No foot, no horse. Förbannade regnande!!

Sv: No foot, no horse. Förbannade regnande!!

Bara om han går utan en dojja en dag (när det är ngn tappsko), så går hoven sönder rejält även om han bara går i gräshagen.
Rida vore inte tal om utan skor tyvärr!

Stallägaren pratade om att till sommaren (nu är det ju för blött) rejält dränera sjukhagarna, så till nästa vinter så finns det ju i allafall en sjukhage för honom att gå i om det blir sådan här äckelvinter igen.

Som jag nämnt så är jag inackorderad, kan ju inte bygga ngt eget då. Men jag har turen att ha en stallägare som är mer än omtänksam, så bara det att min pålle har problemet han har, det kan mkt väl göra att den totaldränerade sjukhagen kommer till!

Enzion har jag provat. Steel joint finns i stallet, men jag tycker inte det gjort så bra resultat på hovarna på den häst som får det?
Ska prova Equistros hovmedel.

Att det är en hovböld är ju inte helt otänkbart. Få se vad hovis säger när han kollar upp honom. För är sulan uppluckrad, då är han ju karakteristiskt öm i hela sulan. En hovböld är ju inte ömt över hela hoven.

bara-undrar varför ni inte lyssnade på det enda rätta svaret i denna tråd i stället för att förtsätta med en massa ovidkommande ogrundade secundära åtgärder som inte kommer lösa det primära problemet.

jag har samma problem just nu! min kille har annars mycket bra hovar men igår uppstod tillfälliga hältor och pulserande ben, ska åka ut nu och kolla om det skett någon förändring.. har du hästen installad kanske spån kan vara ett alternativ, det torkar ut bättre än torv..

Min madam har samma problem...
Hon har haft fång i våras och efter det har hon blivit känsligare i fötterna.
Jag tror aldrig jag har längtat efter ett tjockt lager av snö så mycket som nu...(bara det att här i halland händer det bara var 10-ånde år och vi hade mycket förra året så chanserna är små)

Usch vad jobbigt för din och din pålle. Du får nog ha honom i "ridhushage" tills det fryser på.

Än så länge har mina pållar inga problem med hovarna, men gud vad jag är trött på detta regnande. Jag är mer orolig över fläkskador i nuläget. Marken är hur slipprig som helst och kusarna får ju race emellanåt. Till och med hemma hos mig, som bor högt upp på en kulle med sandmark, är marken mättad på vatten... :crazy:

Så det får gärna bli riktig vinter nu!

/Lizzie

Förstår ditt problem. Har en häst med tunna sulor så blir det för mycket sten så blir hon halt. Hon har varit halt till och från i tre veckor nu och i måndags så var hon blockhalt när jag kom till stallet. Ingen hovböld som jag hde hoppats på. Men hagen är så jäkla lerig så jag knappt vill släppa ut henne.

Men till saken. De som äger stallet tog hem en häst från Norge som inte varit så bra omhändertagen och man var inte säker på om man skulle bli tvungen att ta bort honom pga så dåliga fötter. De provade sånadär skor från Naturligahovar och de hade inga problem med att varken rida honom eller ha dom i hagen på honom. Han har "bra" fötter men kan fortfarande inte gå utan skor men man kan iaf sko honom. Värt ett försök kanske?

uppdatering.. kom hem nu efter att ha promenerat med killen och idag var han varken varm, svullen eller hade puls;) . han hade då stått länge i ligghallen för fötterna var torra. igår trodde jag att han hade hovböld i tre av fyra fötter, han ville inte gå framåt och avlastade vänster fram. idag ville han bara springa som en galning på promenaden så det var en tydlig skillnad. har man inte tillgång till en hage med bra underlag så får man tyvärr försöka hålla hästarna inne för att fötterna ska torka upp, eller kanske som sagt prova några gympadojjor på dem. lycka till med ömfotingen:(

Systers 21-åring har liknande problematik som din häst. Enligt hovslagaren och vad vi läst också så är torv inte bra för alla hovar att stå på. Dessvärre hostar "våran" häst på spån så det är torv ändå.

Tjära är uttorkande och vattenavstötande. Penslas på inne i hovan så håller det mot något så att den inte drar i sig allt det blöta ute och luckras upp. Men eftersom din häst har sulor kanske inte boxens strö heller påverkar så mycket?

Jag antar att din häst blir blöt mellan sulan och hoven och så står han med det blöta instängt där? Tjärdrev mellan? Vi har grusad och dränerad del av hagen men... tja... även gruset är ju blött den här hösten.

Beklagar verkligen din hästs situation!!! Skönt iallfall att den är nöjd med att stå inne och är hanterbar- och ridbar ändå.

Hej.
Inte för att klaga, men är sandhagar verkligen att rekommendera med tanke på risken för sandkolik???
mvh

Hej.
Inte för att klaga, men är sandhagar verkligen att rekommendera med tanke på risken för sandkolik???
mvh

Men en häst som står still och inte rör sig pga problem i hovarna av det slag som beskrevs, lär få kolik just pga att den står för mycket still. Så det handlar väl om att välja mellan pest eller kolera, upplever tyvärr detta med många hästar just nu både skodda som oskodda. Strålröta verkar dessutom vara värre än någonsin på de barfotahästar som finns i min närhet, våra hästar har peppar peppar hittills klarat sig.

Om du har hästen inne på natten o kletar på mängder med tjära på sulan? Då bör det ju bli lite vatten avstötande? Fast det är ju hemskt svårt om han har sulor kom jag på..

Har du provat att byta hovslagare? Han är kanske inte så skicklig som du tror? Bara en tanke.

kanske inte en så dum tanke ändå... min kompis hbl har extremt dåliga fötter, de växer inte och de går sönder. hon har prövat steel joint, couscrescine ( säkert felstavat), medicinboots och mkt mer. ändå har det varit idel trasiga fötter, tappskor och hovbölder i sex år. men så bytte hon hovis och det är bättre än nånsin. visst, bra fötter kommer han aldrig att få, men fötterna håller ihop i sex veckor tills han får nya skor. dessutom, inga fler hovbölder!

Hej, i mitt jobb och fritid så ser jag ingen likhet med hovar och fiskar. En hov som ständigt befinner sig i vatten kommer drunkna i övermättad fuktighet,( bli onormalt porös,mjuk och åtdra sig ömhet, bakterier från markens beskaffenhet genom sin övermättade fuktighet och infekterade närmiljö.) En fisk kommer däremot inte drunkna utan trivas som fisken i vattnet, om det är friskt rent vatten.

Hej.
mvh

Hur pass vanlig är sandkoliken? :( Ja, nu vill vi ha riktig vinter, snö nu tack! Leran o fukten ställer till det onekligen.

Skulle vilja ha en rejäl skogshage med lite sluttning. :)

Jag känner inte till en enda häst som fått sandkolik, "trots" egen häst i över 20 år och inackorderad i flera stall genom åren. Visst har kolik förekommit i några fall, inga av mina, men det har inte berott på ngn sand.

Hej.
mvh

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05330000-05339999/640x480/5330473.jpg?0

Kan garantera att våra hästar aldrig har haft "sandkolik. Bilden föreställer en billig lösning. Grushagar längs staketet på 72 m2 styck, Matta lagd på troligen världens lerigaste plats och 0 18 uppepå som dränerar bort vattnet. ca 15 cm tjockt lager. Ingen dränering under.
Nu har vi haft hagarna några år och de ser ut som nya. Mockar och krattar dem efter användning. 1800:- styck inkl allt.

Ehhh, 1800:- får man inte ens hem en lastbil grus för (och då bor vi ändå nästan granne med stenbrottet), så hur får du ihop det ?
Tog hem en lastbil stenmjöl nu och och la ett par kvm innanför grindarna och i en sjukhage (5 x 5m) sedan var högen slut och den "lilla" högen kostade 2.800:-.

Matta köpte vi billigt av en vän som jobbar på vägverket. Gruset tog vi hem själva. Kan 0.18 vara billigare än stenmjöl? Stängsel o sådant hos B....s, och stolpar egen skog och sågning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 218
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka