nosgrimma lr inte??

Sv: nosgrimma lr inte??

Jag hoppar in också, även med ett svar till Nora.
Vad anser ni då kan vara orsaken till att en häst gapar? /.../ Men man kan ju då fråga sig: varför vill han komma undan? Ont någon annan stans som påverkar det? (vad kan det vara?) lathet?

Jag tycker att det blivit en del ordvänderi här: Nosgrimman ska hindra hästen från att undandra sig bettets verkan genom att gapa, men samtidigt hävdar man att den inte kan hindra den från att gapa, och att även om den inte kan gapa så kan den visa missnöje på andra vis.

Jag menar:
Hästen gapar för att skydda sig från obehag, t ex:
1) obekväm inverkan av bettet pga tandfel, sår i munnen e dyl
2) obekvämt bett; för långt, tjockt, skramligt, eller fastsatt på för hästen obekväm höjd i munnen
3) obekväm hand; för kraftigt stöd, hårda tygeltag, glapp eller ryck
4) obekväm arbetsform som leder till spänningar i käken

En engelsk nosgrimma har som syfte att hindra hästen att undandra sig bettets inverkan genom att gapa. Det betyder att nosgrimman hindrar hästen att gapa. Den gör också sitt jobb - man kan se en häst med nosgrimma försöka gapa, men lyckas dåligt. Det leder inte till att hästen faktiskt kommer undan obehaget som t ex kan vara hårt tryck på lanerna eller nötkäppareffekten (att bettet petar den i gommen).

Många ryttare eftersträvar ett kraftigare stöd i handen än vad som är bekvämt i hästmunnen. Många glömmer eftergiften. Många tycker att en tjusig halsböj är eftersträvansvärt och vill rida "djup och rund" i tron att det är en uppbyggande form för hästen. Sådant kan leda till spänningar i hästen - javisst. Men hur många märker det? Vill man ha eftergift i hals och nacke i första hand så blir man nöjd när hästen försöker komma undan bettet genom att dra sig bakom hand. Väl bakom lod är hästen sedan så svag att den känns lätt och fin i handen. Att den ev gapar då ses som en olat, och man stänger munnen på den.

Problemet är altså att hästen visserligen kan visa sitt missnöje, utan att gapa, genom att t ex dra sig bakåt med nosen, bakom hand, eller spänna sig på andra ställen i kroppen. Men den kan inte skydda sig från bettet eller ryttarens hand utan att gapa, om inte ryttaren själv upphör med tygeltaget, dvs det obehag handen tillfogar hästmunnen.

Har vi rätt att stänga munnen på den, och därmed påtvinga hästen just det den vill skydda sig från genom gapet? I dina fall exempel är det fortfarande så att hästen gapar för att bettets inverkan blir obehaglig när den vill dra på. Och visst har vi rätt att hindra den från att göra så, men jag har inte märkt att nosgrimman gör någon större skillnad i det läget. Hästen kan ta bettet och dra även om den inte kan gapa.
Så mitt svar på vad man gör med en häst som gapar är i princip:
1) ta ut tandläkare
2) be denne om råd inför tillpasning av träns, bett och ev nosgrimma
3) ge efter i handen, helst innan hästen behöver gapa
4) låt hästen gå i rätt form, med sökning Framåt - nedåt, inte bakåt med nosen.

Japp, jag kan inte säga emot något du säger här.

Däremot kan jag lägga till en punkt på dinn lista över varför hästen "gapar".

5) Hästen har av någon anledning blivit så "ivrig" att den inte VILL lyssna på en förhållning.

Detta behäver INTE beror på att man rider med för hård hand, eller att den har ont eller att bettet inte passar.

Om man har en häst som springer runt och gapar HELA TIDEN, ja då tycker inte jag heller att man ska snöra ihop hästens mun med en nosgrimma och tycka att hej och hå, allt är frid och fröjd.
Och om man använder en rätt avpassad och rätt åtdragen nosgrimma ser jag inte heller hur det skulle "hjälpa" mot en häst som gapar hela tiden, det är ju inte som om att man snörper ihop hästens mun så att den inte kan öppna den alls..

Du behöver ju inte spänna åt nosgrimman alls, så att den har någon direkt inverkan på henne. Och sedan kan du testa dig fram mellan olika nosgrimmor, i dressyren så är ju remont/hannoveransk, engelsk och aachen de vanligaste (det är väll de som är tillåtna?)

Jag tycker du ska testa remontnosgrimman om du inte redan har gjort det. Det sägs att det är den enda nosgrimman som inte ligger emot tänderna.

Maraonsvar var ordet.. nu kommer det bara bli värre och värre. :devil:

Och jag säger återigen att du kan inte dölja ett "problem" genom att sätta på en remontgrimma... hur skulle det gå till?
Jag kan hålla med att en remontgrimma kanske eg. "åtgärdar" problemet, om det är så att den endast används pga. att bettet rör sig. Men om du fick välja, skulle du inte vilja ha ett bett som passade, än ett bett som inte passar men som sitter bra om man sätter en rem runt munnen?.. kan verkligen inte förstå varför man väljer det sista alternativet, men du kanske menar "rör sig allmänt". Att man hindrar det från att röra sig så som ett bett alltid rör sig?

Åter igen, om jag är för hård på handen så att hästen går runt och gapar så är det inget som avhjälps med en nosgrimma... den kommer att gapa i alla fall, och om man skulle spänna nosgrimman för hårt så att den inte kan gapa så kommer min hårda hand att visa sig någon annan stans i hästens beteende - så nej, man kan inte dölja "ett problem" med engelsk nosgrimma eller pullargrimma heller.
Jo, du kan visst dölja ett problem som obehag med nosgrimma. För iom att du spänner ihop hästens mun har den mindre rörlighet - både för mun och tunga - vilket innebär att den inte kan undfly bettets verkan.
Du säger ju själv att syftet är att hålla igen hästens mun - du vill dölja ett problem. För dig är hästen gapande problemet men eg. så är det ju något annat som orsakat det från början, varför skulle en häst gapa utan anledning?

Situation a)
Ett ekipage är ute på en uteritt, hästen försöker av någon anledning ta bettet och sticka men hindras av nosgrimman som gör att hästen inte kan dra sig undan bettets inverkan genom att gapa eller bita tag i bettet...
Jag anser att om du inte kan hantera din häst på ett vänligt sätt så ska du inte hantera den. Ok om man använder nosgrimma i början, men sen ska man ha så pass bra kontroll att hästen inte behöver sticka - om den inte blir rädd såklart, men en häst som är rädd sticker oavsett nosgrimma eller inte.
Situation b)
Ett ekipage med en häst som ÄLSKAR att hoppa befinner sig mellan två hinder, hästen blir så ivrig att den inte vill lyssna på ryttarens förhållningar men nosgrimman hindrar den från att nonchalera förhållningen vilket gör att man undviker att störta in i nästa hinder.
Har samma inställning. Lär dig kommunicera med dig häst utan tvång. De gör saker av en orsak. Om man är tillräckligt psykologisk i sin ridning och hantering så kommer hästen att lyssna, den kommer inte att ens komma på tanken att göra något annat. Du kan hoppa en häs utan träns överhuvudtaget om det är så. Hästen ska vilja göra som du säger.

Förstår du hur jag menar? En rätt avpassad nosgrimma ligger ju inte och "inverkar" på hästen hela tiden, utan den inverkar i ett visst bestämt ögonblick när hästen försöker dra sig undan en förhållning - sedan slutar den inverka...
Jag förstår vad du menar. Och det är ok att använda nosgrimma i början, men sen ska man ha kommit så långt med hästen att den inte ska behövas.

Däremot förstår jag inte hur den kan hjälpa en ryttare att ”visa vägen” – förklara gärna.
Martingallen inverkar neråt - tygeln tar i hästen neråt-inåt. Alltså kan man lättare placera hästens huvud i en lägre form om den har svårt att hitta dit själv. Förstår du? Då menar jag inte att man ska "hålla hästen där nere" utan ge ledande tygeltag som visar ner, då har hästen gjort rätt = bröm(eftergift). Sedan upprepar man. Snart behöver man bara ta lite och hästen hittar själv, och tillslut stannar den längre.. till sist märker den att "det här var ju trevligt" och finner sin egen naturliga form. Det är ett sätt av många att göra det på.

Gummisnodd ser jag inte alls nyttan med, en inspänningstygel som ALLTID påverkar hästen – jag är skeptisk.
:bow:

Om man under en begränsad tid tar hjälp av en inspänningstygel för att komma tillrätta med ett problem som man själv inte klarar av att lösa så ser jag inget problem i det, förutsatt att man vet hur den fungerar.
Precis min åsikt.

Sen så finns det olika uppfattningar vad som är onödiga ”tvångsmedel” eller vad som är bra ”hjälpmedel”.
Och vilka hjälpmedel man behöver under sin vandring mot fullkomligt samspel med sin häst..
Helt klart. Och det respekterar jag, sålänge man inte behandlar hästen illa. Jag tror dock att det går att gå utan hjlpmedel, och det verkar ju isf. lättastste sättet - för mig. Fullkomligt samspel kräver nog mer än vad jag har, men vi har iaf kul medan vi försöker. :D

Hästen ifråga är som sagt kollad av tandläkare årligen, någon månad eller två sen sist utan anmärkningar vad jag hört. Då hästen inte är min var jag inte med under detta besöket för att kunna fråga om bett tillpassning. Men de som var med har inte sagt att något speciellt hittades i hans mun.

Han jobbas i rätt form, ej ihopkrullad hals vilket jag själv är nogrann med. När det gäller bettets höjd/läge i munnen har vi provat lite olika utan skillnad, när det blir för lågt slinker även tungan över lätt. Han kan ligga på endel ibland vilket gör det lite svårt att vara så lätt på handen som jag skulle vilja men det är något jag eftersträvar i all träning.

Då jag oftast inte ser munnen på han själv utan folk påpekar det, står i dressyrprotokoll får jag tillita mig på dem. Har även sett bilder och filmer då vi kör och det är ju inget jättegap utan ser mer utan som en bisyssla. Kan komma även när han går som bäst och är som lättast i handen!

Vad skulle ni göra i min situation?

"Så att hästen inte ska kunna komma undan bettets inverkan.."
Hmm...det lät ju harmoniskt och fint :devil:

Det kan ju förklara att de flesta problem hästen har i munnen kommer ifrån bettt/nosgrimma.

Kan man inte fundera på vad som är anledningen till att hästen vill "komma undan" bettets inverkan..? :confused:

Jag rider oftast utan nosgrimma, för jag vill VETA om min häst tycker bettet är obehagligt m.m.. för jag vill kunna rätta till det som är fel och inte bota "symptomet" med en nosgrimma.. hon går inte och gapar för det! Hon hade en löst spänd nosgrimma som unghäst vid inridningen, men den kunde vi lägga åt sidan rätt så snart..

Men, visst finns det hästar som tvärtom funkar bättre med nosgrimma än utan, inget ont om dem!

Men.. jag tror fler kunde testa att lite då och då rida utan eller byta nosgrimma så att de inte trycker på samma ställe hela tiden.. Jag har faktiskt börjat ha nosgrimma när jag hoppar för hon tycker det är så vansinnigt roligt så då vill hon fara iväg och tar jag i henne så gapar hon på vid gavel och är inte så söt... men jag vet ju att det inte beror på att bettet gör henne illa så då tycker jag inte det är fel att tillfälligt använda nosgrimma. :bump:

Jo, jag har sett nån film om hästens tänder mm där dom säger att man bör variera nosgrimma från dag till dag. Hur många gör det?

jag! men mest beror de på att min häst alltid lyckas få nåt sår där den ena el andra nosgrimman ska sita........

Där ser du! Det finns alltid en ljusare sida av problemen :D

tintilar skrev:
Jag kan hålla med att en remontgrimma kanske eg. "åtgärdar" problemet, om det är så att den endast används pga. att bettet rör sig. Men om du fick välja, skulle du inte vilja ha ett bett som passade, än ett bett som inte passar men som sitter bra om man sätter en rem runt munnen?.. kan verkligen inte förstå varför man väljer det sista alternativet, men du kanske menar "rör sig allmänt". Att man hindrar det från att röra sig så som ett bett alltid rör sig?

Så som jag har förstått det så är det för att det ska ligga så stilla som möjligt i inlärnings/invänjningsfasen man använder en remontgrimma - dvs självklart ska man ha ett bett som passar, men för minera obehaget med en "ny grej" för hästen så försöker man göra en så "mild" introduktion som möjligt.

tintilar skrev:
Jo, du kan visst dölja ett problem som obehag med nosgrimma. För iom att du spänner ihop hästens mun har den mindre rörlighet - både för mun och tunga - vilket innebär att den inte kan undfly bettets verkan.
Du säger ju själv att syftet är att hålla igen hästens mun - du vill dölja ett problem. För dig är hästen gapande problemet men eg. så är det ju något annat som orsakat det från början, varför skulle en häst gapa utan anledning?

Ja men om hästen tycker att min hand är för hård så kan den ju visa obehag och gapa i alla fall - även om den inte kan öppna munnen lika stort. Alltså kan jag INTE dölja problemet.
Och NEJ för mig är inte problemet att hästen gapar utan VARFÖR den gapar.

tintilar skrev:
Jag anser att om du inte kan hantera din häst på ett vänligt sätt så ska du inte hantera den. Ok om man använder nosgrimma i början, men sen ska man ha så pass bra kontroll att hästen inte behöver sticka - om den inte blir rädd såklart, men en häst som är rädd sticker oavsett nosgrimma eller inte.

Har samma inställning. Lär dig kommunicera med dig häst utan tvång. De gör saker av en orsak. Om man är tillräckligt psykologisk i sin ridning och hantering så kommer hästen att lyssna, den kommer inte att ens komma på tanken att göra något annat. Du kan hoppa en häs utan träns överhuvudtaget om det är så. Hästen ska vilja göra som du säger.

Jo vist så är det ju så att i en ideal värld så skulle vi inte ens behöva träns... men INGEN jag känner till skulle fixa att rida och hantera sin häst helt utan hjälpmedel.

Jag och ganska många med mig har ännu inte nått till det stadiet där vi i alla situationer klarar oss utan hjälpmedel - ska vi sluta rida då eller??

Jag förstår iden bakom det du säger - men verkligheten ser ju tyvärr inte ut på det sättet.
Jag tror att det finns många människor som inte klarar av att bli såfulländade i sin komunikation med sin häst att de inte behöver några hjälpmedel alls, och jag tror att de hästarna kan ha det mycket bra i alla fall.

Sen är jag inte alls säker på att ALLA hästar verkligen skulle kunna hoppas en 140 bana utan träns - oavsett hur bra ryttaren har tränat ledarskap osv.. (men det är ju bara min teori, då jag sett väldigt få "nh" männsikor som hoppar högre än 100cm med sina hästar - och de brukar iof OCKSÅ ha träns då)

tintilar skrev:
Martingallen inverkar neråt - tygeln tar i hästen neråt-inåt. Alltså kan man lättare placera hästens huvud i en lägre form om den har svårt att hitta dit själv. Förstår du? Då menar jag inte att man ska "hålla hästen där nere" utan ge ledande tygeltag som visar ner, då har hästen gjort rätt = bröm(eftergift). Sedan upprepar man. Snart behöver man bara ta lite och hästen hittar själv, och tillslut stannar den längre.. till sist märker den att "det här var ju trevligt" och finner sin egen naturliga form. Det är ett sätt av många att göra det på.

Nja, jag fattar nog inte riktigt vad du menar i alla fall... martingallen rätt inspänd verkar ju inte alls, utom då hästen kastar upp huvudet... eller menar du då man rider en "stjärnkikare"? Då inverkar ju martingallen, och i så fall kan jag förstå och hålla med om det du säger. :)

Men men.. vi kommer kanske inte så mycket längre i vår diskusion. :D Jag tror att vi i alla fall kan enas om att man bör rida med så få hjälpmedel som möjligt, och att huvudsaken är att man strävar efter en så bra och naturlig komunikation med sin häst som möjligt - även om vi fortfarande är lite oense om hurvida man "ska" ha nosgrimma eller inte. :D

Roligt att byta åsikter i alla fall. :bow:

Mirraya skrev:
"Så att hästen inte ska kunna komma undan bettets inverkan.."
Hmm...det lät ju harmoniskt och fint :devil:

Nix det gör det kanske inte, och ridning ÄR tyvärr inte harmoniskt och fint 100% av tiden.
Även om vi skulle önska att det var så...

DU kanske är så duktig att när du rider så sker det alltid i fullt samförstånd och i full harmoni med din häst, jag och de allra flesta andra ryttare är tyvärr inte så duktiga.

Mirraya skrev:
"Kan man inte fundera på vad som är anledningen till att hästen vill "komma undan" bettets inverkan..? :confused:

Jo, självklart så ska man göra det - varifrån har du fått att jag inte tycker det?

Mirraya skrev:
"Jag rider oftast utan nosgrimma, för jag vill VETA om min häst tycker bettet är obehagligt m.m.. för jag vill kunna rätta till det som är fel och inte bota "symptomet" med en nosgrimma.. hon går inte och gapar för det! Hon hade en löst spänd nosgrimma som unghäst vid inridningen, men den kunde vi lägga åt sidan rätt så snart..

Själv rider jag för det mesta med nosgrimma - och jag känner om min häst går och gapar i alla fall.

Mirraya skrev:
"Men.. jag tror fler kunde testa att lite då och då rida utan eller byta nosgrimma så att de inte trycker på samma ställe hela tiden.. Jag har faktiskt börjat ha nosgrimma när jag hoppar för hon tycker det är så vansinnigt roligt så då vill hon fara iväg och tar jag i henne så gapar hon på vid gavel och är inte så söt... men jag vet ju att det inte beror på att bettet gör henne illa så då tycker jag inte det är fel att tillfälligt använda nosgrimma. :bump:

Nej där ser du.. ;)
Här har du ju en anledning till att din häst vill "komma undan bettets verkan".
Du vet - det KAN faktiskt vara så att andra som rider med nosgrimma OCKSÅ vet att bettet inte gör deras hästar illa..

Skippa nosgrimman du och ha dem på tävling men spänn i yttersta hålet. Nosgrima är helt enkelt bara skit. Ett försvar för den okunnige. :devil:

jag har aldrig använt nosgrimma,
men jag har hört när jag har frågat om varför de har det, att hästen lägger tungan över bettet annars. vad händer då och spelar det någon roll?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 990
Senast: Efwa
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 301
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V