No foot, no horse. Förbannade regnande!!

Sv: No foot, no horse. Förbannade regnande!!

Mitt sto hade början till bärrandsröta i bakhovarna för ett år sedan, och hovarna smulade väldigt. Inte blev det bättre av att det var fuktigt ute heller.
Hovis tipsade om att jag skulle ge biotin, och jag lydde naturligtvis vilket jag är tacksam för idag. Bestens hovar håller kanonkvalitet trots den leriga hösten.
Jag köpte B****s, billigt och bra :)

Immer

Jovist iofs är grus billigare än stenmjöl, men det måste ju ha gått åt väldigt många ton till 72 kvm om ni har så tjockt som du sa. Anledningen att vi valde att ta lastbil är just den biten att det väger så enormt mkt går bara på en liten fjuttig hög på ett vanligt släp. Utspritt blir det ju ingenting alls av det tex gjorde vi av med 8 ton bara i spåret till skrittmaskinen när vi anlade den och då var det ändå inte tjockt.

För övrigt tillbaka till trådens egentliga ämne. Mitt ena fölsto börjar nog också få problem med sina fötter, märkte häromkvällen i ridhuset att hon inte alls var på hugget som vanligt och när jag tittade på när hon rörde sig i hagen idag så rör hon sig precis som hon gjorde när hon var ömfotad i vintras när det var knaggligt (då la vi skor på henne) hon har den tradiga typen av hovar som flisar sönder sig och har inte varit allt för vacker periodvis nu när hon gått barfota med föl, där har jag ju tyvärr ingen val möjlighet hon måste ju vara ute vill ju inte precis ha ett föl stående inne. Får nog börja överväga att avvänja fölis nu för att tro att det skall sluta regna är väl bara något man kan drömma om.

Har du funderat på var vännen fick mattan ifrån :crazy:

Immer

Japp. Från sitt jobb så klart. Han är platschef så vi köpte "slattar" , alltid fem meter breda men i varierande längd, mellan två och åtta meter. Då bör man tänka på att skarven bör överlottas med en meter så ej leran tränger upp. Tror pri;) set blev 3 kr m2 som vi betalade in till ett konto som tillhör vägverket. Tänkte du på något annat??

Jo, du har helt rätt. Det går inte köra grus på vanligt släp. Min söta rara doa gubbe snickrade hemma hos en snubbe som har lastbil som sedan fraktade en del av gruset till oss. Det är alldelles för dyrt annars att beställa grus!

Känns tryggt med den förklaringen.
Jag blev lite rädd ett tag.....:crazy: ;)

Immer

En sak jag funderat på länge.....är för trött nu....Hörs i morgon....
Herregud vad jag undrar....

Det är rättså intressant också att se att det verkligen är regnet som är orsaken. När min häst, som jag berättade om, i princip var halt förra helgen/i början på denna veckan hade det regnat mycket i några dagar. Hagen var alldeles geggig. Nu har det inte regnat på ett tag (peppar, peppar) och det har torkat upp märkbart. Hästen rör sig nu helt normalt. Springer och busar i hagen som vanligt. Det blir nog t. o. m. en försiktig liten ridtur i dag eller i morgon. Men skor ska på på bak när hovis kommer om någon vecka, för jag vill inte utsätta min pålla för ömma fötter så fort det blir gegga. Hon har, enligt hovis, bra hovar men antagligen rättså tunna sulor så hon pallar inte att vara bekväm barfota i alla situationer.

Hej Kopparberg!

Min Kokopelli har äntligen ordning på sina fötter efter att i flera år har stapplat runt på grusvägarna som om han gick på glödande kol.

Jag bytte hovslagare för en tid sedan och bad då om sulor p g a hans ömma fötter men min nye sade att sulor kan vara rena döden för sulömma hästar. Det trycker liksom hela tiden och min nye hovslagar sade bestämt ifrån. Vi provar utan först sa han hästar med ömma fötter ska egentligen inte ha sulor...:confused: .
- Nähä!

Min lilla värld ställdes på ända. Hade jag inte fattat nånting? Jag som alltid tyckte att Kokopelli var bättre på vintern MED snösulor än utan på sommaren. Och det var säkert sant DÅ fast det fanns nåt jag inte tänkt på.

Vad har då hänt kan man undra? Tja en ny hovslagar som äntligen brydde sig om att se till just Kokopellis hovar och att Kokopellis hovar blev naturligt Runda istället för lite lätt avlånga. Han såg till att trakterna började jobba igen slår t.ex inte i bakre sömmen för att trakten ska kunna vidga sig ordentlig och jobba. Lägger ut där hovarna behöver återfå en naturlig form och har höjt trakten en anings aning.
-Herregud tänkte jag när han skippade sömmen, de där skorna sitter inte till helgen ens en gång på Kokopellis svamp-hovar.. Men tji fick jag, skorna sitter som berget och inte en tappsko på 8 månader. Inte ens i denna gegga.

Kokopelli har aldrig varit så fin i fötterna som nu. Lustigt nog har hästen mindre skostorlek men större fötter....???

Som en märklig bieffekt förutom att det ser bättre ut och han går bättre är faktiskt han inte alls är lika öm längre. Det ska vara en rejäl sten för att han ska reagera och han som struttade för minsta grus tidigare. AJ AJ! Det är mycket bättre.
Fråga mig inte hur sulömheten kunde försvinna nästan helt men det gjorde den. Det är som att när hoven fick jobba som den skulle och i en bättre vinkel så försvann det där onda som irriterade hela tiden.

Så när du letar efter lösningar till din häst. Var öppen för alternativ som du absolut inte tänkt på...

Vänliga varma hälsningar Kokopelli i samma blöta.

Steel Joint samt olja in dem med olivolja kronrad och hovvägg 2ggr per dag funkade för mej...billigt och enkelt!!!! Lycka till!!!:rofl:

mer än jag som har problem me ömfotad pålle hör jag..Han var helt okej till för några dagar sen då han gick som en stålfjäder och var helt stabbig i gången..han hade då inte skor...Hovis var ute o sa att det var antagligen för att han var öm, började nästan blöda när han skulle verka..inte blöda så det rann men han sa att han såg röd ut..o var lite varm.....slog på skor så nu hoppas vi att han blir bättre...

Intressant det här med allt det blöta..det har ju varit rätt så blött nu..så dte kan ju vara precis som för många andra..sulan blir sumpig..o då ömmar dom mer...tack för en mkt intressant tråd..mkt bra o vtea..

Tack alla ni hjälpsamma, snälla hästmänniskor som svarat i tråden! :bow: :love:

Idag har hovis varit och grävt ut en rejäl hovböld på min häst. Så nu har han bandagerad hov och får stå inne tills hovis kommer igen på torsdag och slår på skon. Hålet efter bölden är tyvärr mitt där skon ska sitta, därför måste han gå barfota ett par dagar så det dräneras ordentligt.

Jag gör rent med väteperoxid och har bandagerat in hoven. Och så blir det stå på box tills torsdag, men det känns helt ok.

Så tack igen alla ni trevliga människor!

Oftast när de blir rejält halta på en enda dag eller natt o man inte hittar ngt föutom varm hov o puls, så kan man ändå hoppas på hovböld.
Jag har haft sånt flyt (2 gånger) så har hästen blivit halt på kvällen o sen har den spruckit upp själv under natten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 218
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter