nosgrimma/halti skador

soffa

Trådstartare
Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av symtom och skador efter en felaktigt använd halti/nosgrimma?

Misstänker att det har använts en på min vid en vistelse på ett pensionat. Hon var helt knäckt psykiskt när hon kom hem; hon hade svårt att gå, efter några minuters promenad sänkte hon huvudet och stolpade fram...så fort jag stannade stannade hon och hamnade hon det minsta lilla framför mig snodde hon runt mig och satte sig (inte i glädje utan mer tvångsmässigt). Hon gick perfekt vid min sida vågade knappt röra sig. Hon hade svårt att böja huvudet åt vänster....Jag la handen försiktigt över nosryggen på henne under bus (hon stod upp jag låg ner på golvet) istället för att som vanligt buffa undan min hand fryser hon till och paniken syntes i hennes ögon....jag fick pusha henne enormt för att hon skulle puffa undan min hand...hon hade även röda märken i tandköttet på båda sidor...

Hon är röntgad och röntgen visade en förtätnig vid Atlaskotan.

Sv: nosgrimma/halti skador

Usch så otäckt!!! Kan den skadan ha orsakats av ryck i en Halti? Isåfall blir jag alldeles iskall inombords. Över allt vi gör med våra hundar, av okunskap, ilska, och allmän villförelse.

kl

anmäl pensionatet!! o skaffa vittnen på hur du handhar din hund...fy satan så arg jag bivit!!! sen hade jag gett de veträkningen oxå

Ja tror det...det är därför jag vill ta reda på så mycket som möjligt.

åh jag har varit så arg, så ledsen och så besviken....här finns hur många vittnen som helst till hur jag handhar min hund :) bor så många ser mig och henne.

Har både funderat på att anmäla och att gå dit med veterinärräkningen, men jag tror att det viktigaste är att få fram vilka skador det kan bli när hunden inte är van vid en halti och den används med okunskap...

Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av symtom och skador efter en felaktigt använd halti/nosgrimma?

Misstänker att det har använts en på min vid en vistelse på ett pensionat. Hon var helt knäckt psykiskt när hon kom hem; hon hade svårt att gå, efter några minuters promenad sänkte hon huvudet och stolpade fram...så fort jag stannade stannade hon och hamnade hon det minsta lilla framför mig snodde hon runt mig och satte sig (inte i glädje utan mer tvångsmässigt). Hon gick perfekt vid min sida vågade knappt röra sig. Hon hade svårt att böja huvudet åt vänster....Jag la handen försiktigt över nosryggen på henne under bus (hon stod upp jag låg ner på golvet) istället för att som vanligt buffa undan min hand fryser hon till och paniken syntes i hennes ögon....jag fick pusha henne enormt för att hon skulle puffa undan min hand...hon hade även röda märken i tandköttet på båda sidor...

Hon är röntgad och röntgen visade en förtätnig vid Atlaskotan.

Ryck i kopplet som sitter i en halti kan ge whiplashliknande skador. Haltin styr hela hundens huvud och effekten av ett ryck går direkt till de översta nackkotorna. Så svaret är ja, din hunds problem kan tyvärr mycket väl ha orsakats av en halti. :crazy:

hon var väldigt rädd om läpparna vek undan huvudet direkt och de verkade lite svullna/ömma

Jag blir alldeles matt! Vad är det för hundpensionat? Kan du ställa dem mot väggen och fråga om de använt halti på din hund? Vad slags hund har du (jag tror mig veta, men är inte säker). Så hemskt. detta borde anmälas, hundpensionat ska ju godkännas och kontrolleras!

Du har nog rätt i att det är den hund du tror :) (världens bästa <3)...finns inte så många pensionat här och det här är relativt nystartat.

Fick säga vid ett tillfälle vad jag trodde hade hänt att någon haft en halti på henne och att hon hade fått en nackskada...fick till svar att hon hade bara lullat runt ute på gården utan koppel och mest legat och eftersom hon inte hoppade kunde hon ju inte ha slagit runt i buren och skadat sig...insåg under samtalets gång att jag inte skulle få reda på vad som verkligen hade hänt.

Hunden som är med under samtalet (jag blev stoppad under en promenad) signalerade extrem nonchalans och ointresse för personen (hon älskar annars allt och alla).

Jag fick dock ett erkännande att det inte längre var samma hund..(vanligtvis glad,sprallig och samarbetsvillig)

Men fyfan rent utsagt :(. Jag lider med dig.. så fruktansvärt!! Här lämnar man bort sin hund i god tro och får tillbaka en helt förändrad individ som uppenbarligen blivit utsatt för något jobbigt. Hoppas hon och ni mår bättre snart!

Alltså. Du MÅSTE ju anmäla det, och varna folk och allting... Fy vad obehagligt det känns att läsa sådant här :cry:

Skrämmande och oacceptabelt. Blir ledsen över att läsa detta, så här får man inte göra. Beklagar verkligen det som hänt din hund.

Anmäl dem! Oavsett om det finns bevis eller inte mot just din hund i detta fall, så kanske en anmälan iallafall kan få personalen/personen som gjorde detta att inse att dessa "hjälpmedel" inte ska användas hur som helst och av vem som helst:crazy:.

Man ska för f**n kunna vara trygg med att lämna sin hund på pensionat och inte få hem en förstörd hund efteråt:mad:

Tack, det har varit jättejobbigt både för henne och för mig. Det här hände i början av Juli så hon mår bättre nu även om hon inte är helt 100 än. Nu orkar hon busa och tugga på ben igen.

Vet inte hur det fungerar om jag lämnar ut namnet här och sen vill gå vidare med en polisanmälan....

Jag trodde ju att hon var trygg där...hon förtjänade inte att bli illa behandlad för hon försöker alltid att vara till lags och är väldigt positiv. Tanken fanns inte hos mig att de kunde sätta en halti på henne.

Du skall inte lämna ut namnet här, däremot kan du svara på PM från folk som bor i det aktuella området.

Vad gäller röntgen, är det bevisat att förslitningen på atlaskotan ny, dvs uppkom under pensionatstiden? Hoppas du har en väl dokumenterad vetjournal, o bilder på hundens mun etc.
Lite wallraffande kanske är på plats, fotografera/filma personal när de är ute med hundar, leta reda på andra kunder o intervjua dem.
:cry: med vovven din.

Liknande trådar

Övr. Hund Ni får ursäkta om det här blir rörigt, men jag är helt chockad just nu! Kom precis in, men aussie var ute på tomten och jag väntade...
2
Svar
23
· Visningar
3 646
Senast: mallotten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar