Nordlandshästen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

hej!
undrar om någon vet var dessa hästar finns har läst en bok om dom och där står att det finns sådana i både sverige och norge men har aldrig sett eller hört någon som har nordlandshästar.
brätta gärna om ni vet någon som har en eller flera!
en intressant ras! :) :)

Min lillasyster är halvfodervärd åt en :cool:

Docka heter hon (egentligen Syldocka eller något liknande) Hon är liten, tjock, mörkbrun och har den längsta, häftigaste man jag någonsin sett :eek:
Så sötast.
Ska ha en bild någonstans...

Sv: Nordlandshästen

Kul att höra att flera än jag är intreserade av dessa söta hästar! Försökte själv få i gång en tråd om dessa charmtroll men fick noll napp...
Min granne som är norska har ett gäng varav en 3-4 åring som hon skulle sälja för ett tag sedan. Har försökt att pumpa henne på lite information om dessa hästar men vi har lite språkproblem.:o
Hon påstår i alla fall att de är MYCKET snällare än islänningar som hon också har och går bra att sätta upp små barn på till och med.
Låter som en lämplig ras för mej som alltid har problem med busande,bockande rackare.:crazy:

När jag gick på ridskola red det en tjej i min grupp som hade en nordlandshäst. Lukas hette han.
Tjejen som ägde honom heter Sandra Karlsson från Grängesberg. Vet dock inte om hon här nån häst kvar då detta är iaf 5 år sedan:confused:

Hade en kompis som hade nordlandshästen Hårskas Jamte på foder, var medryttare på han då.. ska se om jag kan hitta någon bild.

Såg att tråden var gammal , men svarar i alla fall .
Det finns en tunn bok som pollux gav ut för x antal är sedan.

Innan vi köpte våran Nordlandshäst så läste jag mycket på norska sidor om rasen.

Nu har vi haft våran kille i 3år och tycker fortfarande att rasen är intressant.
Det är en stor häst i ponny format , villig att lära och tycker om varierande sysselsättning .

Det jag vet idag som jag inte visste för 3år sedan är att det är en hästras för ungdommar och vuxna , fast det är en "snäll" ras så är det mycket att hålla för ett barn.Man har mycket häst i händerna vid ridning . Dom är ju inte smäkra utan har groft framparti ( hals).

Min norska granne hade en inhyrd här för nåt år sen. Hon hade då ett föl som såldes tillbaka till Norge men mamma häst finns kvar här i närheten. Ser ut som en "urtidshäst" enligt mig =)

Jaha, så det är islandshästen som nordlandshästen är lik. Jag fick för mig att den liknade gotlandsrusset?

Har kollat runt lite nu...Hehe, jag trodde förut att den var mest lik gotlandsrusset som sagt :crazy:

Men nu undrar jag, vad är det för snack om att nordlandshästen inte fick exporteras ur Norge. Stämmer verkligen det?

Men nu undrar jag, vad är det för snack om att nordlandshästen inte fick exporteras ur Norge. Stämmer verkligen det?

Dei kan nok eksporteres no. Men for ein del år sidan var dei nesten utdødd, og då var det kanskje ikkje lov til å eksportere(?)
Det er i alle fall eksportert fleire til Sverige, men ikkje så mange dei siste åra, så vidt eg veit.

Har ganska stor erf. av nl-hästar. Men jag rekommenderar dem INTE som barnhästar - de kan ha ett ganska eget lynne... Dessutom är de hårda mot andra hästar också - har lätt att slå, även valackerna. Många har dessutom en STARK egen vilja i tillägg. De töltar INTE. Ganska framtunga o lågställda - passar bättre till körning, men gracila ben...
Rekommenderar hellre islandshäst eller fjordhäst (fast de också har mkt egen vilja...)

Lycka till!

//Feronia

jag har en hel fakta bok om dem och där finns det flertalet bilder när de töltar, och det står att de töltar oxå. så då gör de nog det.

jag har en hel fakta bok om dem och där finns det flertalet bilder när de töltar, och det står att de töltar oxå. så då gör de nog det.

Äger själv två stycken nordlandhästar och en islandshäst, har varit mycket på nl-hästutställningar i Norge och även skött en hingst och ett avelssto där - de ska enligt rasstandarden INTE tölta och det gör de heller inte!!
I boken Nordlandshästen från 1996 av Trine Boysen finns det 1 bild på sidan 18 där 2 nl-hästar töltar travtaktigt och det står att 2 nl-hästar töltat, men hon avråder bestämt från att lära nl-hästen tölta och de flesta kan förmodligen aldrig lära sig det. I Rasehåndbok for nordlandshest/lyngshest utgiven av landslaget för nordlandshäst 2003 står det på sidan 5 att bruksområdena för islandshäst och nordlandshäst IKKE är desamma och att det IKKE är önskvärt med nl-hästar som går passgång. Det står också att en isländsk ryttare har fått fram tölt hos någon nordlandshäst efter en tids träning.
Nordlandshästar överlag är mer avlade för körning och ponnytrav och är därför för lågställda och har för kraftiga frampartier för att kunna tölta. Det är dessutom lättare att rida en 3-gångare korrekt och i rena gångarter, speciellt om man vill tävla i vanlig dressyr.
En nordlandshäst som töltar är inte speciellt rastypisk.

//Feronia

Senast ändrad av en moderator:

Jag har själv en nordlandshäst och hästarna är jätte snälla. en jag känner, som bor i samma by som mig, har två stycken. den ena är en hingst. fast min häst är väldigt gammal, hon är 27 år :)

Hei! :)
Jeg bor i Norge og har en nordlandshest som heter Sygna. Hun er ei 2.premiert hoppe (sto) på 12 år. Tølt kan hun også, og jeg kjenner også mange flere som kan tølt. Har vært borti mange nordlandshester oppi gjennom årene, og de er min favorittrase. Nå som jeg endelig har fått kjøpt min egen premiehoppe, er planen å starte med avl av rasen. Første føllet kommer i juni 2010, og flere blir det nok! :)

-Christina

Det finns flertalet raser som kan tölta, även om de inte är avlade för det, så finns det även islänningar som inte tältar, även om de är avlade för det. Om man vill ha tölt är ju en individuell sak och råkar just den hästen man har ha den gångarten och man är en hobbyryttare gör det ju inget om man lär hästen tölt? I Tyskland töltas det med en hel del hästar, även om det inte är rastypiskt, men de satsar då på självaste gångarten och verkar inte vara rädd för den, som många här uppe i Norden verkar vara.

hej!
kom av en händelse in på den här tråden och även om den är gammal så ville jag svara ändå :)
Hårskas Jamte växte nämligen upp tillsammans med mitt sto :) hon är ett år äldre och de båda stod tidigare i ett stall i vittjärv (utanför boden) där även hans mor Jenta och ett till sto,Hera (undan Tutta tror jag) stod. Såg även att tutta var nämnd i tråden (stod i övre soppero tror jag) där även mitt stos halvsyster och bror stod (vet inte namnet på dessa två hästar, en fux hingst (helbror tror jag) och ett skimmelsto m. svarta ben,man och svans) Mitt sto är undan Belona och efter Prins Årvåk. Alla hästar som är i Svergie var/är samlade (uppgifter om ägarna) och finns med i ett register. finns inte så många hästar i Sverige opch det är inte många som avlar på dem eftersom man inte kan stambokföra dem i Sverige som renrasiga nordlandshästar utan som blandraser....

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 646
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
247
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp