Normal dräktighetstid?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare radi2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 993
R

radi2

Jag har ett sto som ska föla, fölet var beräknat att komma 10 april. I morgon har hon gått över i tre veckor, hur normalt är det? Jag tror att fölet vände sig för två veckor sedan och juvret är spänt förutom spenarna.

Jag är lite orolig då jag för fem år sedan hade ett shettisto som skulle föla. Då hon gått över tiden i tre veckor fick jag onda aningar och ringde veterinären. Han var ut och kollade, allt var normalt sa han, fast hon knappt fått något juver, fölet var helt enkelt inte färdigt. Dagen efter nedkom hon med ett väldigt stort hingstföl. Född utan ögon och nosborrar:cry: . Enligt veterinären som avlivade honom, så var han stor som en tre veckor gammal fölunge, men eftersom han var missbildad så hade det blivit något hormonfel, därför så hade inte stoet fått något juver och fölningen hade inte heller satt igång. Troligtvis så var det den veterinären som varit ut dagen innan och gått in för att kolla om fölet levde, som satte igång fölningen.

Nu är väl sannolikheten att detta ska hända igen nära lika med noll. Men för varje dag som går och det inte händer något så växer oron. Lugna mig gärna om ni har haft ston som brukar gå över länge.

Sv: Normal dräktighetstid?

Min märr var beräknad till den 9 april förra året och hon fick inte förrän den 25:e så hon gick över ett tag.

Har en kompis som är i samma situation som du. Hon har en shettis som skulle ha haft den 10 april, men som ännu inte har fölat. Hon ska låta veterinären undersöka hästen idag. Den har inte heller fått fyllda juver än. Hon är väldigt orolig också. Men det är ju normalt att de går över 4 veckor, så det är egentligen ingen fara.

Hon sa också att en veterinär hade sagt att det är många djur (inte bara hästar) som går över tiden länge just den här våren. Man visste inte varför, men det var ovanligt många i alla fall. Lite konstigt, men statistiken var så i alla fall.

Sv: Normal dräktighetstid?

Vi hade ett ponnysto som fölade i morse. Hon var beräknad 3 april, men väntade alltså 27 dagar - nästan fyra veckor!

Allt gick jättebra och vi har fått en fin liten hingstfölis! :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 284
Senast: Alexandra_W
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 128
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 768
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 669
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka