Nosgrimma?

T

Thurs

Jag har en fråga som jag vill att du gärna ska svara på :laugh:
Det är: varför andvänder du (om du gör det..) nosgrimma??

Svara gärna, vill veta!;)

Sv: Nosgrimma?

Jag använder Aachen (hög nosgrimma och snok) för att försäkra mig om att hon inte lägger tungan över bettet, brukar rida både med och utan snok, men rider med just nu för att hon ska "lära sig" att ha tungan på sätt sida bettet, om man ska låta lite hårdhänt..

För att jag tycker tränset känns stabilare med nosgrimma. Bettet dras inte lika snett i (ut ur) munnen vid ett (kraftigt) ledande tygeltag t.ex.
Tror också att nosgrimman utövar ett visst tryck över nosryggen vid förhållande tygeltag, så hästen känner förhållningen där också, och inte bara i munnen, känns tydligare så.
Däremot behöver jag inte rida med nosgrimma 365 dagar om året heller - jag tror på variation.

På min ponny hade jag aldrig nosgrimma. På min stora har jag hackamore.

Om man väljer att rida med nosgrimma är det bra om man varierar mellan olika sorter och ibland rider utan. Snällast mot hästens mun och tänder.

Remontgrimma på unghäst, på utbildad häst är det onödigt utan möjligen dekoration. En grimma får aldrig vara hårdare spänd än det går att få ett par fingrar under, pullargrimma och Aachengrimma är värdelöst i jämförelse med en remontgrimma, större risk för skador i kinden pga tryck. En hård hand blir inte mildare av en grimma. :crazy:

Min ponny har haft problem med sin tunga sedan vi drog bort en vargtand på henne, Har haft ut tandläkare två gånger efter att ha plockat bort tanden, man hittar inget fel.
Hon tycker nämligen att det är trevligt att gå och hänga med tungan i mungipan numera, men om jag har en remont, som självklart är löst spänd, så hindrar den att tungan
åker ut, det är vore inte så trevligt om hon råkade bita sig själv i tungan.

Hon verkar trivas på remonten med, lätt och fin i handen och såklart tungan rätt i mun! Engelsk nosgrimma tycker hon inte om alls, gissar på att den trycker lite på kindtänderna.

Fick ha Aachen grimma på min förra häst för det lilla livet envisades med att gapa stort hela tiden vilket gjorde det lite svårt att svänga:)

För att bettet ligger lite stadigare i munnen på hästen då och för att det är snyggt ^^ För så pass löst som jag ändå har den tror jag knappt den kan ha någon annan inverkan:D

Andvänder inte nosgrimma på min nordis då hon trivs bättre utan, men min vbl rids bettlöst och ibland med bett och då har hon engelsk nosgrimma det passar henne.

Det där är ju väldigt individuellt vad man vill ha nosgrimma eller ej, många anser att utan nosgrimma sitter tränset snett, men alla har ju sin uppfattning.

Använder inte nosgrimma, behövs inte. Har en curb-strap för att bettet inte ska fara vid ledande tygeltag.

För att jag är för lat för att plocka bort den. Fast nu när jag tänker efter så är det väl lika krångligt att plocka bort den som att spänna den...:o

Inbillar mig också att jag rider bättre med den på :p Fast nog brukar det gå lika bra utan den, om jag får tänka efter lite ännu en gång.

Så det korta svaret får väl bli att jag har den pga vanan.

Håller på att rida in min häst. Från början red jag bettlöst (Duallygrimma) pga vargtänder, sedan med Aachengrimma utan snokrem, bytte sedan till ett kortare bett och prövade samtidigt helt utan nosgrimma, men hon gapade då mycket. Nu använder jag Aachengrimman med snokrem eftersom bettet gärna rör sig i sidled vid ledande tygeltag. Verkar som hon trivs bra med detta, då det inte stör henne i munnen längre och hon kan koncentrera sig på annat. På sikt vill jag dock kunna rida helt utan nosgrimma, om det funkar när hon vant sig mer vid bettet och hjälperna i övrigt.

Har remont-nosgrimma & hackamore på min då vi har haft problem med bett och skav .....
Hon blir allmänt lungnare då hon känner att hon inte kan gapa och tar istället stöd på bettet. Iframtiden är det dock tänkt att kunna variera mellan olika nosgrimmor, bett, utan nosgrimma & hackamore m.m.

Jag använder inte nosgrimma, dock så har jag en vanlig engelsk nosgrimma till tränset, men den hänger bara och skräpar ;) Dock när jag har travhuvudlaget på kusen, så sitter det en nosrem fast i själva stolparna (sidostyckena), men den sitter löst bara :)

Jag använder aachengrimma ibland, och då enbart för att jag tycker det är fint.
Den dras dock aldrig åt enligt "tvåfingrarsregeln" utan sitter i yttersta hålet.
Min häst har inget behov av att gapa när hon rids, och hade hon det skulle jag inte försöka ta bort symptomen genom att snöra igen truten på henne.

jag har två hästar som båda rids utan nosgrimma numera. anledningen till det är att mitt motto är att bara ha det som behövs och inte sätta på hästen massa hjälptyglar, avancerade nosgrimmor och bett för att det ska se snyggt ut. hästarna ska gå bra utan!

Men jag har mina mest för att de är snyggt^^ hehe
De sitter så pass löst at de inte har någon inverkan (men inte så de glappar mkt). :)

När jag använder nosgrimma är det för att jag tycker att det är fint. Men hästen går lika bra med som utan.

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 597
Senast: miumiu
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 073
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama