fallon

Trådstartare
Min häst är nu inlagd på Strömsholm för akut njursvikt. Kreatinvärde på 500:-( Är det någon som kan muntra upp mig med berättelser om egna hästar som insjuknat och tillfrisknat? Hon är bara 8 år. Jag vet att prognosen är mycket dålig.

Sv: Njursvikt

Min häst är nu inlagd på Strömsholm för akut njursvikt. Kreatinvärde på 500:-( Är det någon som kan muntra upp mig med berättelser om egna hästar som insjuknat och tillfrisknat? Hon är bara 8 år. Jag vet att prognosen är mycket dålig.

Vad tror veterinärerna om orsaken till njursvikten? Förgiftning? infektion? kronisk njurskada? Prognosen beror ju mycket på detta. Har hästen varit frisk och plötsligt fått problem med njurarna eller är det något som pågått längre tid. Vad har hästen för symptom?
Är det taget urinprov och uttökat blodprov med t ex syra-bas värden. Vad visade detta?

Enligt veterinären som tog emot igår är det omöjligt att säga orsaken till detta. Njursvikt är mkt ovanligt på häst och alltid allvarligt. De får in ca 5 fall per år.
Min häst blev akut sjuk för en vecka sedan med feber och dålig aptit. Pigg som en lärka fram tills dess.
Alla tänkbara prover har tagits tror jag allt. Igår togs ett gäng blodprover och urinprov och de har tagit ett gäng till idag. Kreatininvärdet hade sjunkit till 339 från 500, men hon äter fortfarande inte och dricker dåligt. Står på dropp. Blodbilden tyder på någon form av infektion som kan vara orsaken till njursviken. Flera biopsier är tagna, men resultaten kommer nog inte förrän e helgen.

Hej!!

Lider med dej, måste vara en jättejobbig situation..har tyvärr ingen vidare erfarenhet av njursvikt, vet dock en pålle "äldre" som fick det och jag tror de hade möjligheten att medicinera eller operara men han var såpass gammal att de valde att ta bort honom..

Man kan ju hoppas att det bara är tillfälligt pga ngn infektion...:confused:

Hoppas det ordnar sej till det bästa...Följer tråden

Tack Annso! Behöver allt stöd nu. Hästen är jättedålig och det är väl tveksamt om hon klarar sig. Njurvärdet förbättras hela tiden, febern borta, men hon äter inte. Veterinärerna är rådvilla just nu då denna totala aptitlöshet inte automatiskt hör till njursvikten. I värsta fall är det väl ngt ytterligare fel på henne som endast en obduktion kan utvisa ..

Hej igen!!!

Vad bra att febern är borta, då går det ju åt rätt håll iallafall:crazy:
DEt kan inte vara borrelia eller ngt sådant som kan ha orsakat detta`? Antar att de tagit en massa prover??
Hoppas att allt ordnar sej till det bästa...

Nu kan jag bara om hundar (men däggdjur som däggdjur) men en njure har inte förmågan att läka som andra organ. Dock har njurarna en grymt stor kapacitet, så även om en njure lägger av fungera man normalt. Det är när njurarna blir VÄLDIGT dåliga som kroppen blir förgifad av urea. Därför kan sjukdomen funnits länge men symptomen kommer plötsligt "från ingenstans".

Min ena hund är urgammal och har bara en fungerande njure men hon har aldrig sviktat. Min kompis morsa hade sviktande njurar, fick regelbundet dialys (renar blodet) sedan en ny njure. Den enda historien om hästars njursvikt jag hört slutade inte väl tyvärr.

Jag är ledsen att höra att det är en ung häst som drabbats också. Hoppas att hon bättrar på sig! *håller alla tummar och tår*

Har ett 18 årigt sto som har akut njursvikt eller nu är det nog kroniskt:cry: HOn kom in med 480 i Krea och det har inte gått ner under 140 som de vill ännu efter en månad utan hon har stannat på 270. Hon mår relativt bra och vi rider henne nu. Hon sätts igång sakta på vet ordination men innan den 3 april så ska hon ridas i alla gångarter för då ska nya prover tas. Är de högre än nu så tar vi bort henne. Om en häst har krea påverkan så har de max 25% njurfunktion enl Ultuna veterinärena. Vårt sto har med största säkerhet haft sin svikt i minst 1 år men i "skov".Veterinären hittat massor av konstiga sår i munnen som kan kommit från svikten men då ska den vara kronisk enl dem.

>Tyvärr så kan man inte göra en njurtransplantation på hästar och helt ärligt så hade jag aldrig utsatt mitt sto för en sådan stor operation heller. Dialys är inte heller ett alternativ.
Lycka till med ditt sto, hoppas att hon har en mer lovande diagnos än vad vårt sto har:(

Senast ändrad:

Hej Welsh!
Åt din häst när den var sjuk och äter den som den ska nu, trots det för höga kreavärdet?
Det som är så illavarslande med min är att hon inte äter. Krea hade igår gått ned till 241, från 514 i onsdag förra veckan. Men hon äter inte och veterinärerna är villrådiga. Svaret på biopsin kommer senare i veckan. Och jag kommer absolut inte utstätta henne för någon operation. Speciellt inte nu när hon är så svag ändå. De har tagit alla tänkbara blodprover och hittar inget speciellt konstigt utom kreavärdet då. Inte erlichia eller borrelia heller. Ultraljud visade en förstorad njure. Alla våra hästar äter samma foder och dricker samma vatten och går i samma hagar så förgiftning känns inte troligt. Kvar är då infektion som satt sig illa eller en tumör.

Hon åt inget på flera dagar, därav att vi tog ut veterinären igen. Veckan innan fick hon en lättare korsförlamning (enlg proverna). Totalt så åt hon 5 kg hör på 3 dgr men drack mängder med vatten och kissade så det rann i boxen. Hon kunde svepa 40 l i en stöt.
När hon kom in till Ultuna på remiss så trodde distriktsveterinären på magsår men det visade sig snart att det var akut njursvikt. När hon kom in till Ultuna så hade hon ratat all mat i totalt 5dgr och det första hon gjorde på Ultuna var att hets äta deras halm:smirk: vad trovärdig man kände sig som hästägare då:o
U-ljudet visade inget och de gick inte vidaremed biopsi då de fick in ett akutfall.

Tisdag (kom in) 480krea
fredag 380krea
måndag 370 krea
1 månad efter 270 krea...........

Äter nu runt 7 kg om dagen(lämnar), tidigare var hon ett matvrak men hon är pigg o glad och ser alltid pigg ut när sadeln kommer fram:bow:

I hennes fall kan det varit korsförlamningen men troligen så har hon en äldre skada som ligger i botten. De tror inte att hennes Krea kommer att återgå till det normala. Blir hon sämre igen så tar jag bort henne, för hennes och för den 14 åriga medryttarens skull.

Bra att värdet är bättre men problematiskt att hon inte vill äta. Har de gjort någon gastroskopi och kollat hur magen mår?

Fortsätter krama tummarna blå!

(Och ang njursvikt kontra njurfunktion så stämmer det alldeles säkert att du inte har symptom förrän du bara har 25% njurkapacitet kvar, på hund är det iaf så att när första symptomet kommer är minst 75% av njurfunktionen utslagen. Min lilla fick ju njursvikt, fick dock fyra bonusår helt symptomfri på medicinskt foder, men sen på några dagar tog sagan slut och hon blev akut väldigt dålig, och njurvärdet var så högt att det inte var mätbart, den apparaten kunde bara mäta till 900 och den gick i taket, dvs hon hade mer än 900 i njurvärde, hur mkt mer är okänt och kändes inte som det spelade så mycket roll heller. Hon fick somna in och jag försökte glädja mig åt att hon bara behövde vara sjuk ett fåtal dagar. Det är inte alla förunnat tyvärr)

Ärligt talat. Hade inte Queen börjat äta så hade jag tagit bort henne på studs. Slutar hon att äta igen så finns det bara en utväg. Jag utsätter inte ett djur för sådant lidande en gång till. Hårt men bättre för hästen, tror iallafall jag.

Ta ett rejält snack med din veterinär och fråga hur hennes framtid ser ut om hennes värden inte blir bättre. KOmmer ditt sto att kunna bli en ridhäst i framtiden?
Mitt sto kommer inte att kunna betäckas då skadorna på njurarna är förstora, om hon håller till motionsridning återstår att se.

Inte svaret du ville höra, jag vet. Ibland undrar jag om veterinärena inte vågar ta upp avlivning som alternativ till djurägaren.

Det låter ju bra att njurvärdet sjunkit och att febern gått ner. Har det gjorts någon bakterieodling på urinen? Om det är en infektion som är den bakomliggande orsaken så låter det som en Akut njursvikt
(Man brukar skilja på Akut och Kronisk njursvikt) då finns det troligen mer hopp, om man passerat den mest kritiska 1:a perioden.

Det är inte konstigt om hon ej äter då Akut njursvikt på andra djur ger både Anorexi, illamående och kräkningar. Biopsisvaret är ju viktigt för att bedöma prognosen så hoppas att det kommer snart!

Håller tummarna!

Krea var idag nere på 181 och hon har ätit hela 1 kg hö.... Äter 10 normalt. Hon står på sulfa och får 20-30 liter dropp per dygn. Ingen feber. Veterinären avvaktar med att ge oss för mkt hopp tills vi fått svaret på biopsin. Tack för stödet från er som följer tråden.

Det är ju jättebra att hon har börjat äta lite och att njurvärdet börjar bli normalt. Det låter ju hoppfullt tycker jag!

Jag har haft en häst som fick mycket hög feber och blod i urinen, kan inte tänka mig att han åt för han blev jättedålig snabbt. Han kördes till klinik. När han kom in så fungerade inte hans njurar. Han fick antibiotika och efter några dagar (en vecka kanske) så blev han så bra så att han fick komma hem. Han fick ta det lugnt ett tag men kom tillbaka som tävlingshäst (travare) och gjorde det minst lika bra som innan.

Det var rätt länge sedan nu och jag kommer inte ihåg riktigt men har för mig att han hade en kraftig infektion i kroppen. Veterinärerna kunde inte säga exakt vad det berodde på och jag har för mig att vi tog prover på honom ett tag efter det men han hade aldrig några problem med njurarna efter det.

*håller tummarna* Det låter ju som om det är på väg åt rätt håll! Bra att du håller oss uppdaterade.

Grattis, det låter som om din hästs prognos är bättre än våran då vår inte gått under 200 i krea ännu.

Hej, ni tappra lilla skara som följer denna tråd!
Idag mår hon bättre. Hon äter med god aptit (!) och är allmänt piggare. Dock är krean fortfarande på 180. Inget svar på biopsin ännu. Veterinären försiktigt optimistisk, men vill ändå se vad biopsin visar innan beslut tas om vidare beh mm.

Veterinärena på Ultuna ville helst inte göra biopsi på mitt sto. Kanske beroende på hennes ålder????

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
694
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025