Normaltemperatur

L

Lolydodia

Jag vet att det varierar från häst till häst men ungefär mellan vilka grader brukar hästens "friska" temperaturdet ligga?
När har hästen feber?

Från och med nu ska jag börja tempa "min" häst ganska regelbundet för att försöka få fram hennes normaltemperatur. Men häromdagen tempade vi henne. Då hade hon 38.2 grader. Vi antog att det var feber och då var det ju lite sent att tempa henne för att veta hennes normaltemp. :smirk:

Hehe aja. Nu e hon frisk men i alla fall svara på frågan tack!! :D

Det är ett gränsfall, om det går över det skulle jag var säker på att det var feber, men en del hästar kan ha 38,2 i normaltemp...

Helst ska man tempa på morgonen innan hästen har ätit. Min häst kan ha 37.5 på morgonen och 38.5 på kvällen utan att ha feber. Tar jag tempen på dagen/kvällen har han oftast 38-38.5.

För att få normaltempen ska man ta under flera dagar, när hästen verkar opåverkad. Tycker du att det ligger högt nu kan du ju ta i några dagar och sedan i några dagar till vid ett senare tillfälle.

M.

Det är bra att ta reda på vad hästen har för normaltemperatur och kolla det med jämna mellanrum!
Jag tempar min ahästar regelbundet, 1 gång i veckan minst!

Varför svara till mig som vet exakt vad mina hästar har för temp? :confused:

Att tempa regelbundet borde vara en självklarhet för alla men jag förstår också att det är svårt att hinna med om man har flera hästar.

Normaltempen på morgonen på vuxen häst ligger oftast någonstans mellan 37,3 och 38,0. Hingstar och valacker ligger ofta lägre än ston, speciellt när dom blir lite äldre. Många ston går upp några tiondelar när dom är brunstiga. Var hon det?

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 658
Senast: manda
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 936
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar