hera_

Trådstartare
Allmäna åsikter om nm ni som var där?Jag var där lör o sön. En sak förstod aldrig jag; Maria berg vann väl inte b finalen i fyrgång?! Ändå red hon à finalen, likaså med sigfus i tölten? Han vann väl inte b finalen heller? Var det strykningar? Vad tycker ni om hästen moli från Danmark med dem minst sagt speciella rörelserna?

Sv: Nm

Moli ströks till finalen, det var väl så Maria kom med.
Till töltfinalen läste jag på internet att det var räknefel och att det var två på samma poäng som gjorde att Sigfus kom med.

Moli låter jag andra diskutera.

Moli var ju verkligen något att tala om. Jag har aldrig gillat de extrema hästarna, Bragi frá kopavogi, Kraftur och nu Moli. Men har Moli verkligen varit så extrem innan?

För mig är det inte längre en ren tölt. Tittar man på bilder på honom så när han har frambenet i högsta läge så är bakbenet knappt påväg fram. Jag kanske inte kan tillräckligt men för mig iaf är det inte något vackert. Som tur var kändes det inte som att han belönades med några exceptionella poäng, utan tölten låg runt 7-7,5.

Jag kan inte låta bli att undra hur en sådan häst har tränats? Är han så extrem av sig själv eller är det andra metoder som påverkat? (gummiband t.ex?).

Tacka vet jag normala men fina hästar! Globus, Kolfaxi är två som fastnat på näthinnan denna helgen. Båda har jag sett tidigare men båda har utvecklats!!

Måste berömma hela arrangemanget iallafall, tyckte det var jättetrevligt!! Allt från området till trevliga funktionärer, bra speakers, trevlig ryttarfest och stämningen på läktaren!!!

jag har kollat runt lite på Moli eftersom vissa sade att han hade ett sånt rörelsemönster naturligt och det tror jag inte riktigt på.

Jag tror också att de tränat honom på något sätt för att han ska röra sig så, vissa gillar det vissa inte jag tycker det ser obekvämt och onaturligt ut och gillar det inte alls.

Här är Moli 6 år och visas på avelsbedömning, visst har han mkt aktion redan här, men långt ifrån så extremt som han gick på NM och här ser han mkt mkt trevligare ut tycker jag http://www.youtube.com/watch?v=3CSFcQNKxQw

Det här var ett år sen bara och här såg han heller inte alls lika extrem ut så visst har det tränats fram på ett eller annat sätt. http://www.youtube.com/watch?v=OAgP96axU9I&feature=related

Men så kommer ju aktion och rörelser med mera träning, så är det för alla individer. Ju starkare och mer balanserad desto mer aktion och mera rörelser.

Helt rätt.

Och min åsikt angående Moli är att den ser fantastisk ut!
Många fina hästar, hela tölfinalen för YR var MUMS varenda häst (Även om det var 6st svarta hästar ;) )

Något som bör uppmärkas är att inte ett enda gult/rött kort för dålig ridning eller osportsligt beteende delades ut på hela veckan.
Detta bör eftersträvas på varenda tävling i mitt tycke!

Alla kan ju ha sina åsikter, men jag är helt tvärt om, älskar när hästen har så mycket rörelser i kroppen, tycker det är fantastiskt. Kan iallafall garantera att Kraftur iallafall sedan han kom till Sverige inte har tränats med några konstiga hjälpmedel då jag känner familjen som äger honom, och kan han ha rörelserna utan gummiband och vad det nu gäller så tror jag fler hästar kan ha det med.....men visst kan det vara lika fint med en häst med mindre rörelser men i övrigt fantastisk gång och tempon med!

Jórik är fantastisk, och Jessika ska man inte heller glömma.
Vilket radarpar :love:
Hon var väl värd sina medaljer!

För mig är det inte längre en ren tölt. Tittar man på bilder på honom så när han har frambenet i högsta läge så är bakbenet knappt påväg fram. Jag kanske inte kan tillräckligt men för mig iaf är det inte något vackert. Som tur var kändes det inte som att han belönades med några exceptionella poäng, utan tölten låg runt 7-7,5.

Tycker inte det är något vackert alls med en häst som får anstränga sig så oerhört pga sina benrörelser. Ser det mer som en belastning för hästen än en tillgång oavsett om han är född med rörelserna eller inte.
Det går hårt åt både takt, hållbarhet och uthållighet.

Moli är ju en klass för sig. :) Det blir överdrivet och jag tror inte att det är hälsosamt, men skulle ljuga om jag inte skrev att jag tyckte han var riktigt fin.

Angående Kraftur tycker jag inte att han är extrem på det sättet som Moli är, som i princip nästan nockar sig själv på nosen.
Kraftur har aldrig varit skadad trotts många år på elit nivå och hård träning, så han om någon är en hållbar och stark häst.

Kl
Jag tycker det kan vara fint med så mycket rörelser, men till just moli är jag tveksam, tycker inte det fanns så mycket mer än just bensprattel, tyckte inte det fanns nån riktig utstrålning som flera av de andra hade i den finalen. För mig såg molis rörelser onaturligt ut. Fanns liksom inget annat hos honom som tydde på att han skulle lyfta så "naturligt".
Är det någon som vet varför han avbröt från den ökade tölten?
Sen tyckte jag han lyfte ojämt, lyfte högre på det ena frambenet.

Att ha en sån extrem aktion tar nog ut sin rätt på uthålligheten tror jag iaf... Nu vet inte jag om d har med d att göra i just den hästens fall men han skrittade under galopp momentet?!

Aha d kanske var den ökade han skrittade i, å tappade han en sko så var d såklart förklaringen! :) men det BORDE vara jobbigare att springa med sån aktion ?!

Liknande trådar

B
Islandshäst Den första och största nyheten är att Avelsvisningarna nästa helg (tors-sön) är FLYTTADE TILL SÄTRABRUNN! Gissningsvis beror detta på...
2
Svar
21
· Visningar
3 675
Senast: Båbbe
·
B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 933
Senast: Båbbe
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 809
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar