Nordsvensk Brukshäst!

J

Jeffa

Klarar sig en Nordsvensk Brukshäst på enbart hö och havre, d.v.s. fri tillgång på hö under utevistelsen och hö och havre morgon (i stallet innan utevistelsen) och kväll (i stallet efter utevistelsen)?
Om hästen rids ungefär 6 dagar i veckan, varav ett eller två pass är dressyr på bana och resten är lättare ridturer, och om utevistelsen varar ungefär mellan 09.00 och 21.00.

Sv: Nordsvensk Brukshäst!

Beror på individen, kvaliten på höet och hur mycket havre den får.

Rent spontant svar : Ja ALLA hästar klarar sig på enbart HÖ om det bara är tillräckligt näringsrikt av både energi och protein!

En häst behöver inte havre eller kraftfoder bara för att den rids.

Det bästa är om de kan gå på enbart hö!
Kraftfoder ger man då höet har brister eller då hästen inte får i sig det den behöver via höet (t ex om den inte orkar äta så mycket hö som den skulle behöva).

Men får inte hästen några mineraltillskott? DET bör man ge i de flesta fall.

Här håller jag helt och hållet med milly.....

Har du ett bra hö med bra värden så kan du helt utelämna kraftfodret.

Okej!
Ni säger att en häst kan klara sig på enbart fri tillgång på hö men sedan säger ni att hästen ska ha mineraler också?
Då ska hästen alltså ha hö OCH mineraler eller vadå?
Om man analyserar höet, hur vet man om höet är bra eller dålig, finns det någon "mall" för vad som är ett "bra" hö, som innehåller det hästen behöver och i rätt mängd?

HÄR går du in och klickar på ngn av länkarna som finns längst ner, den som passar din häst ,unghäst eller vuxen. Där skriver du in info om din häst och ditt hö (och kraftfoder) och önskad mängd. Utav det kan programmet ge dig info om din foderstat är tillräcklig för din häst. Detta beskrivet ungefär sådär på en höft av mig. :D

Jeffa skrev:
Okej!
Ni säger att en häst kan klara sig på enbart fri tillgång på hö men sedan säger ni att hästen ska ha mineraler också?
Då ska hästen alltså ha hö OCH mineraler eller vadå?
Om man analyserar höet, hur vet man om höet är bra eller dålig, finns det någon "mall" för vad som är ett "bra" hö, som innehåller det hästen behöver och i rätt mängd?

Ja det finns en "mall" som talar om hur ett bra hö är! Idealvärdena för häst är ca 7-8MJ och 40-50g smältbart råprotein. En viktig sak är BALANSEN mellan dom - det ska vara 6 ggr så mycket protein som det är energi (MJ). Dvs om det är 7MJ/Kg så ska det vara 6x7g protein = 42g/kg.

Mineralbehovet täcks oftast INTE av höet, därför ger man mineraltillskott. Det är ju bara en näve man ger ungefär. Framförallt får hästen inte i sig nån SELEN alls av höet, så vitt jag vet. Och det är viktigt!

Det som brukar skilja sig mest i olika höpartier är PROTEIN mängden, det ska skilja sig avsevärt mycket! Därför är en analys viktig om man vill undvika att hästen tappar hull och särskilt MUSKLER. Hästen blir ofta BUKIG av proteinbrist - stor mage men smal över rygg och rumpa.
Om hö har dåligt med protein ska man fodra med nåt proteintillskott som tex lusern, soja eller Krafft Protein.

Okej!
Då har jag lite koll :)

Hur är det med hästar på lösdrift, klarar även de sig på endast hö?
De ska ju klara av att hålla värmen o.s.v.
Hur mycket hö går det åt för en fullvuxen, normalstor nordsvensk per dag?

Jeffa skrev:
Okej!
Då har jag lite koll :)

Hur är det med hästar på lösdrift, klarar även de sig på endast hö?
De ska ju klara av att hålla värmen o.s.v.
Hur mycket hö går det åt för en fullvuxen, normalstor nordsvensk per dag?

Ja de klarar sig bra om de har fri tillgång på ett bra hö! Det är själva tuggandet som håller dom varma så ju mer att tugga på desto bättre. Kraftfoder värmer inte, det kastar dom ju i sig så snabbt.
Vissa hästar är mer svårfödda och kanske trots allt inte håller sig i hull på höet och då märker man ju att de börjar tappa hull - DÅ kan man ge nåt kraftfoder för att kompensera. Men så länge de ser ut att vara i bra hull, har normalt med muskler och är pigga så är det alltså ingen fara!

En nordsvensk (har haft en själv) sätter nog i sig minst 18-20kg på ett dygn om den får äta fritt. Absolut minst 15kg!
Men de BEHÖVER inte äta så mycket för att få näringsbehovet täckt... då kanske 10-14kg räcker...

Okej!
Blir det dyrare med foder åt en häst, som går på fri tillgång på hö än en häst, som får mat 4 grr om dagen?

Jag har en nordsvensk brukshäst. Han får i princip bara 9 kg hö om dagen + mineraler och proteintillskott och det klarar han sig utmärkt på. Han väger ca 550 kg och rids 3-4 dgr/v. Det beror ju helt och hållet på hur mkt hästen väger, hur mkt den arbetar osv..

Jeffa skrev:
Okej!
Blir det dyrare med foder åt en häst, som går på fri tillgång på hö än en häst, som får mat 4 grr om dagen?

Ja eftersom de då gärna äter MER när de själva får välja. Fodrar man själv kan man ju begränsa mängden till önskat antal kilon så att de bara får vad de behöver.

En nordsvensk kan lätt bli fet av fri tillgång... de är ju så lättfödda. Men det är jättebra med fri tillgång för övrigt, det mår de bäst av! Hästar är gjorda för att tugga 14-16timmar om dygnet så om de KAN gå på fri tillgång är det suveränt!
Om han blir fet kan du fodra delvis med halm istället - då har han nåt att tugga på som inte innehåller så mycket näring.

Men han måste i vilket fall som helst få i sig minst 10kg , inte under det.

Ge inget krftfoder till honom förrräns du eventuellt SER att han tappar hull. Ge bara en näve betfor (1-2dl) att blanda mineralerna i. Vill du unna honom nånting GOTT så är morötter utmärkt val!

Okej!
Hur mycket kan man få lägga ut i månaden på hö?
På ett ungefär?

AnnaKarinA skrev:
Beror på vart du köper... en häst på fri tillgång kostar mig 900:- i månaden.

Okej, men om vi säger att hästen äter ungefär 10 kg hö per dag.
Då blir det 70 kg per vecka och ungefär 280 kg per månad.
Så hur mycket kan det bli?

Du kan få tag i ett hö för 1:- kilot så blir det 310 kronor (10kg*31dgr) eller såfår du tag i ett hö för 2,50:- kilot så blir det 775 kronor per månad. Svårt att veta vad höt kostar i din landsände. Sedan varierar det från år till år. Slår skörden fel, kan det bli hiskeligt dyrt att vara hästägare.
För att få en foderstat på enbart hö bör du köpa ett analyserat hö med bra värden (se ett av millys tidigare inlägg) passande din häst.

Håller inte riktigt med om att man måste ge MINST 10 kg hö. Det beror ju lite på värdena på höet, vikt på hästen, om den är lättfödd osv. Som jag skrev tidigare så får min häst ca 9 kg per dag och då har han ändå liite för mycket hull. Ändå tränas han 4 ggr per vecka och går ute med kompis stor del av dagen. Vill inte träna mer eller hårdare eftersom han är unghäst. Skulle jag ge honom minst 10 kg skulle det innebära att han fick ännu mer hull. Han gick på fri tillgång hos den förra ägaren och det var inte en så vacker syn.

Coffeaclub skrev:
Håller inte riktigt med om att man måste ge MINST 10 kg hö. Det beror ju lite på värdena på höet, vikt på hästen, om den är lättfödd osv. Som jag skrev tidigare så får min häst ca 9 kg per dag och då har han ändå liite för mycket hull. Ändå tränas han 4 ggr per vecka och går ute med kompis stor del av dagen. Vill inte träna mer eller hårdare eftersom han är unghäst. Skulle jag ge honom minst 10 kg skulle det innebära att han fick ännu mer hull. Han gick på fri tillgång hos den förra ägaren och det var inte en så vacker syn.

Jag är manad att hålla med dig.
Min nordis får 8 kg hö, inkl halm på natten. Ger jag henne mer hö, blir det för mkt energi och då blir hon genast för mullig, samt att hon blir tittig av bara lite för mkt energi.
Det behövs dock liiiite extra energi utöver de 8 kg hö hon äter, och eftersom det är något petigt att väga upp 0,25 kg hö.. så valde jag att ge lite av Krafft Grund (väldigt lite) och 0,5 kg fodermorötter för att peta upp energin det lilla som behövdes.

Så det kan vara väldigt olika från häst till häst. Visst, hade jag haft ett hö med låga värden och ändå bra kvot hade jag gladeligen öst på med 10 kg hö. Tyvärr har jag inget sånt hö utan ett med jättehöga värden (8,3 MJ och 75 g Smrp per kg), och det är inte gjort i en handvändning att köpa nytt, kostar gör det också.
För det andra så är jag inte direkt hågad att sälja ett hö med sådana värden..

Senast ändrad av en moderator:

Coffeaclub skrev:
Håller inte riktigt med om att man måste ge MINST 10 kg hö.

Jag kanske tog i lite men tycker att det är viktigt att dom får i sig ordentligt med grovfoder. Sen vet vi ju inte hur stor denna nordis är, kan ju vara en rätt stor en.
Sen är det ju svårt att säga utan analys och därför tycker jag att det är bättre att ge för mkt än för lite till att börja med.
Dock brukar ju energimängden vara ca 7-8Mj och 10kg ger då kanske en aning för mycket om det är en 152cm/600kg nordis... är det en 160cm/700kg nordis så kan det vara lagom däremot.
Jag förstår att ni reagade på att jag skrev minst 10kg - jag gav min egen (152/600kg) 9kg hö och 1-2kg halm.

Till trådskaparen JEFFA:
Om det inte är en väldigt stor nordsvensk så räcker nog 8kg hö men då tycker jag absolut att du ska ge den HALM att knapra på också. Gärna att den står på halm i boxen men annars om den står på spån så lägg in 1-2kg halm till den.
8kg kanske räcker näringsmässigt men det är i underkant för att deras magar ska må bra - därför är halm bra att lägga till (det inenhåller lite energi och ingen protein). :smirk:

Nu håller jag med dig! :p

Själv har jag ju en ganska liten nordis på ca 149 cm, 550 kg så ts-behovet uppfyller jag lätt med 9 kg hö. Iofs så går han i skogshage och äter förutom höet han får ute, bark, löv och barr så han tuggar ju på mer än bara grovfodret.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka