Nordsvensk?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Curly
  • Startdatum Startdatum
C

Curly

Har lite funderingar om nordsvenskar (bruks och travare) eftersom jag är intresserad av att ta en på foder snart..

1. Finns det bara två olika "grenar" inom rasen Nordsvenska hästen? Alltså Nordsvensk brukshäst och Nordsvensk travare eller heter den sista Kallblodstravare?

2. Finns det ingen "mellan-viktare" mellan den nättare och kraftigare typen av Nordsvensk?

3. Måste brukshästen vara grov och travaren nätt (är det i regel så?)?

4. Hur viktbärande är det nätta jämfört med den grövre i regel? Lika mycket eller är den nätta (travaren?!) mindre viktbärande? Så jag som är lite tyngre ska ha den grövre eller kan även den nättare Nordsvensken passa mig?

På en del turridningar vet jag att de använder den grövre (bruks?!) och att de sätter maxvikt över 100 kg..

Tacksam för svar då jag letar efter en häst som passar mig!

Har tidigare talat med dig här på forumet och är medveten om ditt "problem"
Det finns kraftigare alternativt smäckrare inom båda raserna. Rent generellt är dock nordis travare lättare i typen än bruksnordisen.
Nu vet jag inte din exakta längd och vikt, men jag väger ca 100kg :o och tvekar inte att sätta mig på en travare...
Sedan beror det ju lite på hur "fläsket" är fördelat på kroppen. Är man väldigt lång så kan det bli svårare att hitta en passande häst.
Sedan beror det ju lite på vad du vill ha hästen till också. Vill du träna med avancerat skulle jag nog rekomendera travaren då den är lättare i kroppen och passar bättre för hoppning tex. Därmed inte sagt att bruks nordisar inte kan hoppa små hinder de med...
Är du första hand ute efter en kopis att rida/köra med i skog och mark är kanske bruksnordisen den rätta för dig? De går även utmärkt att hoppa och rida lite dressyr på.

Det viktigaste är att du kikar runt på lite olika häster för i slutändan är det INDIVIDEN som räknas.

Tittar man på det tråkiga= ekonomiska är båda raserna (undantaget de riktigt bra travarna) hyffsat billiga i inköp.
Ett tips kan vara att om man vill ha en bruks, så har Kronan fortfarande hästar som lånas ut på foder. Gratis! Nackdelen är att om det blir krig blir pållen inkallad,men hur troligt är det :D

Vill du hjälp med att leta pålle är det bara att hojta till. Vi bor ju inte SÅ långt från varandra. :)
Nåväl. Ännu ett svammligt inlägg av älgen..

Det finns ju bruks hästar som inte är sååå tunga o klumpiga, jag har en själv som inte är så grov, fast hon är bruks. Hon bär lekande lätt personer på 90-100 kg.
hoppar, rider skaplig dressyr och underbar i skogen.
Mycket lyhörda o gör allt du ber dom om ( så gott det går)
lycka till med din nya nordis :love:
här är hon (fast lite mörk bild)
2761973.jpg

[Ett tips kan vara att om man vill ha en bruks, så har Kronan fortfarande hästar som lånas ut på foder. Gratis!citat]

[/quote]
Jag antar att du menar Ackordshäststiftelsen? När jag hade ackordshäst var det inte gratis men till enrimlig kostnad per år, 1200 kr betalade jag då. Det var 10 år sedan så det kan ha ändrats men gratis tror jag inte att det är.

1. Finns det bara två olika "grenar" inom rasen Nordsvenska hästen? Alltså Nordsvensk brukshäst och Nordsvensk travare eller heter den sista Kallblodstravare?
Japp, den sista heter Kallblodstravare. Däremot är det fortfarande många som säger nordsvensk travare men det stambokförs dom inte som längre.
Jag har en Nordsvensk :love: som heter Loke.

Jag tycker inte att det är så stor skillnad, men skulle nog rekomendera an bruksnordis.
Dom är betydligt lättare och mer ridbara nu än vad de var för 10 - 15 år sedan.

Det borde finnas en nordishemsida där man kan gå in och titta, ex på hingstar, det finns både tyngre och lättare, men jag vet en som är jättefin!!! Och ger underbara ridbara och vackra avkommor.

Jag har aldrig konnit i kontakt med någon travare av kallblodsras, dom är säkert trevliga, men hur är det med gångarterna?? Travare avlas ju för att springa fort, och gångarterna kanske blir lidande???? är ute på väldigt tunn is nu..... :crazy:

Jag pmar dig namnet på hingsten så kan du se om du hittar kort på honom. Alla hans avkommor jag har sett är jättelika honom. (har sett ett tiotal).

I örivgt, som andra har skrivit, se hästen och inte rasen!!!! :)

En kallblodstravare har faktiskt ofta väldigt bra gångarter, med en betydligt mer samlad, ridbar och rundare galopp än tex varmblodstravaren. Det dom har svårt för är väl kanske ökad trav, låter kanske konstigt, men jag menar ökad trav på dressyrvis, inte på travarvis. Fast det kan jag iofs inte tänka mig att bruksnordisen heller har, så lysande ökad trav.

Annars så är travarnordisen en mycket ridbar häst, men en smidig, smäcker bruksare är kanske mer viktbärande, vilket väl var lite av grundfrågan.

Lite utfyllnad till det andra svarat...

De kallblodstravare jag kommit i kontakt med har jag alla gillat :love:
De har alla 4:a varit rätt heta(olika grad) o en av dem hyfsat stressig(tror det berodde på ryggproblem). De har alla varit MYCKET lättlärda o gått att få mycket lyhörda för hjälperna. Gångarterna har kanske inte varit några perfekta medelsvårklass gångarter men behagliga(vilket jag tycker är viktigast).

Nu tror jag absolut inte att alla är heta men man får söka o prova sig fram bland kallblodstravarna om man vill ha modell lugnare ;)

Själv har jag bla en nordsvensk bruks som du säkert har sett bilder på :) Hon är modell lättare men ändå viktbärande!

Ok självklart spelar rasen en liten roll vad gällande viktbärande häst men det viktigaste är hur de ser ut och muskulaturen !! Sedan tycker jag att det är av viss vikt att ekipaget ser harmoniskt ut. Sedan så är det stor skillnad på balanserad vikt och obalanserad(det är nog inte så skönt med 100kg skumpande obalanserad vikt)! En tanke bara :)

Lycka till!

Jag är 1,70 och väger lite mindre än du.. :o ;)

Det är så himla svårt att veta hur viktbärande en häst är.. och det är ju så individuellt. Oavsett kan man nog träna upp musklerna på en häst under en tid så att den orkar mer. Jag vill ju att hästen jag sätter mig på ska orka mig!

Jag letar inte bara efter kallblod pga min vikt utan för att jag älskar deras psyke och sätt. :love:

Var hittar man dem? Kronan? Ackordhäststiftelsen? Hemsida? :confused: :love: Låter som en bra idé! :idea:

Det finns bara kallblodstravare och nordsvensk brukshäst. Förut var rasen en och benämdes då kort och gott nordsvensk. Sen delades rasen i mitten av 60-talet.

Alla brukshästar är inte lika i modellen. Själv har jag ett långlinjerat brukssto som är av lite lättare typ. Sen finns det ju den modellen som är lite kompaktare och grövre också.

Vill du läsa mer om brukshästen så kan du gå in på min sida nordsvensk.rules.it.
Finns massor av information på sidan. Där har jag också ett fotogalleri med bilder på en hel del nordsvenska brukshästar. Där ser man också att de kan vara lite olika i typen.

Bilder på mitt eget sto finns på min privata hemsida.

Min kallblodstravare är ett 12-årigt sto på 159 cm. Hon är både lång i kroppen (täckesstorlek 155) och kraftig och liknar mest en bruksnordsvensk.

Hon har aldrig gått på travet men hade ändå, när jag köpte henne för tre år sedan, lättare för att skjuta ifrån än att bära. Idag bär hon sin (riktigt tunga!) ryttare på ett förnämligt sätt. Hon har tre bra gångarter med mycket bra takt.

Immer

Alltså finns det bara ett telefonnummer och inget mer?! :confused: :smirk: Vill de verkligen inte göra mer reklam för sig.. ;)

Finns det ingen hemsida, e-mailadress ingenting. Han som jag mailade.. (Bo Slättsjö tror jag) efter ett tips i denna tråden mailade just det telefonnumret som jag fick av dig. Hur fick du tag på det?

Kan inte du eller någon annan vara jättesnäll och förklara lite om Ackordhäststiftelsen, vilka hästar de har, vad de kostar, hur länge man får låna dem, övriga villkor, händelseförlopp och var de finns!

Vore jättetacksam :bow: för jag är så sugen på att bli fodervärd! :love:

Jag är ju så blyg för att ringa "främmande" människor.. säger bara fel och vet inte hur jag ska börja, jag vet ju inget om dem.

"Hej, jag vill låna häst.." :confused: :o :crazy: :smirk:

Jag minns inte nu hur jag fick kontakt, möjligen annonserade de i någon tidning. Det vet jag att de har gjort någon gång.

Jag har sålt tre hästar till ackordshäststiftelsen och sedan fått dem utplacerade. Det här är drygt tio år sedan så avgifterna antar jag har höjts. Då fick man i alla fall betala 1200 kr per år i hyra. Är det ett sto har du möjlighet att ta egna föl som du själv blir ägare till.

Vad jag vet har de ardenner, nordsvensk och halvblod. Om du ringer C-G vet han om det finns någon ackordshäst ledig och var någonstans i så fall.

Du får låna dem så länge du betalar hyra för dem. Vill du inte ha hästen längre är det bäst att säga till i god tid innan hyran ska betalas. Den hyran man har betalat för året får man inte igen om man bryter mitt i perioden.

Liknande trådar

Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
5 253
Senast: Gabby_Ossi
·
Utrustning Bakgrund (som man kan hoppa över om man vill): Det började snurra en del funderingar i mitt huvud efter att en häst jag är väldigt svag...
Svar
2
· Visningar
639
Senast: Nileiris
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Avel I denna tråd kan alla, gamla som nya fantaster av denna underbara ras dela med sig av sina tankar om rasen. Det är självklart helt okej...
Svar
0
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka