Nöjd med alla avkommor?

Jessica.B.

Trådstartare
Jag har varit inne och läst lite då och då men ska inte säga att jag varit aktiv.

Det jag är mest förvånad över är att alla tycks tycka att deras avkommor har blivit fantastiska. Jag vet inte om det är jag som är för kritisk men jag är långt ifrån nöjd med alla mina.
Hur tänker ni kring detta?
Tittar ni med kritiska ögon på era hästar? När jag tittar mina hästar så är jag väldigt kritisk, enligt många kanske för kritisk.
När fölen kommer så har jag blivit besviken många gånger då de inte har blivit vad jag tänkt mig.

Detta är ingen tråd som menar något illa. Jag är bara nyfiken på hur ni ser på era hästar.
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Nå, min lilla tuffs var ju dömd att bli älskad bara hon kom i rätt skepnad och inte med t.ex två huvuden. Hon är undan mitt hjärtas häst, ska stanna hos mig och är min första uppfödning.

Jag är hemskt nöjd med henne, hon är mer än jag vågat hoppas, men visst kan jag se kritiskt på henne också: hon har lite lågt ansatt hals, som är lite kort och rak, kort rygg, brant bog, oproportionerligt stora öron... :p gångarterna är jag dock nöjd med, hon gillar att hoppa över saker i hagen, är snäll, tuff och nyfiken men med en räv bakom varje öra.
Jag tror att trots att hon inte är det flottaste fölet med den mest attraktiva pappan så är hon ändå precis rätt för mig. ;)
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Jag tycker att "allt beror ju på vad man jämnför med" ;)

Jag har inte fött upp några os hästar (dock är den äldsta bara 7 i år)
Men som med ALLA hästar så har ju mina både för och nackdelar :)

1a hästen)
+ snygg gummibollsmodell, trevliga gångarter klass 1 på kvaliteten, hoppade bra diplom på kvaliteten.
- JAG tyckte att han blev tråkig och tittig när jag kastrerade honom. Blev även ifrågasättande i sin personlighet och kunde dampa för "ingenting".
Är nu såld till en elitryttare och där går det bra vad jag har fått höra :)

2a hästen)
Undan mitt älskligssto och som Cajsa också skrev; dömd att vara älskad oavsett ;) men om jag ska vara kritisk så har han lite högt ansatt hals vilket gör att den lätt ser lite tanig ut när han inte är rejält musklad, lite högt och toppigt kors som med mycket muskler gör att det ser ut som att han bara består av en ända stor rumpa ;)
Han har över tyvärr som körhäst lärt sig att gå i passgång vilket han gärna gör när han blir exalterad eller pigg.. :cautious:
Största minuset är dock att det blev en HAN OCH INTE EN HON ;)
+ är fantastiskt lätt riden och mjuk i munnen trots sin storlek (175 cm...) väldigt trevliga gångarter och har mycket lätt för samling. Lite skvättig när man rider ut men går ända fram överallt och är alltid med på galna upptåg.
Suuuuuuper snäll :love:

Häst nr 3)
- att hon har lite klen hals i övrigt är hon väldigt korrekt byggd.
Bra skritt och trav men lite kort "Bambi galopp"
+ Hoppar otroligt väl och är väldigt modig!
Såldes till en satsande familj som yngre då bara precis insutten så visades bara i löshoppning för spekulanterna och hoppade då 140 lätt som en plätt 3e gången hon löshoppades. (Jag hade dock aldrig höjt så mycket om det inte var för att spekulanterna inte insisterade.. Men det är kanske så man som spekulant sållar agnarna från vetet..?)
Hon reds in där i 6 veckor ca innan hon kom tillbaka till mig då det visade sig att hon var dräktig...
Hon fick "absoluta topp betyg som ridhäst" och dom tyckte det var mycket tråkigt att lämna tillbaka henne.
Hon ska nu sättas igång igen efter att ha varit mamma.

Häst nr 4)
Också undan min älsklingshäst ;)
- att den blev en pöjk ;)
Stor men otroligt snygg och välpropertionerlig!
Har väldigt mycket i huvudet så ibland kan "koncentrationen" brista.. :banghead:
Tror ibland att han kan och vet allt själv och tyvärr måste han ibland gå på en nit för att lyssna.
Kunde haft en bättre trav!
+ otroligt välvillig när han väl lyssnar, älskar beröm och att göra rätt. Väldigt modig och ger sig på allt. Har kapacitet, mod och hjärta för större klasser, men tyvärr ligger jag som ryttare efter honom och kan kanske inte alltid ta tillvara på han kapacitet.
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

I det stora hela är jag nöjd med min uppfödning. Har endast en, & det blev en hingst. Tyvärr fick han "fel" färg, han är silversvart... Men många andra tycker att det är en fin färg iaf (: Har tittat ganska kritiskt på honom.
Han rör sig mycket bra & verkar ha mammas lynne, fast något "mildare" han hon var. Han blir 1år iår, så ska bli spännande att se vad det blir av honom :) Min förhoppning är att han ska kunna bli avelshingst & min nästa tävlingshäst :) Som det ser ut just nu verkar han räcka till.
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Mina avkommor är ju inte så gamla än men samtliga har blivit bättre än vad stona är vad jag kan se hittills.

Mitt ena sto har lämnat dessa 3.
2011:an är lite liten, knappt 160 cm. Kunde önska mig bättre gångarter, iaf galoppen iom att det är en hopphäst. Hoppar trevligt vad vi kunnat se på det lilla hon hoppat än. Blir lätt spänd, men inte hysterisk utan stannar liksom till istället. Ska bli kul att se henne utvecklas, men hade jag betäckt henne så skulle jag lägga en hopphingst som kan ge mer galopp och storlek.

2012:an är såld, men han är större, rör sig bättre. Har inte sett honom göra ett språng än så hoppningen vet jag inte. Trevligt psyke. Högställd, ädel.

2013:an är grövre än de andra två, och redan nu större än vad dom var vid samma ålder. Cool i psyket, bryr sig inte direkt om saker. Stor, vägvinnande galopp men skritt och trav, ja hon lär ju aldrig bli nån grand prix häst i dressyr..

Så när jag tittar på dessa avkommor så syns ganska tydligt att dom fått sina fäders typer, ingen är särskilt lik henne. Och utifrån det hon lämnat hittills så vill jag ha hopphingstar som nedärver gångarter, viktigast galoppen och som kan ge lite storlek. Stoet är 160 cm och jag tror inte nån av avkommorna blir mindre, men blev lite väl mkt chansning med Hip hop-avkomman (2013) där hip hop ändå brukar kunna ge lite smått.. Alla avkommorna har varit korrekta i benen.
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Den bästa häst jag fött upp var nog ändå min första, och han föddes -91. Sen har det väl varit lite varierande kvalitet, jag hade en som fick spatt som femåring och det är jag ju verkligen inte nöjd med, ush så tråkigt på en annars fin häst.

Den senaste som nu blir fyra i år har många fina kvaliteter tycker jag, men ett minus, hon är liten så visst är jag lite besviken på just storleken (161). Sen kunde hon varit lite mer långbent som hennes mamma var.
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Jag är absolut inte "nöjd" med alla uppfödningar (ca 30 st). Men man lär sig ju med åren! Alla hästar har iofs sin personlighet så man finner ju goda egenskaper hos alla.

Man kan ju lättare jämföra om man får några stycken per åt också, så man har jämnåriga.

Jag byter ut avelsston som inte levererar i enighet med mitt avelsmål.
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Absolut inte

Sto nr 1 och vår första häst. F 1980 (således död sen x år) Liten äldre modell med idel gammal svensk stam. Gav 3 avkommor hos oss, -94 grov äldre modell tyvärr mkt typ och gångarter efter mamman så pappan syntes inget mer än färgen, -96 e fullblod visa efter avkomma 1, men blev helt på fullblods sämsta gångarter mm och lite liten, fick en hovbensfraktur som 4åring och således avlivades. -98 e känd hopphingst, liten (ca 163) modell men stooooorgalopperande tävlad m plac upp till 120 och har kap för mer men ägaren vill inte hoppa högre (fullt förstående ;)

sto nr 2, undan Elitmamma (poängmässigt, men ägarna skickade inte om det :banghead: ;) ) uu A prem (skulle således säkert med kunna fått Elit)
Syskon i svår klass hoppning. Lämnat två avkommor tidigare utan meriter,
f 98 känd hopphingst, tävlat 140 m plac m junior, nu troligen skadad sen många år (senproblem efter en tävling utomlands)
f 02 e dressyrhingst, elitsto
f 04 e dressyrhingst, tävlad MSV C kvalad Msv B sen sålde jag honom
f 06 e ej gdk hingst, ingen aning vad den gör idag
f 09 e hopphingst, klass 1 hopp som 3 åring
så väntar på 1 poäng till på nån av avkommorna för att få "ansöka" om Elit på henne med

Nu köpt 2 st ston från Holland med mkt bra hoppstam som jag tänker avla på ... Den ena har jag ägt i 3 år nu och kunde inte va mer nöjd över märren och hoppas på hennes framtida avkommor, den andra kommer på onsdag, men ser bra ut på bilderna ;) och har tävlat 130 som unghäst.
Bägge är röntgade UA på benen. (ena i sverige, den andra i holland)
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Jag är i stort sett nöjd med de hästar jag fött upp ( 27 stycken hittills), man får vara glad att man får friska föl.

Däremot så har alla hästar olika egenskaper som man tycker mer eller mindre bra om. Nu säljer jag oftast mina uppfödningar inridna, någon har sålts som föl, och jag har sparat ett par favoriter till avel (ston). Ett sto lämnade två avkommor hos mig med väldigt skarpt temperament, så henne tog jag ur avel eftersom jag själv tyckte det blev för mycket. Dock är dessa två avkommor sålda till tävlingsryttare som har framgångar med dem på tävlingsbanorna, men somsagt inget temperament jag ville föra vidare i min egen avel. Jag är ändå nöjd med dem nu eftersom det går bra för dem och de passar de ryttare som köpte dem. Jag har också haft ett par "fula ankungar" som blommat ut väldigt sent, men bara för att de inte varit snygga som föl/unghästar så har de utvecklats mycket under ryttare med rätt träning och varit bra sporthästar.
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Jag är väldigt kritisk är jag kollar mina avkommor och ser nog inte det positiva utan vad jag vill förbättra :crazy:

Går igenom hingstar och kollar föl e hingstarna hela vintern och ser jag något på hingst eller fölungar som jag inte gillar så dissar jag hingsten ..

Dock tänker jag nog iår göra en chansning ,så det får vi se sen vad det blir för resultat ..
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Jag är supernöjd med min 11a, men fölet jag fick i år kan jag säga att jag är lite mer kritisk mot, hon har dock kanonbra temperament, och hon är hoppavlad, så jag kan ju inte begära att hon ska röra sig som Totilas då detta inte ens är vad hon är avlad för, men klart man är kritisk, det måste man vara!!
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

När man skriver på buke är det klart att alla uppfödningar är fantastiska ;)

Nej, skämt åsido så tycker jag att jag kan se kritiskt på mina uppfödningar (eller, har bara en som är min egen med 4 st som är födda här).

Första uppfödningen som även är nuvarande avelssto rör sig högst ordinärt och har taskig mun. Hennes första avkomma har kort skritt och är framtung. Årsfölet rör sig ännu inte så bra som jag hade hoppats på. Och så har vi en uppfödning u. ett inlånat sto som har väldigt svårt med balansen och bärigheten i galoppen.
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Tycker det här var spännande läsning.

Lite hur jag ser på de jag har fött upp. Tyvärr inte så många men men (har även fött upp lite travare och lite ponnyer men de räknar jag inte ).

Försa omgången blev det bara en. Var nöjd med vad som kom.

Andra omgången kom det 3. De hade för mång brister. En av dem fick diplom på kvalitén men tycker inte den har "det" ändå.

Tredje omgången fick jag 3 var av två var jag nöjd med. Lite små brister men annars det jag sökte. Båda har fått diplom. Tyvärr så fick jag ta bort det ena stoet till en av avkommorna då hon hade skmsjukan.

Fjärde omgången miste jag ett föl och det andra blev långt ifrån det jag hade hoppats på. Dessa stoet har jag inga fler föl efter.

Femte omgången fick jag bara ett föl. Var ganska nöjd med henne trots fel färg;) . Detta är ett helsyskon till ett av tredje omgångens föl. Där fick jag en liten vink om vad detta sto lämnade. Båda avkommorna var utåt tåade höger fram och det är stoet med. Och att skritten borde förbättras.

Sjätte omgången kom det 5, var av en jag miste. Självklart var det något extra med den då det blev en ängel ;) . Av de andra fyra blev det en som jag tyckte blev bra (syskon till tredje och femte omgångens föl). Men skritten saknas även där och lite utåt tåad. En av dem hade jag höga förväntningar på och när detta föl kom så började jag nästan grina. Men jag brukar säga att hon är ju snäll i alla fall och kommer säkert göra någon glad. De andra högst mediokra.

Sjunde omgången blev de tre. En var jag väldigt nöjd med trots att det blev en spindel. andra är förfärlig och den tredje kan nog bli trevlig.

Så nu är jag ganska säker på vad ett av mina ston lämnar. Alla blir av samma typ har en bra trav och galopp saknar skritten. Tyvärr så är storleken lite varierande och de blir lite utåt tåade. Har provat med tre olika hingstar och får nästan samma resultat. Valde att inte betäcka detta sto i fjol men kommer att betäcka henne i år.

Mina andra ston har inte fått tillräckligt med avkommor så de kan jag inte bedöma. Håller de inte måttet så får de gå till någon annan.

Mitt mål är inte att föda upp hobbyhästar.
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Inyala är min alldra första egna uppfödning e BH Zack och mitt eget sto Julie Chexx xx. Mina föräldrar föder ju upp fullblod, och där tittar jag rent på helheten på dom fölen. Vinklar och sånt kan jag inte så mkt om, våra ska bara springa fort!

Inyala har jag tillverkat bara efter mitt hjärta, inga som helst förhoppningar på att rida GP eller 150'hoppning utan jag ville helt enkelt ha en avkomma efter mitt sto Julie som är den mest fantastiska individ. Hon är lugn, godhjärtad och mkt klok. Rent exteriört är hon ingen hit, förutom hennes unika bläs;) Jag valde en hingst som jag vet nedärver starkt och som inte var fux!

Inyala är rent exteriört både lik mamman och pappan. Pappas färg, två vita dressyrstrumpor bak och en prick på sned och mammans hals och överlinje. Är lite orolig för benställningen, men kommer garanterat duga att luffsa runt på i skogen och några enklare klubbtävlingar.

Det jag mest är besviken på, som var det jag önskade mest är väl mentaliteten. Mamman är ju en perfekt häst rent mentalt. Skulle kunna ta henne i grimma och gå ner en dag på stan typ, inget bekommer henne. Att rida, det finns go i henne men lite fullblodsslö haha

Inyala är väääääldigt känslig. Hon är dock väldigt lyhörd men är väldigt flockbunden, och något ängslig. Eftersom hon är lite osäker har hon kommit på att mot de andra fölen funkar det att lägga öronen bakåt för att få respekt. Hon är som en jäkla drake ute i hagen!! Men det har som sagt med osäkerheten att göra. Sen tror jag att mamman har gullat lite för mkt med henne. Trots att hon gick i hage men fem andra ston och deras föl så gick hon helst med mamma. Mamma häst fick gå kvar längst (sist) med Inyala och de andra fölen för att Inyala skulle bli självständig....

Men jämför man med de andra fölen som är rena fullblod, dom är dynamit! Hon går som ett ljus trots att de andra skuttar om man leder.

Men i det hela är jag mkt nöjd! Har lite att pyssla med som tex henne självförtroende men hoppas på en kalashäst:love:

ÅH JA! Jag slapp få en FUX hahahah
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

För mig har det varit både ris och ros.

Vissa avkommor har inte alls blivit som jag hoppats. Måste säga att de flesta av dem föddes i början av min "bana" som uppfödare, när jag kunde för lite och hade för lite erfarenhet.

Numera vet jag lite mer om vad jag kan förvänta mig av olika kombinationer, men det är alltid en gencocktail och man kan verkligen bli överraskad ibland.

De två ston, födda -12, som jag har sparat är jag mycket nöjd med.

Så får vi se hur årets småttingar blir, gamla beprövade linjer men ändå- kan bli överraskningar åt båda hållen!
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Ni som har tagit fler föl på samma sto, vore intressant att höra om och isåfall hur ert hingstval har påverkats av tidigare resultat? Eller är det mer att man provar den hingst som man gillar bäst det året, bland de som finns att välja på för året?

Dvs, om man ser aveln som en möjlighet att testa intressanta hingstar, eller att lära sig vad som passar bäst till ens sto, mot bakgrund av vad som blivit bra och mindre bra tidigare?
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Måste tillägga, som svar till Jessica.B, jag håller verkligen med dig om att det tar ett tag att inse vad ett sto lämnar. Man måste kombinera henne med flera hingstar för att få ett hum. Samma sak med hingstarna förstås, men de har ju större spridning och används på många olika ston varje säsong. Lite lättare att se hur de förärver sig.

Jag har ett sto som jag är ganska säker på. Hon har lämnat bra med alla hingstar hon provats med. Hon kommer ur en gammal förärvningssäker stolinje, och nu är hon dräktig med en hingst ur en gammal förärvningssäker hingstlinje- är rätt nyfiken på vad det blir! Jag är lite av en fegis, och vill gärna använda sånt som är gammalt och tryggt ....:D
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Jag har väl drygt 30 avkommor på mitt samvete och de allra flesta är jag nöjd med, utifrån förutsättningarna. Det betyder inte alls att alla är fantastiska utan snarare att utfallet har blivit någorlunda i närheten av vad jag förväntat mig och hoppats på.

Ni som har tagit fler föl på samma sto, vore intressant att höra om och isåfall hur ert hingstval har påverkats av tidigare resultat? Eller är det mer att man provar den hingst som man gillar bäst det året, bland de som finns att välja på för året?

Dvs, om man ser aveln som en möjlighet att testa intressanta hingstar, eller att lära sig vad som passar bäst till ens sto, mot bakgrund av vad som blivit bra och mindre bra tidigare?
Både ja och nej.
Jag har tidigare haft några egna hingstar och några lånade på station och då har jag huvudsakligen använt dessa till stona (shetland). Halvbloden har jag fått så få avkommor efter så där har jag gått efter tycke och smak. Men fullblodsstoet sålde jag ju när jag insåg att hon lämnade bättre gångarter än hoppning och jag vill avla hopphästar.
NF-stoet har fått en avkomma som trots helt hoppinriktad pappa rör sig riktigt riktigt bra, så där kommer jag välja gångartshingst nästa gång. Fast det har varit planen hela tiden...

Jag tycker att en av de mest spännande sakerna med avel är att försöka hitta den ultimata hingsten till sina ston och et handlar ju då både om magkänsla och utvärdering av tidigare avkommor samt av stoets stam.
 
Sv: Nöjd med alla avkommor?

Pappas gamla sto som han hade precis innan han slutade tävla tog vi 2 avkommor på när hon inte blev bättre efter operationen för lösa benbitar.

Hon hade e.Swift och ue.Tissot bakom sig.

1:an tog vi Electro på och 2:an Bourbon. Dom kunde inte vara mer olika!

1:an är grov och lugn som en filbunke. Bra steg och hoppar kanonfint men dock helt utan känsla för det! Riktig tant häst ;) Honom kan man säga upp vem som helst på och han gör sällan någonting. Riktigt fin!

2:an är smäcker och väldigt mycket fullblod över. Hon är "sprättig" i sina gångarter och har ett jävla humör både om man ska hantera henne från marken eller från ryggen. Jävla ragata rent ut sagt :p Men hon hoppar hus och hon har verkligen huvudet för det också! Kommer aldrig våga sälja tanten, är rädd att hon har ihjäl någonO_o Fast med hennes stam får man kanske skylla sig själv ;)

Utseende mässigt om man ser till färger och tecken så är de identiska med hur mamman såg ut! 2:an är väl den som har flest av stoets personlighetsdrag.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
914
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
985
Senast: Lady_S
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 825
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 720
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp