Norrland= öken för avel

Druvan

Trådstartare
Nu när jag står i begrepp att betäcka mina ston har jag insett vilket ÖKEN det är att bo i norra Norrland! Vi har visserligen semin-stationer, men det är ju i princip bara halvblod och ridponnier som finns på semin. Hur GÖR ni andra egentligen som håller på med andra raser? Skickar ni iväg stoet med buss 200 mil ned till t ex Skåne för att få en bra hingst :confused:

Själv skulle jag behöva skicka det ena stoet ned till Skåne och det andra stoet till södra Finland. Billigt och bra ;)

Sv: Norrland= öken för avel

Nej men vänta nu här..... så håller jag som bäst på med kampanjen "Norrland är hästland" och så kommer du och bara är neggo.. ;)

Men alltså om du känner dig tvungen att skicka dem till Finland och Skåneland så skulle det ju inte spela någon roll vart du bodde, förutom dessa ställen. Är ju en bit från Stockholm eller Göteborg till "dina" hingstar också. Är hästen väl på transporten (lastbil) spelar ju avståndet mindre roll.

Så ditt problem är väl egentligen inte att du bor i en avkrok utan att den ras du avlar på inte skickar semin, eller hur? Vi andra som bor här uppe och föder upp halvblod använder ju hingstar från hela Europa utan minsta problem. Samma med semin som med hästar; är det väl att transportera spelar det ingen roll om det är från Holland, Tyskland eller Skåne, Örebro som det kommer. Tar lika lång tid ändå. Kommer morgonen efter tappning.

Ring hingstägarna och hör om det inte har möjlighet att tappa åt dig, känns som ett bättre val än att ställa djuret på färjan.

Lycka till

Skåne var bara ett exempel :). Finns många intressanta hingstar i mellan-Sverige och kring Stockholm också, men Norrland- icke! :angel: Semin är ett MÅSTE om man bor i norra Norrland! Det är synd att en hingstägare inte kan få tillstånd att köra med både fribetäckning OCH semin om intresse fanns :idea:

Det är synd att en hingstägare inte kan få tillstånd att köra med både fribetäckning OCH semin om intresse fanns
:eek: Nej tack, säger jag då ! Om det skulle vara på det viset så skulle det vara helt onödigt att testa hingstarna för både CEM och EVA :crazy:

Helen

Druvan skrev:
Semin är ett MÅSTE om man bor i norra Norrland! Det är synd att en hingstägare inte kan få tillstånd att köra med både fribetäckning OCH semin om intresse fanns :idea:

Håller med även om jag vet att det är risker. Vore ju bäst om de valde att ha hingsten på AI istället för fri, då skulle de kunna skicka också.
Semin är ett måste för de flesta raser i Norrland, kanske med undantag av nordsvenskar och lite trav (med de står på AI i alla fall).

Får man fråga vilken ras du är intresserad av??

Carrielaine skrev:
Får man fråga vilken ras du är intresserad av??

PRE, Welsh sekt C och D samt Finskt Kallblod (som finns via semin i Finland men jag ska kolla om det går att skicka till Sverige :idea: )

Lika hopplöst :( är det om man håller på med Connemara avel, endast 1 hingst på transport semin.

sekt C finns en bra en hingst på semin.
sekt D finns en bra hingst i Östersundstrakten.
Jag bor i Stockholm och har endast 2 sekt C hingstar till mitt förfogande inom 35 mils radie.

hur blev de med gräns hingstar.. finns inte dompå semin ??
borde ju vara jag som har koll på de men de har ja inte :D

Jo, kom på det.. Men han finns här iaf!

Kanske bättre ta semin och få fler hingstar att välja på? Urvalet är inte så stort där uppe och (PRE)hingstarna inte visade, förmodligen pga avståndet... :( Fast det kanske inte är PRE-avel du vill pyssla med?

På sätt och vis är jag glad jag flyttade ner :angel:

Hoppas du hittar en hingst(ar) som passar! :)
Lycka till!!
/Juvelen

Jag har för mig att Furtivo är visad..

juvelen skrev:

Califa är såld till södra Sverige.

Furtivo verkar inte i avel just nu.

Hercules är stationerad någonstans söderut denna sommar (fast honom hade nog ändå inte velat ha).

Och alla hingstar här uppe är visade- hingstvisningar har vi på flertalet ställen!

:cool:

Senast ändrad:

Welsh skrev:
sekt C finns en bra en hingst på semin.
sekt D finns en bra hingst i Östersundstrakten.
Jag bor i Stockholm och har endast 2 sekt C hingstar till mitt förfogande inom 35 mils radie.

Vilken c-hingst är det som finns på semin?

Östersund- det är ju södra Sverige för mig ;). Jag bor så pass långt norrut att det tar ca 12 timmar att köra dit :angel:

Druvan skrev:
Vilken c-hingst är det som finns på semin?

Östersund- det är ju södra Sverige för mig ;). Jag bor så pass långt norrut att det tar ca 12 timmar att köra dit :angel:
C Rasgall går på fryst i år. B. Junior sekt D har tidigare gått på semin vet ej om han gör det i år.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 145
Senast: Fenestra
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
C
Avel Denna vän vet vi att hon inte alls har så bra med pengar. haft det svårt sista året med pengar och att ha 3 hästar som hon inte har råd...
Svar
6
· Visningar
1 371
Senast: Trilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit