K

Krukväxt

Hej, jag har gått och grubblat på en sak... Finns det någon form av broms i utrustningsformat som man kan sätta på hästen? När den skenar eller man känner att det går för fort etc. Hoppas ni förstår, blev lite lummigt :crazy: ;)

/ Juli.

Sv: Nödbroms

Det finns ingen "nödbroms" som man kan sätta på hästen att dra i när det går för fort. Den nödbroms jag brukar använda mig av när hästen sticker iväg eller skenar är att dra kraftigt i ena tygeln så att man får in hästen på en volt och då automatiskt får ner farten.

Var så nyfiken, tycker det finns så mkt grejer i hästväg så det skulle säkert lika gärna kunna finnas en broms, kanske :D. Och dra i ena tygeln metoden är jag väl medveten om, tänkte i banor utöver den..

/Juli.

Senast ändrad av en moderator:

Du får gå in på närmaste skeppshandel och köpa ett sånt här:

f13504-1.jpg

:D

I en bok om hovlära som jag har finns det en bild på en specialsko med en fastsvetsad ring där man ska sätta ett rep att dra undan benet för hästen med när den skenar. Men något säger mig att det finns vissa avigsidor med metoden...

Låtar snarare som en bra ide att lära sig rida hästan man sitter på innan man ger sig ut och "skenar"Säkerheten framför allt.

ah, lär mig rida! Jag måste vara hopplöst projekt som försökt rida i 8-9år men fortfarande råkar ut för hästar som skenar eller sticker!

Ärligt, var det värkligen så bra svar? Visst, klart hon inte kan ha en nöd-knapp att trycka på, men ditt svar är dumt tycker jag. Jag råkar dessutom ut för hästar som sticker inne i ridhuset hela tiden, även om jag får ner dem, så sticker dem och springer ifrån mig en långsida eller något ibland, och jag har inte ett piss att säga till om. Så vad borde jag göra då, eftersom jag inte borde rida ut om min häst skenar, men jag är ju inte ute!?
Blah.

Läste en grej i en bok en gång, att om hästens skenar så kan man dra den i ena örat... ;) Har aldrig provat och vet inte om jag kommer att göra det ngn gång heller ...

lill_flesky skrev:
Läste en grej i en bok en gång, att om hästens skenar så kan man dra den i ena örat... ;) Har aldrig provat och vet inte om jag kommer att göra det ngn gång heller ...

då gäller det att man kommer åt örat med :p

Min häst är rätt grym på att sticka iväg ute i skogen. Sist testade jag ett knep som jag läst i någon gammal bok och det var att driva på ännu mer när han tokskenar (i det tillståndet går det inte få kontakt med honom).

När jag i det läget drev på och tänkte att "nu din lilla :devil: ska du få springa" blev han så paff att han bromsade upp tillräckligt länge för att jag skulle få ut honom ur hypnosen och tunnelseéndet där han bara plöjer. Värt ett försök.

/Isa

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 686
Senast: Murray
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 555
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 891
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning