No foot, no horse. Förbannade regnande!!

kopparberg

Trådstartare
Min häst kan inte gå i hagen längre. :(

Han är född med dåliga hovar. Och till det växer hans hovar också mkt långsamt.
Jag tillhör de som anser att en unghäst ska gå barfota så länge det går. När min pålle som 3-åring fläkt upp hovarna nog många ggr (ibland så blodet rann rejält), så var jag tvungen att sko honom runt om redan som 3 åring. Då jag haft honom sedan han var 1 år så såg jag ju att det skulle inte "ge sig" denna dåliga hornkvalité.
Nu är han 13 år.

Efter ett par år blev sulor fram ett måste. Annars var han så ömfotad när man red på grusväg att han haltade i stort sett konstant.
Tappar han en dojja när man rider i skogen, då är han trots att man kliver av och leder honom hem efter ett par km glödhet i hela hoven och så ömfotad att han nära nog hoppar på 3 ben.
Och om hovis ngn enstaka gång råkar ta för mkt, då är det rejält ömfotad (stegvis halt) häst några dagar efter skoning.

Sent i våras när det var "lerperiod" så fick han en mkt skum hälta på ena bakbenet. Jag hade ridit ca 15 minuter, sedan hoppade hästen på 3 ben. Glödhet hov.
Kontaktade min skickliga hovis som kom och kollade. Han konstaterade att pålle förutom att han har extremt tunn sula nu även pga leran fått hoven så uppluckrad att han blev så ömfotad att han haltade så rejält.
Han fick då inte gå i hage på några dagar, sedan har han faktiskt hållt sig kry i hovarna.

Tills i torsdags!
Hittar i boxen på kvällen när jag kommer en häst på 3 ben. Han hade varit ok ut till hagen, liksaså in. Men plötsligt skithalt. Alltså samma symtom som i våras. Glödhet hov.

Konsultation med hovis, frågade om han kunde få uppluckrad hov fast han har sula?! Hovis trodde inte det, men väl att han fått in grus mellan hov och sula.
Fredag morgon = helt ohalt. Sedan fick han gå i ridhuset i stället för hagen fredag - måndag. Helt ohalt, kall och fin i hoven och jag har ridit söndag och måndag.

Släppte ut honom i hagen idag igen. Halt häst med glödhet hov igen. Precis samma symptom som förut.
När jag frågade hovis om han troddde jag kunde släppa ut hästen i hagen om det fick "läka" några dagar var han skeptisk, och tyvärr fick han ju rätt! :(
Dessutom sa han att det var vanligt i vinter med hälta pga hovproblem av blötan. Och om då hästar med normalt bra hovar får problem, då är det ju bara att gissa hur illa min häst med urkassa hovar far!

Så vad fan gör man på ren svenska?! :confused:
Förbannade, förbannade regnande, varför kan det aldrig frysa?! :mad:
Jag har provat en miljon (känns det som) preparat och huskurer genom åren för att få bättre hovar på honom, men inget har hjälpt tyvärr!

Jag kan ju inte ha en häst som hoppar på 3 ben, så den enda lösningen jag nu ser är att han får gå i ridhuset så mkt det går tills det fryser.
Vi har inga frimärkshagar i stallet där pålle bor, men det är ju pga allt regnande vattensjukt överallt, och smetigt vid grinden och lite här och var i hagen.

Så är det ngn som har ngt tips på preparat som hjälper mot dåliga hovar? Hästen tränas ju, så det kan inte vara ngt dopingklassat, det är inte juste mot hästen anser jag.
Och att inte jobba hästen funkar inte, då växer hovarna ännu sämre tyvärr! Det märker jag på att horntillväxten minskar ännu mer när hästen har viloperiod, trots att han skrittas dagligen då.

Tips? Så att min häst förhoppningsvis kan göra ngt så simpelt som jag anser alla hästar har rätt till, gå i hagen!

Sv: No foot, no horse. Förbannade regnande!!

Usch, vad jobbigt.. :(
Tyvärr har jag inget bra tips, men det som slog mig var sånadär "knäppa på"-skor, funktionsskor, typ Old Mac´s, kan det hjälpa din häst? Eller det kanske kommer in lera o blir problem ändå? Har ni provat? Hästen verkar ju vara extremt känslig så hovarna verkar ju behöva packas in..
Klarar han av när det fryser? Kan han gå då trots att det är hårt o knaggligt?

Något tips har jag tyvärr inte, men jag kan bara säga att jag känner med dig. Min häst, som klarat sig oskodd bak hyfsat tills nu, har blivit mycket mer ömfotad (reagerar väldigt på stenar) den senaste veckan. Hovis kommer snart, och tills dess kommer hon att få vila. Bakskor ska på, och då löser sig väl förhoppningsvis problemet för mig. Den här leran och gyttjan är för jobbig:mad: !

Det finns medicinska boots att köpa som används vid skador, men om det fungerar att använda längre stunder i sträck har jag ingen aning om. De ser ut som "skor" som hundar har när de skadat tassen.

Om hästen hoppar på tre ben och är supervarm i hoven, är du säker på att det inte är en hovböld?

Klicka på det inlägg du svara på och inte det senaste, nu ser det ut som om det är mig du frågar istället för TS. :idea:

Knöggligt har alltid funkat. Jag brukar försöka ta bort sulorna så fort det blir snö så hoven får vara normal i allafall en kort tid på året.
Men jag väntar alltid tills knögglet är borta.
Tror det stora problemet är att hoven som hovis sa blir uppluckrad, är det knöggligt blir den ju inte det, och då klarar hoven mer.

Usch och fy, det är alltså som hovis sa! Att många hästar har problem med fötterna nu.
Hoppas din häst slipper sina besvär i allafall när skorna kommer på!

I mitt stall blev en annan häst för ett par veckor sedan också oförklarligt halt. Hästen höll på att lägga sig ner av smärta när de klämde på hoven med visitertång, så han hade ju förmodligen samma problem. Han blev tackochlov bra efter några dagar, och har hållit sig fräsch.

Men idag blev en av lektionshästarna plötsligt halt också. En kärnfrisk rackare som aldrig förr varit knagglig vad jag vet.

Tack för tipset! När jag tänker efter så har jag sett en sådan "doja" i en ridsportbutik här i närheten.
Om det funkar återstår ju att se, men det är ju inte skadligt att prova!

Säker är jag ju inte. Men jag tycker rent amatörmässigt att han borde inte sluta vara varm om det är en hovböld? Eller vad tror ni?
Tyvärr är det ju svårt att klämma med visitertång, han har ju sulor.

Men jag ska höra av mig till hovis i morgon igen och se vad han säger.

Har du provat att byta hovslagare? Han är kanske inte så skicklig som du tror? Bara en tanke.

Problemen som är nu beror på att marken är otroligt våt, det gör att hornet suger upp vatten och genom det blir mycket mjuk. På samma sätt reagerar hornet när marken torkar, men nu blir hornet istället hårt.

Det hjälper inte dig och hästen att bli skodd, det är ej heller ett hovslagarproblem för inte ens dom rår på naturens krafter nämligen regn/vatten. På något sätt måste du få hornet att torka upp, stallas hästen in varje kväll så se till att boxen är torr så att ev överskott i hornet får en chans att torka ur. Har du ingen möjlighet att få tag på något ställe som är torrare än hagen, sand paddock eller annat.

Försök att fundera ut hur du skall kunna erbjuda hästen en lite torrare miljö tills det fryser på, förmodligen en projekt som kan vara nog så svårt att lösa men nödvändigt om du skall få bukt med problemet.

Rent långsiktigt.... skulle det gå att ha honom oskodd men med boots?? Eller kan han inte ens gå barfota på gräs?

Tycker det trots allt är bättre att han får vara lite i ridhuset än gå i hagen och få ont... Men ännu bättre vore om det fanns möjlighet att grusa än liten hage som han kan ha när det är blött ute?

kan du inte dränera en hage o göra en ordentlig sandhage, det måste ju va värt de pengarna.

Ge Steel Joint eller Enzion o smörj kronranden med Cornucresine.

Fetta även in hovarna innan den släpps ut- hjälper ett tag iallafall.

Mina hästar får gå på en begränsad grusad yta o inte lika många timmar nu, till det fryser på.
Håller med dig-:devil: skitväder.
Förra hösten när jag skulle börja skritta min fånghäst, var det stenhårt-förstås-=ingen ridning.

om det är i hagen som den blir glödhet, så hjälper knappast boots.

Tog av mina galoscher från ridstövlarna- lera o fukt där med:crazy:
Kan det inte vara en hovböld som spökar till o från?

Då måste det ju i allafall vara bra att ha honom på torv?
Jag har funderat lite nu under kvällen, tror jag väljer att ha honom "i hagen i ridhuset" ett par veckor.
Och eftersom det ju med största säkerhet är som du säger, hornet måste torka upp, så borde det ju vara en god idé?
Ridhuset är ju inte på närmelsevis lika roligt som en hage för honom, men det känns i allafall snällare än att låta honom fortsätta gå ute i vätan.

Fö så är hästen i fråga kolugn fast han inte får gå ut. Som 7-åring stod han efter en fläkning på boxvila i 6 veckor, sedan fick han inte gå ut i hagen på över 2 månader. Också då pga "monsunregn" som gjorde hagen slipprig, han fick ju inte fläka sig igen.
Pålle var lugn och fullt ridbar hela tiden.
Så jag behöver ju i allafall inte vara orolig för att han ska flippa ur. Allafall ngn tröst!

Jag gör allt för att min häst ska må bra, men att dränera en egen hage till honom, det är tyvärr inte realistiskt.
Jag har honom inhyrd, vart på den privatägda marken ska jag dränera en egen sandpaddock?
Och eftersom jag är i allafall lite insatt vad entreprenörer tar i timpenning, så gissar jag att en dränerad hage till min häst (och speciellt nu när marken är som ett träsk), så skulle det nog sluta på sexsiffrigt.
Det är inte realistiskt. Jag har inte så mkt pengar.
Och där jag bor finns inga dränerade gruspaddockar, där har alla rejäla gräshagar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 218
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter