Nosgrimme-djungeln...

Q

qrumelur

Nosgrimma alltså...

Ja?
Nej?
Vilken?
Varför?
Varför inte?

Jag har haft en häst som aldrig hade nosgrimma.
Sen har jag haft nosgrimma "av slentrian".

Nu kommer min nya häst och har både haft och inte haft.
Jag vet inte hur jag ska göra... nosgrimma,eller inte nosgrimma.

Personligen tycker jag många gånger att man får ett bättre stöd för hästens mun om man har en nosgrimma... eller är det jag som drömmer det?
Jag vet faktiskt inte.
Det beror så mycket på hästen förståss...

Hur gör du?

Sv: Nosgrimme-djungeln...

oftast oftast nosgrimma ja, men om hästen inte trivs med det så nej
den modell som passar hästen bäst. min går på vanlig engelsk/achen men har provat mig fram
Men som du säger, det är så olika. Vi hade en häst som fick panik av nosgrimma (oavsett sort) men var jättefin utan. Då ska ju den hästen såklart inte tvingas att ha det!

Vet att det finns en del som tycker att nosgrimma är "tvångströja" men jag tycker det är värre om man rider utan fast hästen visar att den inte trivs på det sättet!

Tycker iofs det gäller det mesta inom utrustning, ngt som passar en häst måste ju inte nödvändigtvis passa en annan och tror inte det finns några rätt eller fel. Bara hästen mår bra och trivs tycker jag att man kan rida på lite vad som helst!

Jag kör utan, mest för att jag känner att jag vill ha hästen så "avklädd" som möjligt! Inte en massa onödiga remmar! Men hade jag haft en häst som hade behövt det så hade jag så klart fått tänka om!!

Varför så avklätt som möjligt?

*nyfiken*

Jag har haft både remontnosgrimma och engelsk på hästen jag har nu, fast nu på senaste tiden har jag ridit några gånger utan.
Jag har inte reflekterat över om det är någon stor skillnad direkt. Hon är ganska fin i munnen när hon vill, annars kan hon vara lite hård och seg. Men jag tycker lite att om hästen t.ex går och gapar så antingen ligger bettet fel, eller så rider man fel. Kan dock inte säga att jag vet om det faktiskt är så, har inte tänkt på det så mycket.
Kommer nog fortsätta rida utan ett tag till iaf, helt enkelt för jag känner inget större behov av att ha det. Kanske har sedan, vet inte riktigt.

Väldigt förvirrat svar, men aja =)

Oftast inte, pållan behöver det inte så länge hon inte får bråkfnatt för då gapar hon bara och blir ostyrbar, eller som idag tog jag nosgrimma, hade med mig två jyckar och hästen och jyckarna brukar börja tävla så risken fanns att hon kanske skulle börja gapa för att kunna rusa järnet.

Jag använder remontgrimma eftersom jag upplever att tränset ligger stabilare då, och hästen blir mindre orolig i munnen.

Jag har inte någon nosgrimma alls. Jag insåg att jag inte kunde förklara varför jag hade nosgrimma och antog då att jag egentligen inte behövde den alls.

Det är kanske så att när man började rida på turridning mm så hade dom inte det, så jag blir nog mer förvånad när jag ser att folk använder alla remmar...Är väl en vanesak! Hade det däremot krävts på hästen,så hade jag naturligtvis använt mig av det. Har inget bra svar, tyvärr!!

har remont på mina, mest av vanesak men också för att det känns stabilt. Hade jag dessutom inte haft det på min mer eller mindre opålitliga lillmes finns ju alltid risken att det händer något otrevligt när han får en av sina "nu vänder vi matte!"-idéer.

säger som dom andra. "vill" hästen ha det så är det ju bättre än att rida utan.

Själv rider jag min med achen-nosgrimma pga när jag har provat utan snoremmen så börjar han att gapa och greja med bettet. Och nej jag spänner den inte hårt utan det är mer som om han vill ha den där.

Vi är utan nosgrimma när vi skrittar och rider/tränar ensamma. Rider jag med andra behövs den, och då använder jag oftast en remontgrimma. Likaså när jag tävlar.
Han trivs bra både utan och med, det är mer en säkerhetsåtgärd jag gör vid de tillfällen jag vet att han kan bli för exalterad.

Eftersom jag anser att nosgrimman är en form av hjälptygel så undviker jag att använda den. Jag anser att om man har ett väl tillpassat bett (modell samt storlek) och en bra hand så gapar inte hästen. Gapar den är det av självförsvar pga att något är obehagligt/gör ont och då hjälper det inte att stänga igen truten på den, det döljer bara problemen.

Ute använder jag dock ibland en engelsk eller en pullar löst spänd som extra säkerhet ifall hästen har en ovanligt "livsglad" dag. :)

Hej!!

Ja, jag har med varit i den där djungeln....min pålla, när hon tyckte att det blev jobbigt/ krävde ngt. av henne som inte passade donnan, så bara gapade hon & drog....så jag har prövat lite olika nosgrimmor....( jag har nog alla nosgrimmor man kan ha;) ) när jag kört detta ett tag bara för att markera att hon inte skulle " komma undan " så tog jag av allt igen, hade bara huvudlaget. Då gick hon som en gud ( på tygel, tuggade på bettet, trampade under sig. Tjafsade inte alls! ) gjorde allt som jag krävde av henne :laugh: Så mitt svar är JA! du kan använda nosgrimma, men kanske inte ALLTID....men det beror på hur hästen uppför sig.....;)

KL

Jag rider oftast utan, på tandläkarens inrådan. Hon sa att det är bra att rida utan om man inte behöver det.

De få gånger jag använder remontgrimma, är när jag vet att hästen kan bli lite orolig i munnen. När vi är på nya ställen med mycket hästar så kan han bli väldigt nyfiken och distraherad. Oftast så är det ingen större skillnad, men ibland kan han bli lite stark, flänga och dra lite. Då tycker jag det känns bra att ha en remont som stödjer bettet lite så att det ligger där det ska om han får för sig att rycka iväg huvudet och jag inte hinner med.

När jag rider på det 3-delade bettet så behövs det egentligen inte, för det ligger väldigt still. Men innan när jag hade ett rakt så var det väldigt bra med nosgrimman, för det låg inte lika bra i munnen. (Använder inte det längre, så det är väldigt sällan jag använder nosgrimman nu)

Jag rider oftast utan (fast har börjat rida på bara nosgrimma, inget bett alltså) men använder remontgrimma som extra säkerhet om vi är många som skall rida ut. Det brukar bli lite livat då;).

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 627
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka