Noll motor - någon morot?

Chili

Trådstartare
Min nordsvenska pojk på 5 år är nästan helt utan egen motor och har så alltid varit sen han var föl.
I vintras har vi mest jobbat på att kunna trava utan problem vilket nu går okej, fast bara i skogen. På banan är det som att få en vägg att springa iväg och så fort jag saktar av till skritt stannar han.
I skogen kan han dock ibland få en släng av otrolig pigghet, inte nödvändigtsvis på väg hem, utan lite när han känner för det.
Fast oftast gäller reglen - har jag saktat av till skritt är det likvärdigt med att göra halt, enligt honom.
Jag vill börja på att lära honom galoppfattning, men det är sjukt svårt med tanke på att jag vet att han orkar, men helt enkelt inte vill...
Vad ska jag göra?! Han gick på havre i vintras med blev alldeles för busig, bockig och drog iväg, utan att för dens skull bli piggare allmänt, han blev bara tjurig.
Jag blir så trött på att behöva jobba fram varenda meter vi går, ibland lika sakta som en långsam åsna... :smirk:
Några förslag?

Sv: Noll motor - någon morot?

Känner igen beteendet! Har en sådan häst just nu... Det gäller först och främst att kolla att inga "andra" faktorer så som för låg energinivå pga. för lite/ fel foder, ovillig pga. utrustning den växt ur m.m.kan vara orsaker till problemet.

Har du redan kollat allt sådant så kan det bero på direkt insjuknande av LATMASK!
Jag har en del tips om det skulle vara så, hör gärna av dig:)

hehe japp, sedan födseln latmaks måste jag gå på :crazy:
när han var föl och skulle lära sig ledas stannade han vartannat steg, så matte blev väldigt uppgiven.. Sedan när han märkte att man var på väg hem sprang han nästan över en..
Alla råd är välkomna =)

Jag vill också ha tips... Min ponny är pigg och glad tills det blir minsta jobbigt, eller när han inte har lust längre, då stannar han... och står där....

.... skulle önska att vi kunde ympa lite mellan din o min pålle. Mitt "problem" är det omvända. Min vallack går alltid en aning för fort :smirk: (ibland betydligt mer än en aning)
Har tyvärr inget bra tips att ge dig .... möjligen det som du redan fått tips om gällande fodret då. Testa att tillföra mer energi... Själv håller jag mig till lågenergi-alternativen :cool:

Min egen erfarenhet av sega hästar är att man ofta driver dom för mycket, låter kanske konstigt för är de sega vill man ju gärna driva sig blå för att få fram dem. Så mitt råd är att testa att vara snällare med drivningen. Med det menar jag att du ska driva på hästen och direkt när hästen svarar framåt så lättar du på drivningen och det blir som ett sorts beröm. Sen ska hästen helst kunna hålla samma tempo med minimal drivning, hästen ska vara självgående för den behöver ju inte hjälp att gå, så fort du känner att hästen saktar in så putta lite hårdare med skänkeln ett par steg och så fort hästen svarar så lätta drivningen. Var noga med att inte tjata med skänklarna det kan få vilken häst som helst att segna till för hur roligt är det om någon hela tiden säger gå då, gå då ja gå då.
Börja med att få hästen att bjuda fram i skritt på långa tyglar, för får du fram hästen i ett friskt tempo i skritt så fortsätter den med det när ni travar. Skulle han segna till efter ett tag i trav så gå över till skritt på långa tyglar igen för att få tillbaka framåtbjudningen.

Lycka till

Har du någon att rida med? Min vanligtvis sega islänning, som bara vill tillbaks till hagen och äta :D , sparkade bakut massor med gånger och småsteppade fram när hon fick sällskap på uteritt. Snacka om en helt annan häst... Det gick från superseg till kanonkula :D !!

Jag har också en latmask hemma :love:

När han var tre-fyra så gick det knappt att rida honom för han ville inte gå fram. Varken i skogen eller på ridbanan. Det har sakta men säkert blivit bättre. Kondition och styrka gör MYCKET, och det kan man göra i skritt i början.

Omväxlande arbete, rid med sällskap (draghjälp!), och försök hitta någonting som motiverar hästen (utöver hagvistelse och mat då förstås :D ).

I mitt fall hjälper det att ha bommar och små hinder uppställda när jag rider, eftersom min älskar att hoppa så får man alltid bättre framåtbjudning om man skuttar över ett kryss halvvägs genom markarbetet eller så kan man använda det som belöning efter passet. Sedan gäller det också att hitta rätt sätt att rida sin häst på, och det kan vara nog så svårt! Jag har funnit med min att man måste vara POSITIV när man sitter på ryggen och tänka ”JAA, NU SKA VI HA ROLIGT!!!" :banana: fast det känns som om hästen är segare än kola (känner igen det där med att ”få en vägg att springa iväg”!).

Vidare funkar det inte att ha spö eller sporrar för då bli han bara sur och det vinner vi inget på. Man kan ha spö men då bara VIFTA med det, inte slå. Inte hålla emot för mycket med sätet utan tänka på att släppa fram hästen. Inte driva för hårt överhuvudtaget faktiskt utan BE om det, igen och igen, envist och tålmodigt och vänligt tills han gör rätt. Och för mig gäller det att värma upp ordentligt i trav innan vi ens funderar på galopp för annars funkar ingenting.

Han var seg att rida ut på också – läääänge – men maken och jag har tretat på och ridit ut tillsammans, jag på mitt hispiga fullblod och han på den sega valacken. Full galopp så ofta som möjligt och så mycket som konditionen tillät (vi byggde upp ridpassen med 5 minuter varje dag, och galopperna med 75-100m), det handlade inte om ”tjusig” eller korrekt ridning utan mycket tjo och tjim för att få igång honom. Till slut fattade han och efter ett tag började han tycka att det var riktigt roligt och bjöd själv. Det här gör vi fortfarande, och han är alltid mycket bättre att rida dressyr på om han gått ”snabbjobb” i skogen dan innan!

Vi försöker alltid avsluta ridpassen innan hästen är trött, för att han ska komma tillbaka till stallet med en positiv upplevelse, det ska kännas lätt för hästen, åtminstone i det stadiet han var då. Och sp får man inte glömma bort vila, ibland kan det göra underverk att ställa av hästen ett par eller fler veckor. Särskilt när de är unga kan de behöva tid att smälta information, eller helt enkelt växa på sig lite.
Ändring av foderstat har också hjälpt i mitt fall, en väl avvägd mix av havre, betfor och competition muesli samt lite mindre hö än vad han fick tidigare (han ÄR glupsk och går dessutom i gräshage hela dagarna), och så får han en sådan där ”boll” som man fyller med högfiberpellets. Håller honom sysselsatt länge och verkar aktivera hjärnan på honom på ett positivt sätt.

Han är 7 år nu och en dröm att rida! Visst kommer han alltid att vara lite lat av naturen, men han bjuder numera fint både ute i naturen och på banan :bump:

Det finns hopp alltså! Du måste helt enkelt vara envisare än vad han är, och utrusta dig med en ängels tålamod! Och en bra tränare som helst har erfarenhet av unghästar. Men framförallt, försök vara jättepositiv och energisk när du rider - det smittar av sig på hästen :banana:

Jag förstår vad ni menar, men ack vad svårt det låter när man känner sin häst!

Det där med att be om det lite, istället för att driva hela tiden, det kan jag förstå. Jag har provat i en liten utsträckning, och det varierar så mycket från gång till gång! Ibland måste jag va på honom i skritten i början när jag rider ut för annars går det saktare än min b-ponny på 26 år... Och så fort jag släpper med skänklarna går det saktare, saaktare, saaaktare....
medan vissa dagar är han steget före mig och bjuder med lätta steg. varesig han har stått i tre veckor eller galopperats dagen innan!

Och att rida på korta tyglar går knappt, för då är det stopp direkt. Jag rider med westernsadel, men mest för att det är bekvämast med tanke på hur stor han är, och man sitter så gött när han bockar iväg :devil: till hans stora förtret hihi.

Jag antar att tålamod är den stora nyckeln. han gick som sagt på havre innan, men satans vilken djävul till häst jag hade då. Tjurig, bockig, han stack varje dag, men gick iof att få stopp på honom snabbt.
Dessutom, jag rider alltid med spö, men om jag ber om något annorlunda tex. trav där vi oftast skrittar, rider med sporrar eller något annat "jobbigt" så blir han sur som ett sto med pms :crazy:

well well.. är väl bara att knega på och be snällt. och inte bli sur. hehe.

Jag säger som sunshine, ut och rid i skog och mark, skritt och trav, utan krav på dressyren, bara för att få upp styrkan och flåset... Inte så mycket hjälpmedel, dvs sporrar och dyl...

jag rider bara i skog och mark, nästan.. rider ibland på banan bara för att han borde lära sig det med.
men annars är det på kalhyggen o i djupa skogar han o jag trivs som bäst =)

Har du kollat upp så han är frisk, utrustningen är ok, din egen ridning är ok och att han får i sig den maten han ska ha så finns det (enligt mig) bara en sak att göra - lär honom bjuda fram. Du måste antagligen vara stenhård mot honom ett litet tag (gör du det rätt tar det nog bara ngn dag) och sedan kommer ni inte ha NGT mer tjafs. Det tycker jag är bra mkt schystare än att sitta och gneta år ut och år in. Lära ALLTID era unghästar att gå fram, det gör det så himla mkt bättre för hästen.

Sen måste man såklart ha bra koll på hur hästen fungerar. Växer de så blir de oftast automatiskt mkt slöare och kan tom ha ont av att arbetas över huvud taget, kanske bara ska gå i hagen några veckor. Men när det är "jobb" så är det jobb som gäller. Jag låter aldrig ngn häst "sega" varesej när jag leder dem till hagen, vänder dem i gången eller skrittar ut på en barbackatur i skogen. Och visst reagerar de flesta unghästar med att just sega eftersom de INTE FÖRSTÅR vad de ska göra och det FÖRSTA de måste lära sig är just att bjuda fram. VAD du än gör och VAR du är gör det så ska hästen bjuda fram. Har du ingen bjudning så har du inget att rida på (anser jag).

Fö så galopperade vi våra 3-årsston inom de 10 första gångerna vi red dem. Ena är jättepigg och andra var jätteseg. Hon lärde sig gå fram på ca 4 gånger (utan draghäst då eftersom vi inte hade ngn lämplig ryttare till honom ;) ) Båda går nu utan drivning (och utan att rusa ;) )i båda galopperna på bana och i skogen själva förbi det mesta. Är väl ridna ca 10 gånger var nu tror jag...

Vill absolut inte skryta, bara det att jag tror de flesta här _hatar_ mina metoder öht även om alla i min omgivning tycker hästarna rids rätt... :crazy:

tack för alla tips!
ska hem efter helgen o köra bootcamp med stackaren ;) weeeiiiiii.

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: lillamy73
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 550
Senast: akleja
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 593
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar