Nosgrimma som fästes i sidostyckena

LesPaul

Trådstartare
Som jag förstår det är travnosgrimmor i princip som en nosrem som går igenom sidostyckena, utan nackstycke som håller den där, vilket verkar enkelt. Samma sak med dessa "halva nosgrimmor" och tydligen i akademisk ridning är det vanligt. Såg även att PS hade haft något träns, "levade revolution" tror jag den hette som såg ut sådär. Varför är det inte standard i engelsk ridning med sådana nosgrimmor, verkar ju enklare? Är dem sämre på något sätt och finns det lösa nosgrimmor att fästa i sidostyckena?

Den typen av nosgrimma kallas ibland stolpnosgrimma, jag använder det. Den är till för att stabilisera tränset och gör det bra även löst spänd. Min känsliga häst älskar det.
Jag har förstått att det också används som säkerhet vid körning, om bettet skulle gå av kan man fortfarande styra hästen med grimman.

Jag har funderat likadant som du, varför hittade man på nackremmen?

Ursprungligen användes ju nosgrimma just som en grimma för att binda upp hästen vid paus men huruvida det var med eller utan nackrem vet jag inte. Kanske finns svaret där för den historiskt intresserade.

Mina två teorier är som följer:

Estetiskt/passa fler hästar:
Man får fler alternativ i höjdled genom att ha nackrem på grimman, då kan man höja och sänka den oberoende av bettet.

Min andra teori handlar om dagens dominanta, resultatfokuserade ridning:
Om man drar stolpnosgrimma så hårt som många drar sina nosgrimmor idag så fastnar sidostyckena och begränsar därmed inverkan från bettet. Genom att sära på grimma och sidostycken kan man stänga igen hästens mun hårt och samtidigt flytta bettet nästan hur långt som helst utan något som tar emot med sina tygeltag, förutom hästens mun då. Alltså blir ett vanligt engelskt huvudlag potentiellt skarpare.

Bra förklaring från föregående skribent :up: Jag själv rider akademiskt och där finns det ju gott om sådana nosgrimmor som man dessutom lätt kan byta mot en semikapson även när hästen har tränset på sig. Praktiskt och man får både ett stabilt och stilrent träns :)

• Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 405
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Utrustning Alla hästar jag rider, där jag har möjlighet att inverka på vilken utrustning de ska bära, rider jag utan nosgrimma el ev. med en mycket...
Svar
11
· Visningar
1 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka