Nosgrimmor

Totola

Trådstartare
Vad har ni för nosgrimmor till era "akademiska" hästar?
Kör ni med vanliga, från spanska/portugisiska träns, eller kanske något special-ihopknåpat?

Har aldrig brukat använda nosgrimma sen tidigare men nu är det dags! Skulle vilja ha lite inspirationstips! :)

Sv: Nosgrimmor

Till tränsbettet kör jag med 'remont-grimma'. Beroende på hur jag använder stången har jag antingen en bred i läder (engelsk hunter-modell), eller så har jag min kapson som sitter på en spansk nosgrimma som går in i sidostyckena.

Just nu har jag ingen. Men om jag har så har jag vanliga engelska som är breeeda.
Jag har spanat på ett par Döbert-kandar som jag vill ha. Men jag känner mig inte så sugen på att betala det där än. Jag får låta det dra ett tag.:p

Jag vill ha en breeed med vit stoppning.

Tränsbett utan nosgrimma. Skönt och smidigt. Känner inget behov av nosgrimma då hästen är lugn, snäll och lydig i dressyr och i skogen.

Men då det gäller hoppning har vi engelsk nosgrimma och martingal för då blir hästen galet het. :D

Är det en slump för att ni tycker det passar in i helheten eller har ni blivit smittade av vanliga dressyrfolket tro? :p
Med breda nosgrimmor tänkte jag. Har funderat i dom banorna själv, men då för att det nog skulle se futtigt ut med smal nosgrimma på grov häst..

Ewa-Lena:
Jag gillar egentligen inte nosgrimmor alls, onödigt mycket remmar att spänna och snyggare utan! ;) Men nu känns det faktiskt som att den har en funktion och då blir det inte onödigt krafs på samma sätt. Från fall till fall liksom.

Innan jag la av med nosgrimma så hade jag oftast pullargrimma. Detta för att remmarna inte skulle trycka mot kindtänderna från utsidan. Det funkade bra. Med Engelsk/Aachen bör man vara väldigt försiktig med hur hårt man spänner och även hålla koll på kindens insida hud, så det inte skaver.

Om jag använder nosgrimma för funktionens skull så använder jag remontgrimma.

Om jag använder nosgrimma för att t ex uppfylla TR:s krav så blir det engelsk. Jag tycker att de engelska hunter-tränsen, med en lite bredare nosgrimma i enkelt slätt läder, är snyggast.

Jag skulle kunna tänka mig att använda en enkel nosrem med en massa bling också, även om jag innerst inne inte tycker att hästen ska behöva ha en extra rem i nyllet på grund av min fåfänga. Då är jag lite svag för nosremmar som är bredare på mitten, med något snyggt metallbeslag.

Jag gillar ju hela den engelska vanliga dressyrlooken. Jag har vanlig dressyrsadel, vanligt träns/kandar, vanliga Sprengerbett, Sprenger-stigbyglar, benlindor. Jag gillar vanliga ridkläder a la Pikeur, Anky etc. Snygga läderstövlar med hög dressyrbåge är bland det snyggaste jag vet.
Och jag är inte så förtjust i AR-bett, spansk eller portugisisk utrustning eller riddräkter a la klänningar etc.
Jag gillar det moderna och rena, raka linjer. För mig är det för mkt krusiduller på "AR"-sakerna. Det är för mycket utsmyckningar, för böjda linjer och i vissa fall för grova läderbitar.

Så länge som min häst inte mår sämre av det så har jag det jag tycker är fint. Det gör mig glad(vilket nog på sätt och vis gynnar min häst). Jag är väldigt känslig för estetik och tycker mycket om vackra saker. Och vad som är vackert är för just mig detta.

Jag är ju dock inte ren AR. Men jag rider heller inte Strömsholmsdressyr.

Ingen alls nuförtiden. Förut hade jag en rem som satt fast i soidostyckena. (stolpnosgrimma tror jag de kallas)

ja smaken är som baken! :) jag gillar också det "rena" men maskerad är roligt det också, när man är på humör för det vill säga! ;)

svea: är det bara remontnosgrimman du upplever "fyller funktionen" utan att inverka negativt eller är det en egen preferens helt enkelt?

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: Fiorano
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 870
Senast: SiZo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka