Nosgrimma Eller Inte??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mimmsan_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 770
Sv: Nosgrimma Eller Inte??

Rider helst inte alls med bett men om jag gör det blir det utan nosgrimma! Har dock nosgrimma vid ett endaste tillfälle och det är vid tömkörning! (Dvs när jag inte har sidepullet :) ) Har lärt mig att bettet vill till att glida vid arbete från backen... Hemskt irriterande :mad: Äh. Tycker ändå att bettet är överreklamerat... ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nosgrimma Eller Inte??

Jag använder aldrig nosgrimma på mina hästar, men jag har ingenting emot att andra använder det, så länge det används med förnuft.. jag gillar inte om man har den hårt spänd och nosgrimma i kombination med ett tjockt bett är jag helt emot...
för inte så länge sedan trodde man att det är ganska brett mellan hästens laner (alltså mellan över- och underkäke när munnen är stängd) men nu har lyckligtvis hästtandläkare och veterinärer kommit fram till att så inte är fallet.. när man obducerade gamla ridskoleponnyer fick man se att en del av dem hade djupa urgröpningar i lanerna, betten hade alltså till slut grävt sig ner i käkbenet.. :eek:
så om hästen går och gapar så tycker jag först och främst att man ska ta reda på orsaken innan man sätter på en nosgrimma.. visst, om hästen bara gapar för att den känner för det eller nåt så är det ju ok. :smirk:
själv använder jag ganska smala bett och, som sagt, ingen nosgrimma och dom brukar nästan aldrig gå och gapa, bara tugga på bettet :)
kram på er! :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 431
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025