Nosgrimmor: Aachen vs Remont

EmmaN

Trådstartare
Jag har kommit på att jag kan alldeles för lite om nosgrimmors funktion. Då har jag främst funderat över skillnaden på aachen och remont som jag inte riktigt förstår. Kan man säga att en remont är samma som aachen fast utan engelska nosgrimman? Eller är det någon annan skillnad?

Jag tycker mig även kunna utläsa att många som ogillar engelsk nosgrimma gör det pga att de trycker på känsliga ställen, är det skillnad med en anatomisk (typ PS)? Har sökt både på google och här i forumet men har inte hittat denna jämförelse. Många funderingar!

Såhär anser jag, är nosgrimman korrekt anpassad, lagom löst spänt och rids på en eftergiven häst spelar det ingen roll vad du har för nosgrimma. Nosgrimmans uppgift är att vara estetiskt snygg (och stabilicera bettet), inte hålla ihop hästens mun. Att variera tror jag är det bästa. Själv varierar jag mellan remont, aachen och engelsk (till kandaret) och enligt tandläkaren på senaste besöket så syndes det inte att min häst hade haft bett i munnen :)

Det låter klokt! Jag rider på remont enbart men löst spänd, skulle jag ha någon annan nosgrimma skulle jag inte spänna åt den hårt heller. Därav mina funderingar på egentlig skillnad. Samma sak här, tandläkaren var mycket nöjd med hästens mun och det får man väl se som ett kvitto på att något är rätt iallafall =)

jag tycker att man antingen ska ha engels, remont eller pullar, aachen är i mina ögon ett dåligt ihopplock där man försöker få remontens bett stabiliserande verkan med pullar nosgrimmans nedre rem som lämnar lyftvägarna fria och den engelska nosgrimmans rem för att hästen inte ska gapa. typ.
har inte sett ett aachen träns där den engelska nosgrimman inte är neddragen till näsborrarna av snokremmen. ser ingen nytta med den nosgrimman öht.
själv så rider jag på remont eller engelsk nosgrimma, löst spänt men de fyller sina funktioner ändå. tycker om pullar träns men hästen tycker inte om dem alls nu förtiden.

Måste man ha nosgrimma överhuvudtaget? Jag tycker det är finast utan men eftersom jag har så dålig koll på dess funktion (om den har nån) så har det aldrig blivit av att jag tagit bort den. :)

Kan det bli nått problem om man tar bort nosgrimman?

Måste man ha nosgrimma överhuvudtaget? Jag tycker det är finast utan men eftersom jag har så dålig koll på dess funktion (om den har nån) så har det aldrig blivit av att jag tagit bort den. :)

Kan det bli nått problem om man tar bort nosgrimman?
vissa hästar kan tycka att bettet blir för rörligt, men varför inte prova att rida utan? min häst red jag utan ett bra tag i somras, hon var nöjd och jag märkte mycket tydligare om hon var otillfreds i munnen t ex.

Min trivs inte helt utan nosgrimma, men det finns det säkert många hästar som gör. =) Som Buck säger, prova!

Rider helst med en lös engelsk nosgrimma eller utan nosgrimma alls. Tycker man ofta ser aachenosgrimmor som är jättehårt spända och remontnosgrimmor som också är hårt spända och sitter väldigt långt ner över näsborrarna. Min häst gillar när bettet är stadigt men det löser jag genom att ha ett par bettskivor istället för en hårt spänd nosgrimma på honom.

Det viktigaste är att nosgrimman passar hästen och inte är för hårt spänd. En nosgrimma som sitter rätt gör ingen skada, oavsett vad det är för modell.

Jag varierar mellan micklemträns, pullarnosgrimma, engelsk nosgrimma och helt utan nosgrimma.

Som sagt, nosgrimma är till för att stabilisera bettet. På den unga hästen rider jag alltid med remont, lagom spänd. För lös har den ingen funktion och målet är att det inte ska kännas för överledat utan mer still i den unga hästens mun. Rakt eller tredelat bett, beroede på vad hästen funkar bäst på. Sen är ju ingen hästmun tillverkad för att ha bett överhuvudtaget, så jag tror på variation, både på bett och nosgrimma.
Pullargrimmans funktion är ju just att hindra hästen från att rusa iväg, den ska var väl anpassad och dras åt rejält för att sitta och ha funktion. Dagens "pullagrimmor" med en liten käck nosluddskudde är mest "snyggve" i mina ögon. Men i alla fall någon sorts variation, även om ursprungsfunktionen är borta.

Men jag är fortfarande inte riktigt med på den egentliga skillnaden mellan en remont och en aachen. Jag tänker nog främst på om aachenremmen och remontnosgrimman har samma funktion, bara att engelska nosgrimman kommer på köpet vid användning av aachenremmen?

Som sagt, nosgrimma är till för att stabilisera bettet. På den unga hästen rider jag alltid med remont, lagom spänd. För lös har den ingen funktion och målet är att det inte ska kännas för överledat utan mer still i den unga hästens mun. Rakt eller tredelat bett, beroede på vad hästen funkar bäst på. Sen är ju ingen hästmun tillverkad för att ha bett överhuvudtaget, så jag tror på variation, både på bett och nosgrimma.
Pullargrimmans funktion är ju just att hindra hästen från att rusa iväg, den ska var väl anpassad och dras åt rejält för att sitta och ha funktion. Dagens "pullagrimmor" med en liten käck nosluddskudde är mest "snyggve" i mina ögon. Men i alla fall någon sorts variation, även om ursprungsfunktionen är borta.
Hur ser en "äkta" pullarnosgrimma ut? :)

Men jag är fortfarande inte riktigt med på den egentliga skillnaden mellan en remont och en aachen. Jag tänker nog främst på om aachenremmen och remontnosgrimman har samma funktion, bara att engelska nosgrimman kommer på köpet vid användning av aachenremmen?
Remonten lyfter bettet och stabiliserar det, acchens ursprungliga syfte är också att verka ngt stabiliserande, men då de flesta aachen remmar sitter ihop med klena engelska nosgrimmor så verkar aacchen remmen bara genom att den drar ner den engelska nosgrimman. Stänga igen käften på hästen och vara allmänt obehaglig.

Nej jag tycker inte om acchen remmar.
Om de sitter rätt så fyller de inte större funktion och om de sitter så som de flesta sätter dem så gör de bara skada.

Tack för klargörandet! När jag läser det du skriver nu så inser jag att du skrev precis samma sak innan bara att jag inte läste ordentligt ;).

Nosgrimmans uppgift är att vara estetiskt snygg (och stabilicera bettet), inte hålla ihop hästens mun.
Nja, den har även som uppgift att om ryttaren hamnar i kraftig obalans/håller på att flyga av och använder tygeln som handtag så ska hästens mun inte kunna dras i så öppet läge att det blir farligt för hästen.

Nja, den har även som uppgift att om ryttaren hamnar i kraftig obalans/håller på att flyga av och använder tygeln som handtag så ska hästens mun inte kunna dras i så öppet läge att det blir farligt för hästen.
Jo, och även göra att hästen inte tappar tränset om ryttaren flyger av, men det känns ganska off topic ;)

vissa hästar kan tycka att bettet blir för rörligt, men varför inte prova att rida utan? min häst red jag utan ett bra tag i somras, hon var nöjd och jag märkte mycket tydligare om hon var otillfreds i munnen t ex.

Ok. Ja jag får ta och prova nån gång :)

En korrekt remont ska ligga över lanerna, där hästen inte har tänder och inte kan göra skada och inget tryck. Inte på tänderna i alla fall. Till skillnad från aachen.

Problemet kan vara att få till en lagom lång nosrem, ringarna får inte ligga över bettet, vilket de ofta gör. Störande nog är de bästa remontgrimmorna, jag hittat, de svindyra.

Senast ändrad:
Hur ser en "äkta" pullarnosgrimma ut? :)
Ser ut, gör den nog som den ska. Men en korrekt pullarnosgrimma spänns högt upp, i princip under ögat. Sen ganska rejält, då mittendelen ska skapa tryck över nosbenet i fall att hästen vill springa ifrån dig.
Tycker mest den spänns för lågt och för löst, då har den inte effekten, vilket i och för sig kanske är lika bra. Det lösa gör att grimman inte påverkar hästen, men är den för låg ligger den emot tänderna och skapar ofta problem. Det ska absolut inte vara nåt fluff emellan, då tappar den också effekt.

Ser ut, gör den nog som den ska. Men en korrekt pullarnosgrimma spänns högt upp, i princip under ögat. Sen ganska rejält, då mittendelen ska skapa tryck över nosbenet i fall att hästen vill springa ifrån dig.
Tycker mest den spänns för lågt och för löst, då har den inte effekten, vilket i och för sig kanske är lika bra. Det lösa gör att grimman inte påverkar hästen, men är den för låg ligger den emot tänderna och skapar ofta problem. Det ska absolut inte vara nåt fluff emellan, då tappar den också effekt.

Att den ska sitta högt har jag greppat tidigare :) .
Men hur ska ett konstant tryck över mittendelen göra för skillnad?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 823
Senast: Badger
·
Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 384
Senast: super
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 174
Utrustning Idag postade en känd hästsida på Facebook (får jag skriva vilken?) en artikel om träns med halva nosgrimmor. Käkremmen går över...
Svar
6
· Visningar
2 440
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka