Nosa-gosa?

kisse

Trådstartare
Tittade förut på cornish rex som jag tycker är jättevackra, och där det är lite större chans att en allergiker inte blir jättedålig. Då hade de något som de kallade nosa-gosa, man fick låna hem en katt typ över helgen för att se om det fungerar.

Har planer på det, men är också nervös, tänk om låne katten smiter ut i ett obevakat ögonblick? Vi har ju barn, och de kan ju i sin iver att komma ut glömma att stänga dörren t ex :crazy:.

Har någon här testat? Vet någon om de har något liknande med sibirisk skogskatt?

Ska försöka ringa någon imorgon, men det vore kul om ni har några erfarenheter att dela med er av.

Sv: Nosa-gosa?

Jag har inte testat men prata med uppfödaren om din oro. Mina katter smiter inte i första taget om man öppnar dörren. Dom har gjort d en gång när jag hade med dom hemhem men dom kommer så fort jag ropar så d va inga problem. Lånar uppfödaren ut en katt är det säkert en säker katt som har bra kontakt med uppfödaren och säkerligen inte spec rymningsbenägen.

Däremot vill jag dementera att rexar är spec allergivänliga. Jag köpte två devon pga att jag hade allergisk sambo, d gick kanonbra i tre månader, sen gick det inte alls. Tänk NOGA över ditt beslut om du är allergisk. Tänk inte bara att om d funkar på en gång så funkar det, tänk över vad du gör om det inte funkar om 2 månader eller ett år.

Jag är inte allergisk, men min man. Men han bor nog gärna i garaget, eller i vedbon med sin nya motorsåg :idea: .

Nä, jag vet, det är aldrig helt säkert att det funkar. Glad att han nu tål våra två hundar, det gjorde han INTE i början, men nu går det bra!:) Man kanske inte borde äventyra lyckan, men jag vill så gärna...

Det är väldigt olika vilka raser man tål. Jag klarar crx, mina egna korater, burma och några andra raser. DRX, sibirier, alla semilånghår, britter och européer blir jag mer eller mindre direkt allergisk mot.

Inte sällan vänjer sig kroppen vid de egna katterna, men ibland blir det tvärtom och allergin skenar. Kastrarer är mycket bättre än fertila (tex min mamma kan känna i näsan när Maja löper eller är dräktig, men reagerar inte annars)

Ok, ha bara en plan för vad ni gör med katterna om det skulle bli outhärdligt för sambon om x antal månader.

Min plan var att lämna tillbaka till uppfödaren för omplacering, hade jag väl inte tänkt att det var karln jag skulle lämna åter till uppfödaren men shit happends och han är nu omplacerad till en flicka utan djurintresse:angel:

Hihi! På fredag ska vi hem till en uppfödare för att se hur maken reagerar. Spännande!:bump: :bump: :bump:

Hoppas att det är ok att jag skrattar :rofl: :rofl: :rofl:
Det var väl lite det som var meningen:angel: Nu, 2 år senare så är det ju nåt att skratta åt:D

Hihi! På fredag ska vi hem till en uppfödare för att se hur maken reagerar. Spännande!:bump: :bump: :bump:
Lycka till!:) Tänk bara på att om det fungerar, testa flera gånger och gärna hos olika uppfödare. Fungerar det ff så ta med ett örngott och lämna hos uppfödaren som katterna kan få "skita ner" och sen tar ni hem det och bäddar med.

Tänk också på att kattungar kan vara mer allergena än en vuxen katt så en vuxen kastrat är vad jag har förstått det minst allergena så kan du tänka dig en omplacering är det kasnke det bästa.

Ja, jag har också hört det om vuxen kastrat. Det skulle vara helt ok att börja med, men jag vet att jag nog gärna vill syssla med lite utställning/avel såsmåningom. Men måste ju veta först att jag trivs med rasen. Har alltså inga planer på avel än på många år.

Vi får se hur det går på fredag...;)

Avel är ju lite jobbigt på kastrat men utställning är absolut inget hinder:D Väljer du att skaffa CRX bör du dessutom ha två;)

Min mamma som är allergisk klarar cornisharna bra, men inte min allergiska kompis, bara hon ser den så blir hon allergisk :crazy:

Fast det beror ju på vilken päls de har, våran förra gick det bättre med för han hade jättefin, mjuk lite tätare päls, våran nuvarande ser ut som en skabbig råtta :crazy:

Avel är ju lite jobbigt på kastrat men utställning är absolut inget hinder:D Väljer du att skaffa CRX bör du dessutom ha två;)

varför? min förra rexkille HATADE alla andra katter.

vi har två nu, en rex å en blandras å de slåss varje dag typ:crazy:

varför? min förra rexkille HATADE alla andra katter.

vi har två nu, en rex å en blandras å de slåss varje dag typ:crazy:

För att generellt sett är rexar fruktansvärt sociala och aktiva och det krävs enormt mycket av en människa för att tillfredsställa detta, vill påstå att 90% (om inte mer) mår mycket bättre av en kattkompis.

min kissemiss leker med kaninen istället. mkt mkt roligare :rofl: (( http://www.youtube.com/watch?v=7mp46UyQ_wY ))

ger man kissen en påse med hö i, då roar han sig i evigheter!

vi bor i hus och de är ute ganska mkt, kan INTE rekomendrea att ha en rex i en lägenhet! vi har ganska mkt att leka med i vårat hus, klätterställning, massor med roliga bläckpennor, suddgummin, strumpor etc. han roar sig med allt han kan hitta, dock e han inte så kelig som min förra katt då han är en omplaceringskisse, var väldigt nervös när han kom. Numera sköter han "sigsjälv".

vi bor i hus och de är ute ganska mkt, kan INTE rekomendrea att ha en rex i en lägenhet! vi har ganska mkt att leka med i vårat hus, klätterställning, massor med roliga bläckpennor, suddgummin, strumpor etc. han roar sig med allt han kan hitta, dock e han inte så kelig som min förra katt då han är en omplaceringskisse, var väldigt nervös när han kom. Numera sköter han "sigsjälv".

Rexar fungerar precis lika bra i lägenhet som alla andra katter.
De är mycket aktivare än "medelkatten", ja, men med en kattkompis och möjlighet till aktivering så är det i regel inte något problem att ha någon katt inne, rex eller ej ;)

tycker så synd om kissemissar i små lägenheter :cry: när de inte får vara ute och "rejsa av sig" etc. visst kan man aktivera en katt mkt oberoende av yta, men JAG tror att de tycker det e roligare när man kan "upptäcka" mer, gömma sig på fler ställen etc.

Jag tänker inte göra tråden till en ute vs. inne-tråd, det finns nog med sånna ;) Bara tt konstatera att vi är av olika åsikt gällande den saken ;)

mm.. men om jag "ändrar" till LITEN lägenhet a lá 20-30kvm men i en STOR lägenhet tycker jag att det e okej, sålänge katten kan rejsa ;)

Varför kan man inte ha dom i lägenhet?:confused:
Jag har två rexar i min lägenhet (totalt tre katter) på 27 kvm och nöjdare katter får man leta efter, det finns bläckpennor, suddgummin, strumpor och två klätterställningar även här. Mina katter trivs faktiskt bättre i den här lilla lägenheten än vad dom gjorde i min tvåa på 65kvm...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka