Nötfoder till häst?

Å

Åska

Jag brukar inte lägga mig i men nu har jag stött på en häst som får nötfoder som kraftfoder. Ägaren hävdar bestämt att det samma innehåll i nötfodret (Nötfor?) som i Krafft Grund. Inte kan väl det stämma? Har inte kor en annorlunda Kalk/fosforhalt tex?
//Åska
 
Sv: Nötfoder till häst?

Framför allt så har hästar och nöt olika matsmältningssystem. Till att börja med så kan man inte jämföra analysgarantier på nöt- och hästfoder eftersom fodren har olika smältbarhet för respektive djurslag. I nötkreaturens våm bryter mikroorganismer ner kväveföreningar och bildar mikrobprotein som kon sedan utnyttjar i sin fodermältningsapparat. Så fungerar inte hästen eftersom den inte har någon våm, och ofta är proteinet i nötfoder av för låg smältbarhet för hästen.

Beroende på vad för sorts nötfoder hästen får så kan det mycket väl vara så att man till stor del använt samma såvaror som i hästfoder, men att näringsdeklarationen för nöt inte kan användas för häst samt att proteinet har lägre smältbarhet för hästen.
 
Sv: Nötfoder till häst?

Generellt sett ska man nog inte ge nötfoder till hästar men tittar man på ex vetekli på Granngården så står det Nötfor, Pigfor och Pullfor på det.

Så det beror på vilket nötfoder det är skulle jag vilja påstå.

mvh Jessica
 
Sv: Nötfoder till häst?

Jag tror att fodret var Nötfor, det var ett pelletrerat foder i varje fall.

Om fodret har en låg smältbarhet blir det då så att hästen inte kan tillgodogöra sig fodret?

// Åska
 
Sv: Nötfoder till häst?

Har använt mig av magtarmbalans för kalv och smågris på en häst med magkattar med utmärkt resultat, vet även att vet. rekomenderat detta till andra hästägare när inget annat hjälpt för att balansera upp magen.

Har läst om folk som fodrat sina gamla och tunna hästar med grispellets med gott resultat.

Läser man om ex. Hippos Nötbas så ser man att det innehåller mycket fibrer, fett och olja från frön och spannmål samt mineralämnen samt produkter och biprodukter från sockerframställning. För att minimera stärkelsemängden för hästen så skall man istället använda sig av just bl.a. mkt. fibrer och oljor istället, så jag finner det inte helt ointressant att använda det som hästfoder. Det som jag anser verka skilja åt är just att man på "kosidan" föredrar och har mer framåt forskning på just stärkelseområdet och vad som är bäst för djuret, men den forskningen börjar ju lite smått att komma upp nu även på hästsidan.

Vore intressant att få höra en riktig kunnig oberoende person säga sitt i detta..

MVH/
 
Sv: Nötfoder till häst?

Huruvida det är lämpligt att ge närningsmässigt eller inte låter jag de mer kunniga svara på... Däremot vet jag att det finns dom som gett kofoder till hästen och sedan åkt dit för dopning (travhästar)... :eek: Tror det var kakaorester i kofodret som gav ett positivt utslag på dopningprovet... man är tydligen inte lika nogrann med sådant när man tillverkar kofoder som när man gör hästfoder.

Måste bara inflika... Det värsta jag hört i utfodringsvär var några som gav sin ahäster RENFODER!! :eek: Vad äter renar? Lav... Lär ju inte vara tillräckligt för en häst... :crazy:
 
Sv: Nötfoder till häst?

Åska skrev:
Om fodret har en låg smältbarhet blir det då så att hästen inte kan tillgodogöra sig fodret?

// Åska
Ja. I stort sett kan man säga att smältbarhet beräknas genom att man jämför näringsinnehållet i vad man stoppar i ett djur med näringsinnehållet i gödseln. Det som inte kommit ut har alltså smälts och tagits upp i djuret (grovt beskrivet).

Idisslare kan utnyttja flera olika former av råprotein (egentligen kväve) än vad hästar kan, och generellt har råproteinet alltså en högre smältbarhet för nöt än vad det har för häst.
 
Sv: Nötfoder till häst?

sissu skrev:
Har använt mig av magtarmbalans för kalv och smågris på en häst med magkattar med utmärkt resultat, vet även att vet. rekomenderat detta till andra hästägare när inget annat hjälpt för att balansera upp magen.

Har läst om folk som fodrat sina gamla och tunna hästar med grispellets med gott resultat.
Eftersom man i stort sett använder samma råvaror i nöt- och i hästfoder så är det inget problem. Skillnaden är ju att foder till olika djur är anpassade till olika typer av fodersmältning. Beroende på vad man använt för grisfoder kan jag tänka mig att man fått en ganska stor överutfodring av protein, t ex.


sissu skrev:
Det som jag anser verka skilja åt är just att man på "kosidan" föredrar och har mer framåt forskning på just stärkelseområdet och vad som är bäst för djuret, men den forskningen börjar ju lite smått att komma upp nu även på hästsidan.
MVH/
Överhuvudtaget finns det ju mycket mer forskning kring utfodring av mjölkkor än vad det finns kring utfodring av häst, men som "sagt", forskningen går ju inte riktigt att applicera på andra djurslag...
 
Sv: Nötfoder till häst?

Ju högre smältbarhet även för häst desto bättre, ju mer fibrer och oljor desto bättre det ser man ju på många utlänska foder som kommit på marknaden som fungerar kanon. Så om då kofoder har en hög smältbarhet i form av detta vad är det då i fodret som inte är bra för häst också?

MVH/
 
Sv: Nötfoder till häst?

Salandge skrev:
Huruvida det är lämpligt att ge närningsmässigt eller inte låter jag de mer kunniga svara på... Däremot vet jag att det finns dom som gett kofoder till hästen och sedan åkt dit för dopning (travhästar)... :eek: Tror det var kakaorester i kofodret som gav ett positivt utslag på dopningprovet... man är tydligen inte lika nogrann med sådant när man tillverkar kofoder som när man gör hästfoder.

Måste bara inflika... Det värsta jag hört i utfodringsvär var några som gav sin ahäster RENFODER!! :eek: Vad äter renar? Lav... Lär ju inte vara tillräckligt för en häst... :crazy:

men var det inte pellets som renarna fick?
 
Sv: Nötfoder till häst?

sissu skrev:
Ju högre smältbarhet även för häst desto bättre, ju mer fibrer och oljor desto bättre det ser man ju på många utlänska foder som kommit på marknaden som fungerar kanon. Så om då kofoder har en hög smältbarhet i form av detta vad är det då i fodret som inte är bra för häst också?

MVH/
Jag tror inte att nötfoder är DÅLIGT för hästar. Däremot är det ju gjort för djur med en helt annan typ av fodersmältning så i nötfoder är åtminstone smältbarheten på proteinet sämre än i hästfoder. Proteinet i nötfoder har helt enkelt sämre kvalitet för hästar.

Det beror naturligtvis också på vilken sorts nötfoder man fodrar med, t ex skulle jag tro att kalvkraftfoder har ganska hög smältbarhet på proteinet även för häst. Kalvkraftfoder är anpassat efter att kalvarna inte fungerar som idisslare till en början. Däremot passar det dåligt till vuxna hästar, eftersom det är gjort för djur som växer väldigt mycket, och alltså har en hög protein/energikvot.

Eftersom nöt och häst har olika fodermältningssystem kan man inte använda analys för ett djurslag för att beräkna foderstat till det andra. Energi och smältbart råprotein stämmer inte, men däremot bl a råprotein, råfett, stärkelse, NDF och mineralerna.

Olika djurslag kan ha olika behov av mineralämnen och vitaminer och påverkas olika av balanserna mellan mineralämnen, så det kan man ju också tänka på.
 
Sv: Nötfoder till häst?

Nu har jag pratat med en foderkunning.

H*n sa att det går att fodra med nötfoder om det är en häst som ingentingen gör, men man måste då räkna på vad den behöver för tillskott och i och med att hästen har svårt att tillgodogöra sig maten så är det lite som att elda för kråkorna.

// Åska
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
500
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 681
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Valet i USA
  • Frukost på språng

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp