Sv: No foot, no horse. Förbannade regnande!!
Hej Kopparberg!
Min Kokopelli har äntligen ordning på sina fötter efter att i flera år har stapplat runt på grusvägarna som om han gick på glödande kol.
Jag bytte hovslagare för en tid sedan och bad då om sulor p g a hans ömma fötter men min nye sade att sulor kan vara rena döden för sulömma hästar. Det trycker liksom hela tiden och min nye hovslagar sade bestämt ifrån. Vi provar utan först sa han hästar med ömma fötter ska egentligen inte ha sulor...
.
- Nähä!
Min lilla värld ställdes på ända. Hade jag inte fattat nånting? Jag som alltid tyckte att Kokopelli var bättre på vintern MED snösulor än utan på sommaren. Och det var säkert sant DÅ fast det fanns nåt jag inte tänkt på.
Vad har då hänt kan man undra? Tja en ny hovslagar som äntligen brydde sig om att se till just Kokopellis hovar och att Kokopellis hovar blev naturligt Runda istället för lite lätt avlånga. Han såg till att trakterna började jobba igen slår t.ex inte i bakre sömmen för att trakten ska kunna vidga sig ordentlig och jobba. Lägger ut där hovarna behöver återfå en naturlig form och har höjt trakten en anings aning.
-Herregud tänkte jag när han skippade sömmen, de där skorna sitter inte till helgen ens en gång på Kokopellis svamp-hovar.. Men tji fick jag, skorna sitter som berget och inte en tappsko på 8 månader. Inte ens i denna gegga.
Kokopelli har aldrig varit så fin i fötterna som nu. Lustigt nog har hästen mindre skostorlek men större fötter....???
Som en märklig bieffekt förutom att det ser bättre ut och han går bättre är faktiskt han inte alls är lika öm längre. Det ska vara en rejäl sten för att han ska reagera och han som struttade för minsta grus tidigare. AJ AJ! Det är mycket bättre.
Fråga mig inte hur sulömheten kunde försvinna nästan helt men det gjorde den. Det är som att när hoven fick jobba som den skulle och i en bättre vinkel så försvann det där onda som irriterade hela tiden.
Så när du letar efter lösningar till din häst. Var öppen för alternativ som du absolut inte tänkt på...
Vänliga varma hälsningar Kokopelli i samma blöta.