nosgrimma lr inte??

X

xtrawaganza

hej.. trevligt ställe d här! e ny och e i full gång me att utforska stället. tänkte höra om era åsikter och tankar. har ett sto som alltid har varit mycket speciell. för att göra en lång historia kort så kan man säga att hon alltid ifrågasätter det man gör. och det är inte bara i ridningen utan även i den dagliga hanteringen m.m. för ett tag sedan fick hon ett sår där nosgrimman ska ligga och det gjorde att jag testade att rida utan. hästen har aldrig gått så bra som när hon slapp nosgrimman. hon har alltid haft lätt för att stressa upp sig och är "tittig" men när jag tog av nosgrimman så föll allt på plats. hon accepterar mina komandon på ett mycket lugnare sätt. hon är regelbundet kollad i munnen och rider för det mesta med tredelat tränsbett. så nu till min fråga.. någon som har liknande erfarenheter? borde jag sätta på nosgrimman igen? ska tävla dressyr i år och då måste jag ju ha nosgrimma. men det känns som om hon blir "anti" bara hon får den på sig.. någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? /Mli

Sv: nosgrimma lr inte??

Om du vill tävla dressyr så måste du ju som sagt ha nosgrimman, så du måste ju rida med den iallafall ibland hemma också. Visst skulle du kunna rida utan hemma och sen sätta på den vid tävling, men då är ju risken att både du och hon spänner er extra pga. nosgrimman på tävlingen, och det är ju inte så bra...Vad hade du för nosgrimma? Om du brukar använda engelsk eller aachen, pröva en remontnosgrimma och spänn mycket löst, den behöver ju inte inverka, utan kan ju bara "sitta där". Lycka till!

Som sagt måste man ha nosgrimma när man tävlar dressyr. Men det står ingenting om hur hårt du måste spänna den, dvs du kan ha på den utan att ha spänt den ngt särskilt alls. Verkar som du haft din nosgrimma väldigt hårt åtdragen om hästen fått skav av den och det är så stor skillnad för dig att rida utan. Det är två-tre fingar som ska in emellan nosgrimman och hästens huvud.

Hästarna kan få skav i alla fall, men det borde ju gå att bara sy fast den översta delen på nosgrimman på tränset och klippa bort den undre, då är hästen lika fri i käken som utan. MAN kan ju provtävla en gång så och sen så märks det ju om man får göra så.

DEt är inte konstigt att hästarna går bättre med tycker jag, det måste kännas mycket friare att inte ha något som stänger igen käften på en.

Som sagt använd remont nosgrimma och gör ett extra hål om det behövs, jag tror att om din häst blivit anti mot nosgrimma bör du itne ha den så hårt spänd som 2-3 fingrar utan ha den helt löst hängande så hon inte känner att den sitter åt.. =)

Tja det är ju uppenbart eller hur. Du skriver själv att hon funkar mycket bättre utan så ta bort den då. Man måste inte ha den bara för att... funkar det bättre utan så rid utan!!!!!

Ganska fiffig ide´ det där men tyvärr ej tillåten. :D Inget att ens försöka sig på vid tävling för jag garanterar att ekipaget blir uteslutet och då har ju alla förberedelser gjorts i onödan.

Xtrawaganza, en nosgrimma kan ju som sagt användas utan att dras åt så hårt, vänj hästen vid en mycket löst spänd nosgrimma, förr eller senare accepterar hästen detta. Om du vill tävla dressyr på hästen är det lika bra du använder nosgrimma vid all riding. Du kan ju alltid börja med att sätta bomull eller ludd på den undre delen av nosgrimman för att göra det så bekvämt som möjligt för din häst, för att senare ta bort den när hästen inte gör så stor affär av det.

Senast ändrad:

nosgrimman har inget annat syfte än att göra allt mer obehagligt för hästen... :smirk: Lite extra tvång så att man kan känna sig ytterligare lite duktigare. Hösten håller igen käften och det ser prydlig ut.. Alla vet ju att ju mer skrot, desto bättre ryttare. :cool:

tintilar skrev:
nosgrimman har inget annat syfte än att göra allt mer obehagligt för hästen... :smirk: Lite extra tvång så att man kan känna sig ytterligare lite duktigare. Hösten håller igen käften och det ser prydlig ut.. Alla vet ju att ju mer skrot, desto bättre ryttare. :cool:

Men lägg av... *suckar och himlar med ögonen*

Ett liknande "knep" eller alternativ som borde vara tillåtet är en portugisisk nosgrimma. Denna har inte i en egen nackrem utan är dragen genom extra öglor på sidstyckena. Samma typ av nosgrimma kan man se på vissa uppvisningsträns.

Den portugisiska nosgrimman "hålls ut" lite mer från hästens huvud, så den kan sitta verkligt lös. Men på håll ser det ut som en vanlig, engelsk nosgrimma. Och den bör väl i TR kategoriseras som en sådan också? För det står väl bara något i stil med att nosgrimman skall vara spänd antingen ovanför eller nedanför bettet, men att även Aachennosgrimma är tillåten?

Det var ett tag sedan jag tittat i TR, så det kan ju ha ändrats. Men jag minns diskussionerna som var när Aachen-grimman kom och det absurda i med ett tillägg rörande en nosgrimma som var spänd både ovanför och nedanför bettet. :rofl:

Du kan ju alltid kolla...

Indy

min lilla pålle fick inte sår p.g.a. nosgrimman. har för det mesta ridit med aachennosgrimma och alltid löst spänd för annars protesterar hon. tror att jag ska testa remont.. se hur hon reagerar.. tack för allt engagemang! /X

är faktist helt seriös. även om jag formulerade mig lite underligt. men jag anser faktiskt att det är ett påfund som används för att hindra hästen att visa sin ovilja - eller vad tycker du att det är då?

jag är lite mot nosgrimma, det finns så många som drar åt den ordentligt två fingrars mellan rum tycker jag oxå är för hårt. De gånger jag använder nosgrimma sätter jag den väldigt löst, jag rider centrerad dressyr för tränare och hon tycker att nosgrimma är ett idiotiskt påfund.
Helst så rider jag på sidepull och min häst älskar det :)

Senast ändrad:

tintilar skrev:
är faktist helt seriös. även om jag formulerade mig lite underligt. men jag anser faktiskt att det är ett påfund som används för att hindra hästen att visa sin ovilja - eller vad tycker du att det är då?

Ok, jag ska försöka förklara..

I ditt förra inlägg säger du att nosgrimman inte har något annat syfte än att göra allt mer obehagligt för hästen.
FEL.
Syftet med nosgrimman är lite olika beroende på vilken nosgrimma du använder…
Syftet med en remontgrimma är att fixera bettet i hästens mun så att hästen inte störs av ett bett som ”rör sig för mycket”.
Syftet med en engelsknosgrimma är att hästen inte ska kunna dra sig undan bettets verkan genom att gapa.
Syftet med en aachengrimma är en kombination av ovanstående (snokremmen ska alltså bara hålla bettet på plats, inte stänga hästens mun)
Syftet med en pullargrimma är också att hästen inte ska kunna dra sig undan bettets verkan genom att gapa, men den är ”skarpare” än en engelsknosgrimma.

Sen kan man diskutera om detta är nödvändiga tillbehör eller inte, eller om det är ett tillbehör som alltid används rätt (vilket det naturligtvis inte är)…
Man kan naturligtvis hävda att man ska vara så mjuk i handen och så duktig att rida och ha en så välskolad och lydig häst att en nosgrimma aldrig borde vara nödvändig.
Precis som man kan hävda att man borde vara så duktig att rida och ha en så välskolad häst att man faktiskt inte behöver ha ett träns över huvud taget utan man ska rida enbart med vikthjälper – hur ställer du dig i den frågan?
Vad tycker du är OK att använda för hjälpmedel? Träns? Bett? Förklara gärna din ståndpunkt, jag är uppriktigt intresserad.

Som jag ser det så ska man absolut inte spänna nosgrimman hårdare än vad den är ämnad att vara spänd…
En rätt avpassad nosgrimma hindrar inte hästen från att visa sitt missnöje, den gapar och bråkar med munnen i alla fall om man har för hård hand.
En för hård hand kan aldrig ”kompenseras” med en hårt spänd nosgrimma. Det är kanske möjligt att dra sin nosgrimma så hårt att hästen inte kan gapa (låter svårt tycker jag), men om man rider med för hård hand så kommer det i alla fall att visa sig genom att hästen går emot förhållningar, blir spänd mm…
Syftet med en nosgrimman är alltså inte att hästen inte ska kunna visa sitt missnöje utan att hindra den från att dra sig undan en förhållning i en viss situation.. tex om hästen försöker sticka.

Jag tror ju att de flesta faktiskt strävar efter att bli så duktiga att rida och att få så välskolade och lydiga hästar att nosgrimman förlorar sin mening, men tyvärr så är vi ju ganska många som inte är så bra att rida – så under tiden medan man strävar mot perfektion så kommer i alla fall jag att ta hjälp av de hjälpmedel som finns till hands. Hellre att hästen under ett ögonblick upplever ”obehaget” av en pullargrimma när jag i min ofullkomlighet inte har hästen 100% uppmärksam på mig och den försöker dra mellan två hinder, än att vi ska störta rätt in i nästa hinder.

Förstår du hur jag menar?

Genomtänkt. :bow:

Jag kan tillägga att även jag använt nosgrimma en gång i tiden (!) och rider ju numera på sidepull.

Dock har jag alltid upplevt att hästarna(även "problemhästarna") är nöjdare och fungerar bättre utan nosgrimma. Jag skulle själv tycka att själva nosgrimman i sig är obehaglig oavsett om den satt hårt eller löst - att man hindras röra sig normalt skapar ju en viss panikkänsla - men jag kan också säga att det är individuellt. Att alla inte behöver tycka som jag, dvs det finns hästar som inte tycker att det är någon stor grejj.

Så långt är det ok. Det är syftet som jag inte tycker om - och jag har hört allt möjligt om detta. Hindra bettet från att "skrammla i munnen" på hästen. Då sätter man alltså fast bettet så att hästen inte heller kan flytta på det? Att ha något konstant måste ju vara värre än att ha det rörligt. Dessutom borde man kanske byta bett om det är så att man måste kila ihop hästens mun för att bettet inte ska störa.. jag förstår inte riktigt. Det blir lite som att dölja ett problem med ett annat. Du får gärna säga till om jag har fel.

Att säga att syftet är att hindra hästen från att gapa är ju rent pinsamt. Ännu en gång döljer man ett problem. Om hästen gapar - se till att göra något åt det istället. Om man sätter på tvångsremmar som hindrar hästen från att röra sig, för att den ogillar det man gör med den så undrar jag vart gränsen för djurplågeri går - där man inte längre kan dölja lidandet med remmar?

Jag säger nu inte att nosgrimma alltid är djurplågeri, men i det syftet är det fruktansvärt tycker jag. Jag kan inte förstå hur människor kan vara så okänsliga att de skiter i hästen på det sättet. Faktiskt. Men du får gärna försöka ändra den inställningen om du inte håller med.

Jag anser att nosgrimma är en grejj som bara blivit standard utan anledning. Och att vi blivit så kunniga att vi numera vet att den inte behövs. Skaffa ett passande bett och om hästen gapar - ta reda på varför.

Det är av okunskap man döljer problem på det sättet, och det är oansvarigt att ta över någon annans liv om man inte vet vad man gör. Inte rätt mot djuret.

Vad tycker du är OK att använda för hjälpmedel? Träns? Bett? Förklara gärna din ståndpunkt, jag är uppriktigt intresserad.
Jag tycker att det är ok att använda vissa hjälpmedel i vissa situationer. Martingall är bra om man har en häst som inte söker sig neråt. Den underlättar för ryttaren att visa hästen vart den ska. Men kan användas fel - man får aldrig tvinga en häst nånstanns. Graman har jag inte så mycket erfarenhet av så den låter jag bli att kommentera.
I övrigt är det inte mycket jag tycker är ok.

Träns är ett onödigt måste. Träns är som en tolk. Den översätter för hästen vad du vill, när du inte kan berätta det på egen hand. Man kan rida en häst utan träns, utan minsa problem, men alla har inte den kunskapen och dessutom skulle det nog bli ganska farligt om alla red utan för vi lägger inte ner den tid som behövs för att lära oss rida säkert utan. Jag rider utan. Tycker att det är lättare så.

Sadel är också en bra fråga. Jag rider utan det med. (nu suckade alla läsarna) :angel: Men anser inte att det är fel. Dock tror jag att det är bättre utan för hästen, och för kommunikationen mellan häst och ryttare. Men sadeln har sitt syfte och är väl eg inget hjälpmedel, mer än att det underlättar för ryttaren att stå upp och sitta kvar. :cool:
Fördelar trycket - ja, men utan sadel blir ryttaren följsam längs hästens rygg och flyttar sig dessutom så att trycket fördelas ändå - kan hända att ryttaren måste ha lite erfarenhet av barbackaridning, men det kommer ganska fort om man bara känner efter lite.

Sadel och träns - inget emot. Martingall - i ledande syfte. Säg gärna till om jag hoppat över ett hjälpmedel som du tycker är ok. Konstigheter som halsförlängare och liknande bryr jag mig inte ens om att ta upp - om det inte önskas speciellt.

Du får gärna berätta vad du anser är ok, och vad de har för syften i dina ögon. Jag vet ju inte allt så det kan mycket väl vara så att jag dragit förhastade slutsatser. Men jag har analyserat utifrån mina kunskaper.

Min häst ska göra som jag vill för att han vill och litar på mitt omdömme. Han ska tycka att det är skitkul, och tro på det jag säger. Då har jag kommit en bit i min ridning. Och då behöver jag inga tvångsmedel. Hur man sen vill ta sig dit är ännu en delad fråga, men jag valde att gå vägen utan tvång också - för jag vill gå med hästen vid min sida, inte släpa honom efter mig i rep.

lånar tråden...

Har en liten fråga. Vad anser ni då kan vara orsaken till att en häst gapar? Shettisen jag kör kan hålla på och gapa endel när han jobbar. Hans tänder är nyligt kollade, årligen, utan fel. Han har haft en rad olika bett, från tränsbett till pelham och postkandar och med alla gapar han mer eller mindre. Min teori är ju delvis hans personlighet, att "näää nu orkar jag inte riktigt lyssna på dig", att han bara försöker komma undan. Men man kan ju då fråga sig: varför vill han komma undan? Ont någon annan stans som påverkar det? (vad kan det vara?) lathet?

Jag har kört han med aachennosgrimma för att försöka minska tjafset i munnen (attacker på väg nu?) och det har inte varit någon större skillnad i hans uppträdande i arbetet från att vara utan, förutom att munnen är stängd nu. Hästen ifråga kör jag två ggr/vecka under höst/vinter/vår, och har han själv på sommaren. Resten av dagarna går han på ridskola, ofta nybörjar pass. Kan detta påverka, att han är van att få bestämma själv?

Jag hoppas att någon tar sig tid att svara, även fast det bara är ett inlägg. Helst lite konstruktiv kritik om ni är helt emot än att bara klanka ner på allt som har med remmar att göra. :bow: :bow: :bow:

Hej hopp, vilket utförligt svar - kul!

Här kommer ett maratonsvar till baka.. :bump:

tintilar skrev:
Så långt är det ok. Det är syftet som jag inte tycker om - och jag har hört allt möjligt om detta. Hindra bettet från att "skrammla i munnen" på hästen. Då sätter man alltså fast bettet så att hästen inte heller kan flytta på det? Att ha något konstant måste ju vara värre än att ha det rörligt. Dessutom borde man kanske byta bett om det är så att man måste kila ihop hästens mun för att bettet inte ska störa.. jag förstår inte riktigt. Det blir lite som att dölja ett problem med ett annat. Du får gärna säga till om jag har fel..

Nej själva syftet med en remontgrimma är att hästen inte ska uppleva det som obehagligt att bettet rör sig onödigt mycket i hästens mun. Syftet är alltså att göra det behagligare för hästen, så att den inte "störs" så mycket av att bettet "far runt".

Tanken bakom är alltså att underlätta för hästen att vänja sig vid och acceptera bettet. Detta innebär ju inte att man fixerar bettet till 100% och att bettet blir absolut orörligt.

Och jag säger återigen att du kan inte dölja ett "problem" genom att sätta på en remontgrimma... hur skulle det gå till?

tintilar skrev:
Att säga att syftet är att hindra hästen från att gapa är ju rent pinsamt. Ännu en gång döljer man ett problem. Om hästen gapar - se till att göra något åt det istället. Om man sätter på tvångsremmar som hindrar hästen från att röra sig, för att den ogillar det man gör med den så undrar jag vart gränsen för djurplågeri går - där man inte längre kan dölja lidandet med remmar?

Åter igen, om jag är för hård på handen så att hästen går runt och gapar så är det inget som avhjälps med en nosgrimma... den kommer att gapa i alla fall, och om man skulle spänna nosgrimman för hårt så att den inte kan gapa så kommer min hårda hand att visa sig någon annan stans i hästens beteende - så nej, man kan inte dölja "ett problem" med engelsk nosgrimma eller pullargrimma heller.

Jag kan försöka ge några konkreta exempel på hur jag tänker mig att en nosgrimma är tänkt att fungera.

Situation a)
Ett ekipage är ute på en uteritt, hästen försöker av någon anledning ta bettet och sticka men hindras av nosgrimman som gör att hästen inte kan dra sig undan bettets inverkan genom att gapa eller bita tag i bettet...

Situation b)
Ett ekipage med en häst som ÄLSKAR att hoppa befinner sig mellan två hinder, hästen blir så ivrig att den inte vill lyssna på ryttarens förhållningar men nosgrimman hindrar den från att nonchalera förhållningen vilket gör att man undviker att störta in i nästa hinder.

Förstår du hur jag menar? En rätt avpassad nosgrimma ligger ju inte och "inverkar" på hästen hela tiden, utan den inverkar i ett visst bestämt ögonblick när hästen försöker dra sig undan en förhållning - sedan slutar den inverka...

Om man sedan rider så illa att hästen HELA TIDEN försöker komma undan förhållningarna pga att man har en för hård hand - ja då tror jag inte att det hjälper att ta av nosgrimman utan det är träning av ryttaren som gäller för att det ska bli behagligt för hästen.

Jag tror att jag förstår din ståndpunkt, men de invändningar du har gäller ju mot att man använder nosgrimman på ett "felaktigt sätt".

tintilar skrev:
Jag tycker att det är ok att använda vissa hjälpmedel i vissa situationer. Martingall är bra om man har en häst som inte söker sig neråt. Den underlättar för ryttaren att visa hästen vart den ska. Men kan användas fel - man får aldrig tvinga en häst nånstans. Graman har jag inte så mycket erfarenhet av så den låter jag bli att kommentera.
I övrigt är det inte mycket jag tycker är ok.

Du frågar också vad jag tycker är OK och varför…

Jag kan ju börja med martingall efter som att du också har tagit upp den..
Martingall är ett hjälpmedel som är jättebra enligt mig, rätt inpassad så är den OMÖJLIG att missbruka och den inverkar endast under en kort stund då hästen själv försöker kasta upp huvudet..
Däremot förstår jag inte hur den kan hjälpa en ryttare att ”visa vägen” – förklara gärna. *nyfiken*

Graman är jag kluven till. Använd av en ryttare som vet varför den används och hur den ska användas antar jag att den är OK, men använd av folk som inte har en aning om vad de gör (vilket verkar vara det vanligaste)… ja, det behöver inte ens kommenteras.

Gummisnodd ser jag inte alls nyttan med, en inspänningstygel som ALLTID påverkar hästen – jag är skeptisk.

Andra inspänningstyglar måste jag erkänna att jag inte vet så mycket om, jag har själv aldrig använt något annat än martingall (och en sån där fjantig gummisnodd nån gång på nån ridskolehäst) så jag har inte så mycket erfarenhet eller kunskap. Och om jag ska vara ärlig har jag aldrig upplevt ett behov av att använda några.

Om man under en begränsad tid tar hjälp av en inspänningstygel för att komma tillrätta med ett problem som man själv inte klarar av att lösa så ser jag inget problem i det, förutsatt att man vet hur den fungerar.
Det största problemet tror jag är att många använder inspänningstyglar utan kunskapen om hur de inverkar på hästen, varför man använder dom och framför allt HUR man använder dom.
Fel använd är det helt förkastligt – dumt, onödigt, obehagligt eller rent av skadligt för hästen… och min personliga åsikt är att de flesta jag någonsin sett rida med en inspänningstygel inte borde göra det!!!

tintilar skrev:
Min häst ska göra som jag vill för att han vill och litar på mitt omdömme. Han ska tycka att det är skitkul, och tro på det jag säger. Då har jag kommit en bit i min ridning. Och då behöver jag inga tvångsmedel. Hur man sen vill ta sig dit är ännu en delad fråga, men jag valde att gå vägen utan tvång också - för jag vill gå med hästen vid min sida, inte släpa honom efter mig i rep.

Det här tror (hoppas) jag är vad vi alla vill. Sen så finns det olika uppfattningar vad som är onödiga ”tvångsmedel” eller vad som är bra ”hjälpmedel”.
Och vilka hjälpmedel man behöver under sin vandring mot fullkomligt samspel med sin häst.. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 990
Senast: Efwa
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 301
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V