R
radi2
Jag har ett sto som ska föla, fölet var beräknat att komma 10 april. I morgon har hon gått över i tre veckor, hur normalt är det? Jag tror att fölet vände sig för två veckor sedan och juvret är spänt förutom spenarna.
Jag är lite orolig då jag för fem år sedan hade ett shettisto som skulle föla. Då hon gått över tiden i tre veckor fick jag onda aningar och ringde veterinären. Han var ut och kollade, allt var normalt sa han, fast hon knappt fått något juver, fölet var helt enkelt inte färdigt. Dagen efter nedkom hon med ett väldigt stort hingstföl. Född utan ögon och nosborrar
. Enligt veterinären som avlivade honom, så var han stor som en tre veckor gammal fölunge, men eftersom han var missbildad så hade det blivit något hormonfel, därför så hade inte stoet fått något juver och fölningen hade inte heller satt igång. Troligtvis så var det den veterinären som varit ut dagen innan och gått in för att kolla om fölet levde, som satte igång fölningen.
Nu är väl sannolikheten att detta ska hända igen nära lika med noll. Men för varje dag som går och det inte händer något så växer oron. Lugna mig gärna om ni har haft ston som brukar gå över länge.
Jag är lite orolig då jag för fem år sedan hade ett shettisto som skulle föla. Då hon gått över tiden i tre veckor fick jag onda aningar och ringde veterinären. Han var ut och kollade, allt var normalt sa han, fast hon knappt fått något juver, fölet var helt enkelt inte färdigt. Dagen efter nedkom hon med ett väldigt stort hingstföl. Född utan ögon och nosborrar
Nu är väl sannolikheten att detta ska hända igen nära lika med noll. Men för varje dag som går och det inte händer något så växer oron. Lugna mig gärna om ni har haft ston som brukar gå över länge.