Sv: Noskvalster- 3 sprutor??

Ok, då har jag fått fel information. Men jag har hört flera säga det. Konstigt nog även av en veterinär (fast det var längesen).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 809
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 298
Senast: fejko
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp