Nosgrimma Eller Inte??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mimmsan_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 770
M

Mimmsan_93

Jag har länge undrat vad man använder nosgrimman på hästens träns till, (inte aachenremmen) Jag har hört att man använder den för att hästen inte ska gapa, För att det ska vara fint, för att hästen inte ska lägga över tungan, För att hästen inte ska kunna ta bettet.. Som ni förstår så är det många olika andlendningar, Och jag behöver ett svar, Finns det någon som kan något om detta skulle jag gärna vilja ha hjälp. Tack på förhand. //Julia :confused:

Sv: Nosgrimma Eller Inte??

Jag använder nosgrimma för att det är snyggt, inget annat. Jag spänner den så att det ryms minst 3 fingrar under den, enligt "gamla läror" som tyvärr verkar ha glömts bort...
När jag började på ridskola nån gång 87-88 gällde de reglerna, men i början/mitten av 90-talet fick man lära om, nosgrimman ska dras så hårt det går! :crazy: :confused:

Många spänner tills det tar stopp, och vissa lite till, för att hästen inte ska kunna gapa. Undrar om de skulle tejpa igen munnen på sina skrikande barn och strunta i att ta reda på varför ungen skriker? :devil: :angel:

Visst kan jag gå med på att använda en remontnosgrimma som korrigering på en häst som fått för sig att lägga tungan över bettet eller någon annan olat. Men då ska man vara helt säker
att det verkligen är en olat och att hästen inte har obehag, och korrigeringen ska vara avklarad på ett par ridpass. Inget för amatörer, alltså... ;)

Det har funnits flera trådar om detta tidigare så du kan leta bland dem. Själv använder jag inte nosgrimma.

pinky skrev:
Jag använder nosgrimma för att det är snyggt, inget annat. Jag spänner den så att det ryms minst 3 fingrar under den, enligt "gamla läror" som tyvärr verkar ha glömts bort...
När jag började på ridskola nån gång 87-88 gällde de reglerna, men i början/mitten av 90-talet fick man lära om, nosgrimman ska dras så hårt det går! :crazy: :confused:

Många spänner tills det tar stopp, och vissa lite till, för att hästen inte ska kunna gapa. Undrar om de skulle tejpa igen munnen på sina skrikande barn och strunta i att ta reda på varför ungen skriker? :devil: :angel:

Visst kan jag gå med på att använda en remontnosgrimma som korrigering på en häst som fått för sig att lägga tungan över bettet eller någon annan olat. Men då ska man vara helt säker
att det verkligen är en olat och att hästen inte har obehag, och korrigeringen ska vara avklarad på ett par ridpass. Inget för amatörer, alltså... ;)

Håller helt med dig!
Även om jag inte tillhör den äldre gruppen ryttare så har jag alltid hållit med om att nosgrimman ska sitta så löst det går, om det inte är i syfte att hjälpa hästen koncentrera sige eller hjälpa ryttaren att kunna hålla hästen.
Men om man använder nosgrimman så så ska man som du säger vara helt säker på att det inte är av obehag av t.ex bettet som hästen lägger tungan över bettet eller sticker är svår att hålla.

Förstår inte varför man vill hindra hästen från att andas? :confused:
Räcker det inte med att vi begär att de ska ha en metallbit i munnnen?

Nosgrimma används för att stänga igen hästens mun. Den används inte för att till exempel hindra hästen från att lägga tungan över bettet (om den gör det så är nosgrimman på tok för hårt spänd) Orsaken till att man använder nosgrimman är att när hästen kan öppna munnen (protestera mot något obehagligt eller jobbigt) så kan man inte påverka den korrekt med bettet vilket i sin tur gör att man inte har så mycket kontroll över hästens huvud. Felaktigt använd ”döljer” den hästens protester om ryttaren har till exempel mycket hårda händer. Den kan även skapa spänningar i käkmuskeln. När nosgrimman används korrekt kan den hjälpa hästen att slappna av i käkmuskeln (vilket man bland annat är ute efter när man arbetar hästen i form). Detta gäller främst hästar som söker kontakt ganska hårt då de genom att söka kontakt får väldigt mycket vikt på käkleden. Detta är en ganska svag led och den klarar inte av stor vikt när den är öppen. Så för att undvika smärta tvingar hästen igen käken och blir då spänd i käkmuskeln. Om man då använder en nosgrimma stänger man hästens mun åt den så att den slipper spänna käkmuskeln. När den slappnar av, slappnar även musklerna i nacken av, vilket gör att hästen slutar att hänga på bettet = grundproblemet är löst.

Egentligen ska inte nosgrimma behövas utan den är mer ett mekaniskt hjälpmedel för ryttare som inte har full kontroll på vad de gör med händerna och hästens huvud. Men eftersom vi alla föds som nybörjare så... Om du vill veta mer om nosgrimmor och hur de fungerar kan jag rekommendera en hemsida, visserligen är den på engelska men den är ändå rätt lätt att förstå: http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/bridle.php

/Sara

Jag använder inte nosgrimma då det inte finns någon anledning till det på min häst. Finns folk som säger att de har det för att stabilisera bettet men det stämmer ju inte heller. Nosgrimman gör ju inte så att bettet ligger stadigare.. utan den är till för att sno igen mun på hästen.

domino skrev:
Jag använder inte nosgrimma då det inte finns någon anledning till det på min häst. Finns folk som säger att de har det för att stabilisera bettet men det stämmer ju inte heller. Nosgrimman gör ju inte så att bettet ligger stadigare.. utan den är till för att sno igen mun på hästen.

förut var jag tvungen att ha remontgrimma på min häst just för att bettet skulle ligga stilla,det åkte liksom åt sidorna ibland fick hon bettringarna i munnen! men nu har jag bettplatter istället, funkar jätte bra.
annars håller jag med om det du säger

hm jag tänkte bara fråga eftersom jag tycker att nosgrimmor oftast är onödiga, men det tycker jag även att pannbanden är jag brukar dra bort dom är det någon annan som gör det?

Pannband har jag men inte nosgrimma. Är rädd att tränset ska glida bakåt om man tar bort pannbandet, känns tryggare med det på ett vis.

Jag använder engelsk eller remont grimma när jag rider för jag tycker det ger stabiletet åt tränset, för red jag i bland utan nosgrimma men då kunde det hända att hästen hade sidostyket i munen i stället för bette och detta hände då hästen fick syn på nåt farligt och inte alls ville gå det jag ville.

Men det skall ej spänas för hårt då det uppstår spänigar i käke och nacke utan det skall vara så man får plats med två till tre figrar i mellan nosgrimman och nosryggen.

Kram

Min pålle har precis överbevisat mig angående nosgrimman. :o
Jag har alltid tyckt att nosgrimmor är onödiga och till för att repa igen käften på hästen för att den inte ska kunna komma undan bettet. Men i veckan red jag faktiskt pålle med hans pullarnogsrimma, och oj så mycket bättre han gick! Det är inte så att han har tjafsat i munnen innan eller gått o gapat, men nu blev han mycket mer avslappnad och tuggade på bettet mer än han gjorde förr. Så jag får väl helt enkelt acceptera att han faktiskt tycker bättre om att ha nosgrimma på sig. Ska dock försöka ha på en remontnosgrimma istället, så jag slipper dendär fula pullarnosgrimman :crazy: Får se vad herrn säger. :D

Jag är westernryttare och för oss är det förbjudet med nosgrimma. Om hästen gapar så måste man undersöka om det är mina händer, min ridning eller bettet som är orsaken. Hästen skall alltid ridas med avslappnad käke. Prova och bind ihop munnen på er själva och spring. Det blir omöjligt att har en avslappnad käke.

Är eg väldigt emot nosgrimmor eftersom jag tycker ryttaren ska kunna rida sin häst utan. Tycker ändå det är bättre att ryttaren använder en nosgrimma (ex remont/pullar) om hästen blir stark ute och gapar endast för att slippa bettets inverkan (förutsatt att ryttaren inte försöker lösa problement genom att enbart dra i tyglarna). Det går i de flesta fall att rida en het häst utan nosgrimma med korrekt ridning men har man ex en fälttävlanshäst som för tävlingskonditionens skull måste ridas mkt i högre tempon (dvs man kan inte gå tillbaka till skritt och korrigera så fort den börjar dra) så tycker jag det är ok att använda nosgrimma, förutsatt att man fortf jobbar mot målet att få en harmonisk häst.

Dessutom så har min lilla unghäst här hemma "överbevisat" mig och numera torr jag att unghästar kan ha hjälp av en nosgrimma (remont/pullar) om de krånglar mkt med bettet. Min lilla dam fick mkt tid att vänja sig vid bettet utan nosgrimma och inverkan men har fortf inte accepterat den så till vid att hon stänger munnen efter tränsning. Hon går i avslappnad bra form i traven, börjar blir lite mer ridbar i galoppen (får bättre balans och börjar komme lite mellan skänkel och hand) är flyttbar för skänkeln osv. Dvs vid ridning är hon helt lugnt i munnen, tuggar lite gran och gapar inget alls. Men detta är med lös nosgrimma (först remont nu aachen för att kunna plocka bort aachenremmen på rida med engelsk o sedan förhoppningsvis kunda ta bort hela nosgrimman). Jag envisades med att rida utan nosgrimma (tyckte att nu när jag sjäkv får bestämma om unghästen så ska den inte blir "beroende" av sådant trams) i början men så fort bettet rörde sig lite så gapade hon och fattade aldrig hur bettet fungerade. Kom liksom inte vidare alls i ridningen för hon bara gick och störde sig på vad som var i munnen. Men en lös remont (3 fingrar) så kände hon den bara när hon gapade, hon kan fortf gapa om hon vill, den stängde ju inte munnen på henne. Detta verkade vara nog för henne för hon började ist koncentrera sig på vad jag eg ville med den där saken i munnen (var redan vändbar och i viss grad böjbar för skänkel och bettlöst) och då gick det genast mkt bättre. Strax efter kom form och lite takt i traven. Tror faktiskt inte vi hade löst det utan nosgrimma... Men det är ju min teori.

Jag har bara nosgrimma för att jag tycker att det är snyggt. Den är väldigt löst spänd och hindrar inte hästen från att gapa vid ev. obehag osv.

När jag för några år sen deltog i en hoppträning på den närbelägna ridklubben satt det en unge på läktaren o gapade "varför har han ingen nosgrimma på hästen" tydligen ngt man förväntas ha.
PL

Jag rider med nosgrimma. Har egentligen aldrig reflekterat över det. Men för mig som har en fd travare funkar det bra. Han är väldigt gapig av sig (drar och tuggar) och det känns som nosgrimman hjälper lite. Nosgrimman stänger inte igen munnen på hästen (som vissa tror), dvs om man inte spänner så hårt man kan. Min häst gapar trots att jag har nosgrimman normalt spänd. Däremot så är hindrar den ju rörelsefriheten lite. Gäspa är t ex skönare utan har jag märkt :smirk:

Jag har ingen nosgrimma för jag vill se om min häst är bekväm med bettet och mina händer. Tidigare longerade jag alltid med nosgrimma men tog bort den på min tränares inrådan. Då upptäckte jag att inte alls var nöjd med inspänningstyglarna. Han sprang och gapade hela tiden och vara aldrig nöjd trots att han gav efter för bettet. Jag provade att byta bett utan resultat. Sen bytte jag ut mina tunga inspänningstyglar mot ett par lättare och se DET gjorde susen. Den tunga gummiringen i tygeln gjorde att de svängde hela tiden och drog i bettet. Med de andra tyglarna får han ro i munnen och gapar aldrig. På det sättet kan jag ju behålla hans känslighet i munnen. Jag vill inte att han skall vänja sig vid och acceptera hårdare tag och bli okänslig.

domino skrev:
Pannband har jag men inte nosgrimma. Är rädd att tränset ska glida bakåt om man tar bort pannbandet, känns tryggare med det på ett vis.

nä det glider inte bakåt i allafall inte på min häst men jag tror faktiskt det är snyggare med än utan :)

En anledning, framför allt vid terrängritt men kanske även vid hoppning, är att försöka undvika att hästen bryter underkäken vid ett fall. Hur vanligt det är har jag ingen aning om, men det låter i alla fall som en rätt otrevlig skada!

Pannbanden har en funktion. De ser till att tränset hålls på plats. Man kan ju även rida med enöra ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 431
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025