Nöjdaktigt korrekt...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
L

Laahra

Alla som sysslar med avel vill på ett eller annat sätt "skapa" en individ som ska vara trevlig att rida o vara friskt. Att ha en god exteriör hjälper att skapa goda förutsättningar för hästen. Man försöker därför öka de goda sidorna och minska de negativa. Tyvärr kan jag känna att när det gäller det exteriöra att det är svårt. Det som lite retat mig är att jag flertalet gånger haft hästar som fått bedömningen nöjdaktigt korrekt (benställning) och sedan en 7 el 8 i poäng. VARFÖR skriver inte domarna ut vad det är som inte ger hästen en 9 el 10. Jag kan till viss del själv se om det är nåt större fel, men för att utvärdera ett stos avkommers benställning behöver men något mer konkret! Jag har ju tagit dit min häst för att bli bedömd av proffesionella domare och för att jag ska kunna se vad stoet ger både negativt och positivt.! Någon annan som reagerat på detta?

Sv: Nöjdaktigt korrekt...

Nöjaktigt korrekt innebär att hästen är i princip korrekt i benstället men att det finns små avvikelser, som inte är tillräckligt stora för att behöva nämnas eller ha någon betydelse för hållbarheten. Dvs den är egentligen bra i benstället, men inte perfekt (FINNS den perfekta hästen?)
Vill du veta vilka dessa avvikelser är på just din häst, om du får ett sådant omdöme, så är det bästa att fråga domaren ifråga medan han/hon ser hästen framför sig.

Jag förstår precis varför man inte håller på att rabbla orsaker till varför man INTE får 9 eller 10 på benen. Dels tror jag faktiskt att det ibland kan vara svårare att motivera vad som inte är tillräckligt bra men att man, när domaren ser en häst med riktigt riktigt bra benställ så bara "vet" h*n det och ger ett högt betyg.

Nöjaktigt korrekt innebär att hästen är i princip korrekt i benstället men att det finns små avvikelser, som inte är tillräckligt stora för att behöva nämnas eller ha någon betydelse för hållbarheten. Dvs den är egentligen bra i benstället, men inte perfekt (FINNS den perfekta hästen?)
Vill du veta vilka dessa avvikelser är på just din häst, om du får ett sådant omdöme, så är det bästa att fråga domaren ifråga medan han/hon ser hästen framför sig.

Jag förstår precis varför man inte håller på att rabbla orsaker till varför man INTE får 9 eller 10 på benen. Dels tror jag faktiskt att det ibland kan vara svårare att motivera vad som inte är tillräckligt bra men att man, när domaren ser en häst med riktigt riktigt bra benställ så bara "vet" h*n det och ger ett högt betyg.

ok .då ska perfektionisten i mig lugna sig;)

Tack för svaret...men visst villman alltid veta lite mer:)

En del domare nämner muntligt då de läser upp poängen små avvikelser som inte har betydelse för hållbarheten.

Jag tycker att en 7:a är dåligt betalt för utlåtandet "nöjaktigt korrekt", då vill jag gärna ha en förklaring. En 8:a godtar jag dock utan vidare.

Jag tycker att en 7:a är dåligt betalt för utlåtandet "nöjaktigt korrekt", då vill jag gärna ha en förklaring. En 8:a godtar jag dock utan vidare.

Jag tror att folk glömmer att 7 är ett bra betyg, ung som att få ett G i skolan . Godkänt men inte mer.

Böjd att hålla med dig på den punkten.
Även om 7 också faktiskt är ett bra betyg så har jag aldrig sett annat än en 8 på en häst med utlåtandet nöjaktigt korrekt (vilket jag själv har fått på flera hästar, som har just smärre avvikelser utan betydelse...)

Jo, men är det ganska bra så vill jag veta vad som fattas. Är det bra nöjer jag mig.

Jag fick "Nöjaktigt korrekt, ngt rakhasig" betyg 7 och "Korrekt" betyg 8 på de två jag visade i år. Om 7 är dåligt för "nöjaktigt korrekt" borde väl utlåtandet "korrekt" ge mer än 8?

Nja...
Du fick kritiken Nöjaktigt korrekt, något rakhasig och betyg 7. Där är det "något rakhasig" som drar ner poängen ett snäpp.
Korrekt brukar kunna ge en 8 eller möjligen nån enstaka gång en 9 (då oftast kombinerat med någon ytterligare positiv kommentar - jag fick 9 på benen på en utställningsponny i höstas, med kommentaren "korrekt med bra bredd").

Någonting som glöms bort i denna fråga allt för ofta, är att detta är endast en bedömning, utav en domare som har genomgått en utbildning men bakom allt, så dömer han efter sin egen smak.
En domare har ett visst krav för att uppnå till en sjua en annan domare kanske kräver mindre eller mer för att kunna ge en sjua.

Rent teoretiskt så skulle det bara vara en domare som åkte runt i landet, för att vi uppfödare skulle kunna jämnföra.
Men som sagt, bakom allt så kommer den personliga smaken av typ osv fram.

Så för mig och för hoppnings vis också för dig och alla andra, så är huvudsaken att du som ägare till fölet är nöjd och att ditt avelsarbete slog väl ut.

GodJul och Gott Nytt år på er allihopa!

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 602
Senast: tuaphua
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 190
Senast: fridshem
·
Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 567
Senast: Paxinarion
·
C
Avel Ngn mer än jag som skulle vilja röra om i grytan vad gäller svensk avel? Många har synpunkter på att vi använder för mkt utländskt blod...
Svar
6
· Visningar
1 001
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka