Nordsvenskavel - ovetande:)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare burton
  • Startdatum Startdatum
B

burton

Hejsan!

Var på avelsvärdering för nordsvenska hingstar i helgen för att se på och hjälpa till när min bästa kompis skulle visa upp sin hingst.
Hann även med att titta på andra och lyssna på en del omdömen.

Något jag vid dagens slut fortfarande var frågande över, var domarnas prat om bla stofamiljer. Vad menar dom med stofamiljer?
När domarna presenterade kompisens häst så började de som med alla andra hästarna att prata om släkten och vad jag inte förstår är när dom sa att hästen var en "udda kombination" av sin mammas och pappas släkt.
Vad menar dom med det egentligen??
Menar dom att hästen är inavlad eller nåt? Varför skulle det annars vara en udda kombination att sammanföra de släkterna?

Han blev för övrigt inte godkänd men det var inga usla poäng. En del menar att om det redan finns en godkänd hingst ur en "stofamilj" så är de inte pigga på att godkänna en till ur samma. Kan det vara riktigt?
All information mottages tacksamt!:)

Sv: Nordsvenskavel - ovetande:)

Stofamilj är egentligen alla ston som är släkt varandra. Så som dotter, mor, syster, mormor, mormors mor o s v. Inom vissa raser har mana till och med nummer på dessa familjer så att man lätt kan se vilken som en häst tillhör.

En udda kombination kan ju vara att släkterna har väldigt olika egenskaper och därför inte är så vanliga att blanda. Men man måste veta mer om föräldrarna och vad domaren mer sa för att kunna säga vad som är udda.

Om det redan finns godkända hingstar eller ej inom en familj ska inte ha någon betydelse egentligen. Men det är helt klart att vissa hingstar som kanske är lite sämre kan gå igenom för att de representerar blodslinjer som är attraktiva för aveln inom en ras.

Tackar för svar! Nu hänger jag med på vad stofamiljerna är. Jag hittade en sida om nordsvenskar nyss där just de olika stofamiljerna hos nordsvenskarna fanns med och tydligen kallas de för olika namn där. Men jag har inte kunnat hitta vart kompisens häst skulle kunna höra hemma.

Jag ska ta reda på mer om vad domarna sa om hästen och kanske att nån här (du kanske:)) är så insatta i nordsvenskaveln att jag kan få svar på vad det udda var. Jag vet att hästens far heter Takt och att mamman heter Simone, mormor hette Stjernstrimma. Morfar minns jag tyvärr inte, måste fråga om det.

Om din kompis häst är den jag tror tillhör han stostam 61, alltså Osmo-stammen. En stostam får hos nordsvenskarna ett nummer när den lämnat (minst) en godkänd hingst, varför det då och då tillkommer nya nummer.

Angående vad som är ovanliga kombinationer är det väl inom den nordsvenska rasen ofta geografin som spelar in. Ston från skåne korsas väl kanske inte helt ofta med hingstar som hela sitt liv verkar i norrland, för att ta ett exempel. Om fallet är så med just din kompis häst vet jag inte, men av någon anledning är kombinationen av individerna i stamtavlan ovanlig.

Efter lite mer letande (vad vore världen utan internet) hittade jag lite mer.
Kompisens häst kommer tydligen ur stostam 61 (osmo-stammen).

Han är efter Takt som kommer ur stostam 30(stella stammen)
Takt kommer ur hingstlinjen Osman1133/Hajson1630

Detta var vad jag hittade. Finns det någon välinsatt i nordsvenskaveln som skulle kunna veta vad det är som är udda med denna kombinationen? Som vi förstod det så gällde det udda enbart släkten på hästen, inget övrigt i bedömningen.
Något kan ju vara udda i positiv eller negativ betydelse och jag känner inte att det framgick ordentligt.
Man kan ju inte låta bli att undra om den udda stammen skulle kunna haft betydelse i att hästen inte blev godkänd.

Man kan ju inte låta bli att undra om den udda stammen skulle kunna haft betydelse i att hästen inte blev godkänd.

Jag skulle snarare säga tvärtom! Nordsvensken är en så pass liten ras att man uppmuntrar att välja udda kombinationer, det vill säga utnyttja ett brett avelsmaterial. Detta eftersom man vill undvika att ett fåtal individer blir överutnyttjade och att man senare får problem med inavel.

Har en hingst en tillräckligt udda kombination tror jag till och med att det kan ge dispens för ett godkännande även om poängen inte riktigt räcker till.

Såg nu att du varit snabbare än mig. Jag och kompisen ska ta och göra en djupdykning i detta båda två och se om vi kan kontakta uppfödarna och prata med dom om hur dom resonerade när dom betäckte sitt sto med den här hingsten och berätta om resultatet från domarna.

Att korsa stammar från olika landsändar borde ju ändå inte vara lika konstigt idag som det kanske var förr då man av naturliga skäl inte lika lätt kunde flytta hästar mellan olika landsändar.

Fast om man pratar om stammar är det ju inte bara "idag" som gäller. Går man till morfar på den omtalade hästen är han född 1979, mormors far 1961. Man kommer snabbt ganska långt bak i tiden.

Dessutom är det få, även idag, som vill köra sina hästar alltför långt. Särskilt inte om det är avelsston med föl vid sidan. Och eftersom semin inte tillämpas inom den nordsvenskaveln (rätta mig om jag har fel) spelar fortfarande geografin en relativt stor roll.

Ja, det kanske många gånger är närheten till en hingst som avgör när man ska betäcka sto.
Om kompisens häst skulle ha blivit godkänd så hade hans stam kanske ganska enkelt kunna sprida sig en bra bit söderut i landet också, med tanke på att hästen är köpt en bra bit upp i landet och nerkörd till mellansverige.

Men som sagt, det ska bli intressant att prata med uppfödarna iaf.

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 811
Senast: Jerseyite
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 861
Senast: Fetaost
·
Hoppning Behöver lite tips och råd från er kloka bukefalister :) Jag köpte förra året i maj en 1 årig hingst en sk 'gatukorsning'...
Svar
5
· Visningar
1 255
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025