Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
kryddelydd: oj, du måste ju vara rik!
eller kanske arbetsmyra som är igång från 5 till 23? :S
(håller med, det ger ju garanterat mer att ha flera hästar att rida, men själv skulle jag inte ha tid eller råd ens till två hästar! då är det svårt att tänka sig!
)
!
Jag skulle kunna vara rik om jag inte hade 16 hästar...
Sanningen är att jag har ett välbetalt jobb.
Har köpt mig en liten gård på landet för ganska snälla pengar. Har visserligen ett lån på gården men det lånet är väl under miljonen.
Köper dyrt kvalitetsfoder till hästarna men halva gänget går i utedrift och är därför ganska billiga i störkostnader.
Jag har ingen försäkring på hästarna utan en rejäl buffert.
Min snälla pappa hjälper till med en del praktiskt - ska komma i övermorgon och hjälpa mig att fixa en trasig vattenkopp, till exempel.
Har fått en del saker gratis - vattenkoppar, ventiler. Fått köpa bättre begagnade stängselstolp nästan gratis (riktigt bra skick, några oanvända, 10kr/styck). Lånar 5 hA betesmark av två grannar som vill att marken ska hållas öppen och inte tar betalt.
Rider för dyra tränare men det är det värt.
Uppenbarligen är det ingen av mina hästar som jobbar särskilt många pass per vecka, lite beroende på. Men som värst kan någon periodvis gå 4-5 pass per vecka, de flesta går 3-4.
alla hästar rids inte eftersom många är väldigt unga.
Jag planerar in viloveckor enligt "rullande schema" för dem.
Att ha så många innebär att jag måste hitta ett rationellt och smidigt sätt att ha dem och att planera ridningen. Uppenbarligen skriver jag ett enkelt veckoschema, med hur många hästar och vilka som ska ridas vilken dag. Sedan kan det justeras om någon är lite knackig eller om det händer något oväntat som exempelvis kramsnön som gjorde att alla mina skodda hästar fick semester - och några unghästar fick en dags träning i stället mitt i vintervilan.
Jag har en kompis som får rida två eller tre av dem: en av dem får hon träna sig att bli bättre på ridning på, för han är tillräckligt utbildad. De andra får hon göra ren motionsridning på med instruktionen att inte använda tyglarna och bara bestämma hastighet och åka med. Hon är lydig...
En tjej får låna Lukas en eller två gånger i veckan för att jag är snäll. Det är inte precis någon fördel för mig men hästen orkar jobba fyra-fem pass per vecka och det handlar egentligen om motionsridning för hon är inte tillräckligt duktig för att få honom att jobba (min lille Lukas är lite lat och bekväm av sig, och anstränger sig inte mer än han tror att han måste).
Förutom ridningen, tycker jag om att läsa och periodvis handarbetar jag mycket.