H

horseway

Hej.

Jag har precis kommit hem från veterinären, där vi tyvärr tvingats avliva vår ena katt, bara tio år gammal, på grund av njursvikt. Det började med att hon började kissa utanför sin låda för ungefär 14 dagar sedan, och dricka stora mängder vatten. Sedan slutade hon äta, och när vi kom till veterinären konstaterade de efter blodprov att hon hade mindre än 12 procents funktion på njurarna. Veterinären konstaterade njursvikt och sade att det inte fanns något att göra. Jag är i något av ett chocktillstånd, vi har inte haft henne så länge och är jätteoroliga att det är stressen över ny matte och husse som framkallat det här. Veterinären sade att det inte hade något med miljöfaktorer att göra utan att katten får njursvikt ändå om den har den svagheten, men på internet har jag läst att det kan ha andra orsaker.

Sen är jag dödsorolig eftersom hon har en syster här hemma som nu är förvirrad över att hennes bästis helt plötsligt är borta. Hur sjutton gör man för att underlätta det här så mycket som möjligt för henne? Och om njursvikt är ärfligt, hur stor risk är det att även hon får det?

Alla svar gör mig jätteglad, vill veta så mycket som möjligt om det här för att lugna mig själv.

Sv: njursvikt

Jag vet hur du känner det, tog bort en katt med njursvikt för 3,5 år sen. Hemskt!

Det finns en ärftlighet i njursvikt, men jag kan tyvärr inte statistiken.

Vad tråkigt. Det du kan göra är att ta blodprov på den andra katten och se status på njurarna har hon dåliga värden kan man sätta in specialfoder som underlättar för njurarnas funktion.

Jag har själv en katt med njursvikt som blivit behandlad med specialfoder sedan i somras och vi var och tog nytt blodprov i förra veckan för att se hur hon värdena har förändrats efter behandlingen men jag har inte fått provsvaren än. Rent fysiskt har hon blivit mycket bättre iallafall.

Man kan ju inte laga njurar men om man upptäcker det i tid kan man bromsa förloppet.

Fy stackars dig!:cry:

Fick ta bort våran katt för något år sedan efter njursvikt.
Då hade det gått så långt att vi inte kunde göra någt mer än att skjuta upp ett par veckor, det valde vi att inte göra.

Tror inte att det har något med miljöombyte att göra. Det är en ganska vanlig sjukdom sa de till oss och det hade inte kunnat förhindrats. Till oss sa de att det var genetiskt samma som att vissa får canser, men vissa inte. De sa att man till viss del kan undvika andra närliggande sjukdomar som kan leda till njurproblem genom att ge rätt foder. Det finns foder som är bra för urinvägar och njurar, men de kan få probelm ändå.

Klandra absolut inte er själva! Jag har svårt att tro att det har något som helst med er att göra.

Beklagar sorgen, vet hur tungt det är. Min ena katt dog för en vecka sen akut :cry:
Kan direkt inget om njursvikt, men själv brukar jag sätta in feliway när något förändras här hemma. Gjorde det direkt förra veckan när mormor katt gick bort. Lycka till och krama extra mycket på den missen du har kvar.
/B

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 344
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama