Nordsvenskar BÅDA två...

milly

Trådstartare
travtypen och brukshästen! Inget kan ändra på deras gemensamma historia som den inhemska rasen i Sverige, läs den på exempelvis www.nordsvensk.rules.it.
Det är BARA 40år sedan de delades upp i två olika raser för att inte blanda ihop travegenskaper med bruksegenskaper men båda är lika mycket nordsvenskar, det spelar ingen roll att man valt att ändra travtypens namn till "kallblodstravare". Självklart är travarna också värdiga att kallas nordsvenskar men man ska inte glömma att skriva "travare" efter... men i nästan lika hög mån borde det gälla brukstypen, tycker jag.
Själv har jag en brukshäst men är lika förtjust i båda.
Faktum är att travaren är mer lik den ursprungliga, inhemska lanthästen som senare fick namnet "nordsvensk"...
Heja ALLA typer av nordisar! :bump:

Men den korrekta benämningen ÄR kallblodstravare, och de registreras numera under det namnet.

De norska kallblodstravarna i Sverige då? Är de dölehästar? De blir väl inte "nordsvenskar" bara för att de är på denna sidan om gränsen?

Jag tycker också att man ska värna om kallblodstravarens ursprung, den har sina rötter i den svenska lanthästen, men dock har avelsmålen varit helt skilda från brukshästen under de senaste 40 åren. Många kallblodstravare idag ser INTE ut som nordsvenskar utan är betydligt lättare i typen.

Förresten, hemsidan du länkar till handlar ju enbart om brukshästen. Svårt att göra någon jämförelse där...

Immer

Tack för lite reklam för min sida. :)

Klart att båda två är nordsvenskar egentligen. Men de korrekta benämningarna är likväl nordsvensk brukshäst och kallblodstravare.
Bara 40 år. Det är nästan hälften av tiden som rasen har funnits.

Fast även innan delningen av rasen fanns det ju två olika typer av nordsvensk. Går att läsa i en av artiklarna under övrigt på min hemsida som är skriven 1949. Där står följande:

Inom nordsvenska rasen brukade man förr skilja mellan en grövre, mera robust typ och en lättare med gracilare byggnad. Den grövre och större hästen återfanns företrädesvis i det egentliga Norrland. Den lättare typen hörde hemma i Dalarne, Värmland och Dalsland. Men hänsyn därtill, att samma hingstlinjer göra sig gällande över hela avelsområdet, kvarstår numera egentligen ingen annan typskillnad än den, som bestämmes av de olika bygdernas olika betingelser för hästavel.

Den robustare nordsvenska typen beskrives så:
Färgen är brun, mörkbrun, svartbrun eller svart, mera sällan ljusbrun, fux eller black. Tecken saknas eller äro små. Storleken håller sig omkring 154 - 160 cm. Hästen har relativt stort huvud med små ögon, ibland något grovt med långt näsparti och ganska smal panna. Rätt lång hals och rygg, ofta kort kors, kraftigt, grovt benverk, vanligen väl behårat. Lugna, goda rörelser.

Den lättare typen har brun, mellanbrun, ljusbrun, black, emellanåt fuxig eller svart färg. Tecken saknas eller äro små. Storleken är 146 - 156 cm. Halsen är kort och bred. Huvudet är lätt, kort, med bred panna, stora livliga ögon, ej sällan spetsiga, välställda öron. Ordinär rygg, ofta väl sluten. Ej sällan kort, runt kors. Lätt underrede med små ledgångar. Rörelserna äro ofta korta, men vägvinnande. Travanlagen äro goda.

Vad jag menade med inlägget är bara att jag tycker det är löjligt att man inte skulle få kalla kallblodstravaren för nordsvensk travare... Efter att ha läst tidigare inlägg som handlar om det.
Men visst, självklart HETER den idag KALLBLODSTRAVARE egentligen. Och har avlats för helt andra ändamål länge dvs nordsvensken bra TRAVFÖRMÅGA som ju finns kvar hos brukshästen också...fast inte i samma mån så klart. Och tvärtom är det ju också: travaren har ju bra bruksegenskaper den med... Man har bara valt att satsa på den ena eller andra egenskapen hos vardera men fortfarande finns nordsvenskens/den gamla lanthästens gemensamma, goda egenskaper kvar hos BÅDA, mer eller mindre.

Och vad spelar det för roll om den där sidan jag gav som exempel handlar om brukshästen när HISTORIAN är detsamma?? Fram till rasen delades, menar jag. Även om det det redan DÅ självklart fanns olika typer av nordsvensken... faktiskt fler typer än idag! Man kunde inte enas om den skulle avlas för travförmåga/snabbheten eller för bruks/dragförmågan/kraften... Därav, till slut, delade man helt på dem. Jag kan historian mycket väl, är mkt intresserad av rasen/raserna. Liksom ni! =)

Jag förstår inte alls tjafset om detta mellan travarna och bruksarna... Jag tycker det är bara två olika typer av nordisar! Eller kalla det dölehäst, eller vad man vill. Spelar ingen roll vad dom HETER. Jättefina, bra hästar allihop! SOM SAGT, heja alla nordisar/kallblodstravare/dölehästar!! :banana:

Var inne o läste historian på nordsvensk.rules.it (det var ett tag sen) och jag mindes fel, tydligen... Det var bara LITE om deras gemensamma historia och sedan mer inriktat på brukshästens.
Kommer inte ihåg källorna "här och nu" men jag har iaf gjort ett arbete om nordsvensken där jag skrev om hela deras GEMENSAMMA historia fram till hur de sedan skiljdes åt... Där berättas det om ALLT.
Finns det ingen sida, FÖRUTOM Sleipners, om bara kallblodstravaren?

är trött på alla som märker ord som nordsvensk travare.. huvudsaken är ju att man förstår vilken typ man menar.

No matter what!

Samma gäller för de som märker när man skriver andalusier. - "PRE"

Och? :smirk:

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Har en lite trasslig historia att berätta... jag hade för ett par år sedan en då treårig fjordhingst. Han var jättesnäll o gjorde allt...
Svar
9
· Visningar
1 690
Senast: Svanhild
·
C
Avel Har lite funderingar om nordsvenskar (bruks och travare) eftersom jag är intresserad av att ta en på foder snart.. 1. Finns det bara...
Svar
15
· Visningar
5 181
Senast: Atle
·
Avel Jag har en nordsvensk travhäst, och älskar allt vad nordisar heter, men jag blir så lessen när jag upptäcker, till min fasa, att...
2
Svar
29
· Visningar
4 184
Senast: HubbNubb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2