Nordamerikanskt virus?!

hjärter_dam

Trådstartare
Kompisens stall har drabbats av något slags nordamerikanskt virus, som tydligen är mycket smittsamt. Enligt kompisen finns smittan i hagarna och hästarna dör vanligtvis inom ett dygn efter insjuknandet. Viruset sätter sig i tarmarna, om jag förstod det hela rätt. En häst har blivit smittad och diagnostiserad och står nu på Helsingborgs sjursjukhus. Hästen har fått sina tarmar sköljda hela helgen och har varit väldigt illa däran.

Vad är det här för något? Jag har aldrig hört talas om det innan, men det låter ju hemskt allvarligt. Är det någon här på buke vars hästar blivit drabbade?

Sv: Nordamerikanskt virus?!

Låter mest som grässjuka vilket troligen inte är vare sig virus nordamerikanskt eller smittsamt.
PL

Sv: Nordamerikanskt virus?!

Vad är grässjuka för något och varför får hästarna det? Är det vanligt *aldrig hört talas om det heller*?

Liknande trådar

Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
7 121
Senast: lilstar
·
A
Hästvård Jag måste bara skriva detta. Det var nåt som hände i vårt stall. En fin och underbar häst. Det började med att hon fick kolikanfall en...
Svar
14
· Visningar
2 605
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama